خبرگزاری کار ایران

چالش ها و فرصت ها برای به کارگیری مدیریت هوشمند آب

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۴۶۹۵

مدیریت هوشمند آب بایستی بخشی از برنامه سازگاری با تغییراقلیم در همه کشورها باشد.

به گزارش ایلنا از وزارت نیرو، در نشست  تخصصی «چالش‌ها و فرصت‌ها برای به کارگیری مدیریت هوشمند آب؛ از مفهوم تا عمل جهانی» در دهمین اجلاس شورای جهانی آب در اندونزی سخنران کلیدی نشست نظرات خود را راجع به موضوع چالش‌ها و فرصت‌های پیاده سازی مدیریت هوشمند آب اظهار کردند که اهم موارد مطروحه به شرح ذیل است:

• لزوم اعمال راه‌حل‌های بومی‌سازی شده مبتنی بر مدیریت هوشمند آب در کنار حکمرانی ملی آب جهت رفع بحران آب

• مدیریت هوشمند آب، به دلیل تاثیر بر کاهش مصرف آب، موجب کاهش استفاده از انرژی برای انتقال آب شده و در نتیجه راهکاری برای کاهش گازهای گلخانه ای و کاهش اثر تغییراقلیم است.

• بیش از ۱۰ درصد انتشار گازهای گلخانه‌ای حاصل فرآیندهای مربوط به مدیریت آب است و ارتقای مدیریت آب تا ۵۰ درصد موجب کاهش انتشار گازهای گلخانه ای می‌شود.

• از جمله راهکارهای مدیریت هوشمند آب برای کاهش گازهای گلخانه‌ای می‌توان به مواردی چون: استفاده کمتر از آب برای رشد برنج و در نتیجه کاهش انتشار گاز متان، حفاظت و ترمیم شرایط تالاب ها و اکوسیستم‌های آبی، بهینه‌سازی بهره‌برداری از تجهیزات به منظور حداقل کردن انتشار گاز متان و ارتقاء سخت گیرانه برای تصفیه فاضلاب که موجب کاهش انتشار گاز متان می شود، اشاره کرد.

• مدیریت هوشمند آب بایستی بخشی از برنامه سازگاری با تغییراقلیم در همه کشورها باشد.

• یکی از مسائل مدیریت هوشمند آب این است که تکنولوژی‌های جدیدمعمولا با شک مدیران بخش آب مواجه هستند و پذیرش آن برای آنها سخت است.

همچنین در ابتدای توسعه یک تکنولوژی جدید، هزینه‌های آن بسیار بالا است که در صورت حمایت، به دلیل سرعت نمایی پیشرفت تکنولوژی، استفاده تکنولوژی‌های جدید را مقرون به صرفه می‌کند.

• مدیریت هوشمند آب نقش تعیین کننده‌ای در جمع آوری دقیق و صحیح داده‌های پایه، تحلیل صحیح آنها و در نهایت تصویری صحیح از شرایط برای کمک به تصمیم گیران دارد. 

• از جمله چالش‌های پیش روی مدیریت هوشمند آب موارد ذیل اشاره کرد:

o لزوم سرمایه‌گذاری اولیه بالا،

o نیاز به محلی‌سازی و تطابق دادن آن با شرایط هر منطقه،

o وجود ریسک اولیه بالا برای استفاده که معمولا موجب نگرانی مدیران می شود،

o تحقیق و توسعه زیاد برای تولید تجهیزات و ابزارهای مورد نیاز آن

o ضرورت یکپارچه نمودن تجهیرات جدید و نوین با تجهیزات قدیمی

o نگرانی ها از کاهش اشتغال های محلی

• از جمله نمونه های مدیریت هوشمند آب، استفاده کشور اسپانیا از نرم افزار AquAdvanced برای مانیتورینگ،تحلیل داده و پیش بینی حوادث مربوط به شبکه های انتقال آب است که با استفاده از آن هزینه‌های این کشور برای مدیریت سیلاب؛ تا ۶۲ درصد کاهش یافته است. این نرم افزار داده‌های شبکه انتقال آب را جمع اوری، تحلیل و برای حوادثی مانند سیلاب، راهکارهایی را برای حداقل کردن خسارت به شبکه انتقال آب ارائه می کند.

• از دیگر نمونه‌های مدیریت هوشمند آب، استفاده اندونزی از هوش مصنوعی برای کاهش تلفات آب و افزایش سودحاصل از تامین آب بیشتر و استفاده هند از ربات‌های هوشمند برای تمیز کردن کانال‌های انتقال فاضلاب است.

• از دیگر موضوعات جالب توجه اعلام شده در این نشست، حمایت مالی شرکت کوکاکولا از ابتکارات مرتبط با حوزه آب است.

• بخش آب کشور اسپانیا در 100 سال برنامه‌های استراتژیکی را پیگیری کرده است که از ایجاد مدیریت مبتنی بر حوضه آبریز در سال 1926 آغاز شده و در قرن بیستم با توسعه زیرساخت‌های آبی ادامه یافت و در قرن بیست و یکم بر مدیریت هوشمند آب متمرکز خواهد شد. 

بر این اساس، به عنوان نمونه دولت اسپانیا در شهر والنسیا بیش از یک میلیون سنسور در شبکه انتقال آب این شهر نصب کرده و با استفاده از آنها مبادرت به جمع آوری داده، تحلیل و تصمیم‌سازی می‌کند.

• دولت کره نیز با سرمایه‌گذاری بالا و اتخاذ راهکارهای بلندمدت و کوتاه‌مدت و در قالب برنامه Super-gap در حال تلاش برای کاهش تلفات آب شبکه‌های آبرسانی خود است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز