خبرگزاری کار ایران

در پاسخ به ایلنا مطرح شد:

هیچ ابلاغی مبنی بر تغییر قیمت و سهمیه بنزین دریافت نکرده‌ایم

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۰۵۳۷

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی اعلام کرد: مصرف بنزین طی ۵۴ روز ابتدایی سال جاری به ۱۱۸.۴ میلیون لیتر در روز رسیده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، جعفر سالاری نسب در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اعلام اینکه مصرف بنزین طی ۵۴ روز ابتدایی سال جاری به ۱۱۸.۴ میلیون لیتر در روز رسیده است، اظهار داشت: این میزان مصرف ۸.۵ میلیون لیتر بیشتر از مدت مشابه پارسال است.

وی افزود: ما در نوروز به رقم مصرف ۱۵۲.۸ میلیون لیتر در روز رسیدیم.

مدیر عامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی گفت: علیرغم ناترازی موجودی مخازن کافی است.

وی درپاسخ به سوال ایلنا، درباره تغییر شیوه سهمیه بندی بنزین گفت: در این رابطه قانونگذار و دولت اطلاع رسانی می کند در هر حال تاکنون هیچ دستور، تقاضا و ابلاغی مبنی بر تغیبر شیوه سهمیه بندی و قیمت بنزین دریافت نکرده‌ایم. تنها چیزی که اعلام شده مدیریت مصرف غیرقیمتی است.

سالاری نسب در پاسخ به سوال دوم ایلنا درباره میزان کاهش قاچاق با گسترده تر شدن استفاده از کارت سوخت شخصی بیان داشت: دولت سعی کرده سوخت به نحو احسن در اختیار قرار گیرد، هیچ جایگاهی تعطیل نشود و کارت در اختیار مردم باشد.

وی ادامه داد: تمام تلاش ما در حوزه سوخت این است توزیع مدیریت شده و منطقی باشد و مردم با آرامش سوخت را تحویل بگیرند.

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تاکید کرد: استفاده ۹۵ درصدی گازوییل و ۹۰ درصدی برای بنزین از کارت سوخت شخصی برای سوخت گیری تکلیف قانون است و این تقاضای زیادی نیست که مردم این قانون را رعایت کنند، البته ما نیز تکلیف داریم کارت سوخت شخصی مردم را تامین کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از ارائه پیشنهاد اجرای طرح تخصیص سوخت ناوگان حمل‌ونقل دیزلی براساس اسناد حمل برخط (سوخت‌رسانی در مسیر) خبر داد و گفت: با اجرای این طرح که هدف آن جلوگیری از صدور بارنامه‌های جعلی است، مانع هدررفت حداقل روزانه ۵ میلیون لیتر نفت‌گاز در کشور می‌شود.

وی افزود: طرح تخصیص سوخت ناوگان دیزلی براساس اسناد حمل برخط با همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به‌منظور جلوگیری از صدور بارنامه‌های جعلی و صوری اجرا می‌شود؛ انتظار می‌رود اجرای این طرح در گام نخست مانع هدررفت روزانه حداقل ۵ میلیون لیتر نفت‌گاز شود.

سالری نسب گفت: بارنامه‌های صوری مشکلی است که در کشور در حوزه مصرف نفت‌گاز ناوگان حمل‌ونقل داشتیم و باعث انحراف چشمگیر سوخت شده است؛ بنابراین تصمیم بر آن شد که سوخت در مسیر تعیین شده و تنها براساس اسناد حمل در جایگاه‌های مسیر اختصاص یابد. بنابراین کارت سوخت این ناوگان در جایگاه‌های غیر از مسیر فعال نخواهد بود. امیدواریم از خرداد ماه این طرح عملیاتی می شود.

وی افزود: امیدواریم با راه‌اندازی سامانه این طرح و همکاری شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای و راهداری بتوانیم با سوخت را در مسیر توزیع کنیم. نظارت در این طرح کاملا به صورت سیستمی و از طریق‌ دوربین‌های راهداری انجام می‌شود، این طرح به صورت پایلوت از ماه آینده در یکی از استان‌ها اجرایی خواهد شد تا نواقص احتمالی آن برطرف شود.

سالاری‌نسب گفت: هم‌اکنون حدود ۶۷ درصد سوخت‌گیری در جایگاه‌های عرضه از طریق کارت هوشمند سوخت شخصی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: بر این اساس در سال ۱۴۰۲ حدود ۴ میلیون کارت سوخت شخصی تحویل شد و پایگاه اینترنتی https://fcs.niopdc.ir/ را برای ثبت‌نام آنلاین کارت سوخت شخصی راه‌اندازی کردیم تا هم‌وطنان بتوانند با مراجعه به این پایگاه تقاضای خود را ثبت و ظرف یک دقیقه ثبت‌نام کنند و ظرف ۲۴ ساعت کارت سوخت در اختیار پست قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: این سامانه در اختیار شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران است،‌ اما نیاز است دستگاه‌هایی در این زمینه با ما همکاری کنند، یکی از مشکلات ما دسترسی به اطلاعات برای استعلام‌ها بود که اردیبهشت‌ماه در این باره با فراجا مذاکرات نهایی شد و با رونمایی از ثبت‌نام آزمایشی در نمایشگاه بیست‌وهشتم نفت، امیدواریم از خردادماه، این طرح را برای خودروهای نوشماره عملیاتی و با توجه به بازتاب دریافتی، از تیرماه برای درخواست کارت سوخت المثنی اجرایی کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: بخش مصرف با پیشنهادهای غیرقیمتی در دستور کار دولت قرار دارد تا تراز تولید و مصرف در کشور مهار شود، در اجرای طرح ساماندهی کارت اضطراری جایگاه‌داران نیز تکلیف دولت بود که ۹۰ درصد توزیع بنزین کشور از طریق کارت سوخت شخصی انجام شود.

سالاری‌نسب گفت: با اجرای طرح‌های غیرقیمتی تلاش کردیم به مردم فشاری وارد نشود و سوخت موردنیاز مردم به‌طور کامل تأمین شود، در سال ۱۴۰۳ از این هم عبور کردیم و با توزیع ویژه کارت اضطراری در جایگاه‌های سراسر کشور، تلاش کردیم سوخت مسافران و جامعه‌ را به نحوی مطلوب تأمین کنیم و کمترین شکایت را در ایام نوروز امسال درباره سوخت‌رسانی داشتیم.

وی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ که موضوع استفاده از کارت هوشمند سوخت شخصی مطرح شد،‌ تا روزانه ۷۰ هزار مراجعه‌کننده برای دریافت کارت سوخت شخصی داشتیم، اما امروز این عدد به روزانه بیش از ۱۳ هزار درخواست رسیده است که البته با سامانه طراحی شده، زمان هم کوتاه خواهد شد و مردم به راحتی می‌توانند از کارت سوخت شخصی خود استفاده کنند؛ البته کارت اضطراری سوخت نیز همچنان در جایگاه‌های عرضه وجود خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بیان کرد: هم‌اکنون حدود ۱۷۰ میلیون لیتر سهمیه ذخیره در کارت سوخت شخصی مردم وجود دارد، بنابراین دولت برنامه‌ریزی لازم برای اختصاص سهمیه یارانه‌ای و آزاد را انجام داده‌ است و بیش از ۹۴ درصد مردم (به جز تاکسی‌ها)، سهمیه کافی بنزین آزاد و یارانه‌ای را دریافت می‌کنند.

سالاری‌نسب ادامه داد: اگر هر سال دو پالایشگاه احداث کنیم، باز هم جبران روند افزایشی مصرف و افزایش روزافزون تعداد خودروها نخواهد شد.

وی گفت: سازمان متولی سوخت بخش کشاورزی، وزارت جهاد کشاورزی است که بررسی سهمیه‌ها براساس سطح زیر کشت انجام می‌دهد و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در این باره مجری است و تنها سهمیه‌های تعیین شده را در سامانه هوشمند سوخت تغذیه می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز