خبرگزاری کار ایران

ویدیو/ لحظات ابتدایی سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور از زبان بذرپاش

کد خبر : ۱۴۸۴۷۲۵

وزیر راه و شهرسازی گفت: تلفن همراه امیرعبداللهیان، استاندار آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز زنگ می‌خورد اما پاسخ نمی‌دادند.

به گزارش ایلنا، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در گفت و گو با شبکه خبر اظهار داشت: آقای اوجی وزیر نفت در منطقه پالایشگاه منتظر بودند که رییس جمهور به آنجا بروند هلی کوپترها پرواز کردند ۳ هلی کوپتر با هم پرواز کردند فکر میکنم حدود ساعت یک و ربع ظهر بود. این سه هلی کوپتر به مقصد پالاشگاه تبریز پرواز کردند.

وی با بیان اینکه هلی کوپتر رئیس جمهور وسط قرار داشت، گفت: پروتکلی برای تردد مقامات در پروازها هست که مطابق استانداردهای آشیانه است. حدود زمان بیست دقیقه به دو من در پرواز بودم، مهندس محرابیان در همان بالگرد ما بود با آقای اسماعیلی و سایر عزیزان از معاونین دفتر و حتی خبرنگاران و محافظین رئیس جمهور. من دیدم کادر پرواز دارند با هم صحبت میکنند من از مهندس پرواز سوال کردم چه شده اشاره کرد که ما بالگرد را گم کردیم یعنی هلی کوپتر پشت ما که حامل رییس جمهور بود.

بذرپاش گفت: همانجا کاپیتان این هلی کوپتر گشتی انجام داد دو سه دور در منطقه زد که دیگر در نزدیکترین نقطه ای که توانستیم فرود بیاییم، منطقه کارخانه مس سنگون بود. دو هلی کوپتر فرود آمدند تا پدیده را بررسی کنیم ببینیم چه خبر است به تلفن ها زنگ میزدند و دنبال می‌کردند که این عزیزان برخی تلفن‌هایشان زنگ میخورد مثل امیرعبداللهیان و استاندار و آل هاشم تلفنشان زنگ میخورد اما پاسخی نمی‌دادند و خیلی نگران شدیم‌

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: تا ۲ و نیم تماس ها ادامه داشت حدود یک ربع به دو فرود آمدیم و تا ۲ و نیم تماس میگرفتیم یک تماس حداقلی با مرکز کنترل فضای کشور برقرار شد توانستیم موقعیت تقریبی هلی کوپتر را تشخیص دهیم هنوز عوامل امدادی را خبر نکرده بودیم که بیایند با منطقه فاصله داشتیم آنجا شهرستان ورزقان بود.

وی ادامه داد: خودمان با ماشین هایی که از همان کارگاه دوستان کارخانه اوردند و مدیرانشان آمدند و با بچه های قرارگاه خاتم که آنجا بودند، دست به کار شدیم. ۵، ۶ ماشین اوردند ما همه سوار ماشین ها شدیم تقسیم کار کردیم به سمت جاده ای که به سوی کوه میرود حر‌کت کردیم که بالگرد را پیدا کنیم همزمان هم به استان و مرکز استان و نیروهای امدادی خبر دادیم که اضافه شوند. همزمان میخواستیم موقعیت مکانی بالگرد را هم پیدا کنیم.

بذرپاش ادامه داد: ساعت ۱۴:۳۰ عملیات جست و جو را ما شروع کردیم و نیروهای امدادی هنوز نبودند که وقتی وارد منطقه شدیم از یک سو  هم مه و بارندگی آغاز شد. مه غلیظی آنجا بود که اصلا دید حداقلی را هم دچار اختلال کرده بود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: عزیزان در روستاهای اطراف پخش شدند سراغ اهالی روستا رفتیم که شماها کمک کنید و همزمان هم با موقعیت مکان بی تی اس های موبایل کار را دنبال میکردیم انجا یک بی تی اس بود و با یک بی تی اس نمی توانستند نقطه دقیق تلفن همراه را پیدا کنند لااقل ۳ بی تی اس نیاز بود. ولی یک منطقه حدودی را مشخص کرد. همه به سمت آنجا حرکت کردیم در آن زمان دیگر هوا تاریک شده بود و ساعت‌ها گذشته بود.

بذرپاش یادآور شد: جلسه ستاد هماهنگی را تشکیل دادیم از تهران هم عزیزانمان آمدندگروه های امدادی ارام آرام اضافه میشدند و این چرخه به شب خورد و مه سنگین، از ظرفیت پهپادی استفاده کردیم. پهپادهایی که در خود استان هم بود برای دانشگاه تبریز و بخش خصوصی و محیط زیست استان بود اما هوا به لحاظ جوی بسیار سنگین بود کاملا مه بود امکان رصد حتی با پهپاد هم سخت الا پهپادهای حرارتی که آنها هم اگه مه غلیظ باشد کارشان سخت می‌شود. 

وی خاطرنشان کرد: ما هم گروه های مردمی هم گروه های امدادی را داشتیم که از یک ساعتی اضافه شدند و به مرور آموند و ووقعا هم ظرفیت خوبی آمد. تا اینکه فرمانده نیروی زمینی سپاه سردار پاکپور و خود سردار سلامی از یک ساعتی به منطقه آمدند و عملیات جست و جو ادامه داشت.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز