خبرگزاری کار ایران

جلوگیری از انحراف روزانه ۸ میلیون لیتر فراورده

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۸۸۹۵

نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: با راه‌اندازی سامانه تخصیص نفت‌گاز براساس اسناد حمل برخط، از انحراف روزانه بیش از ۸ میلیون لیتر نفت‌گاز در کشور جلوگیری خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، سیدمجید رضوی در مراسم رونمایی از سامانه ثبت درخواست برخط کارت هوشمند سوخت در حاشیه دومین روز برگزاری بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی  با بیان اینکه سامانه‌ای که امروز به‌طور رسمی افتتاح و استفاده می‌شود، زمینه‌ای را فراهم خواهد کرد تا به‌سمت کنترل و نظارت بهتر در زمینه حجم مصرف نفت‌گاز حرکت کنیم، اطهار داشت: این سامانه قرار است سه هدف را دنبال کند که در گام نخست از انحراف روزانه حدود ۸ میلیون لیتر فرآورده جلوگیری خواهد شد که آمار قابل توجهی است.

وی با اشاره به حجم مصرف نفت‌گاز در ناوگان حمل‌ونقل گفت: در سال ۱۴۰۱ در بخش حمل‌ونقل رقمی روزانه معادل ۵۷ میلیون لیتر نفت‌گاز در کشور مصرف شده است، حال آنکه این حجم مصرف در سال ۱۴۰۲ به روزانه ۶۵ میلیون لیتر می‌رسد.

 نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: طبیعتاً این حجم مصرف با توجه به فعالیت‌هایی که انجام می‌شود همخوانی نداشته و حاکی از آن است که انحراف قابل توجهی در این بخش رخ داده است.

وی تصریح کرد: مزیت دیگر سامانه تخصیص نفت‌گاز براساس اسناد حمل برخط، جلوگیری از صدور بارنامه و باربرگ صوری است که به دنبال این هستیم از طریق سامانه یادشده بتوانیم این عرضه خارج از شبکه را تحت کنترل و نظارت داشته باشیم.

رضوی با اشاره به موضوع ممانعت از فروش کارت سوخت شخصی افزود: وجود این سامانه می‌تواند چالش‌های اطراف این مسئله را حل‌وفصل کند.

وی  تصریح کرد: فروش کارت‌های سوخت با به‌کارگیری سامانه تخصیص نفت‌گاز براساس اسناد حمل برخط ردیابی خواهد شد؛ گاه دیده می‌شود در استانی مانند آذربایجان‌ غربی، یعنی در دورترین نقطه از شمال‌غرب کشور، کارت سوخت‌های استان سیستان‌وبلوچستان رویت شده است که با وجود این سامانه می‌توان مشکل مهاجرت کارت‌ها را نیز مدیریت کرد.

نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: اقدام مهم دیگر، جلوگیری از تخلیه سوخت در استان‌هایی است که در آن به وفور قاچاق سوخت انجام می‌شود.

وی گفت: متأسفانه سه استان کشور در زمینه انحراف و قاچاق سوخت ازجمله سیستان‌وبلوچستان، کرمان و هرمزگان دارای بالاترین انحراف از رتبه هستند، استان‌های بیشتر در معرض انحراف از سوخت خارج از شبکه قرار دارند.

رضوی تاکید کرد: بنده از همین تریبون با صدای بلند اعلام می‌کنم باید هرچه سریع‌تر به‌سمت شفاف‌سازی حرکت کنیم.

نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز  بیان کرد: برای دولت به‌هیچ‌وجه پذیرفته نیست که متولیان و دست‌اندرکاران امر بر قاچاق سوخت نظارت کافی نداشته باشند، همچنین قابل قبول نیست در یک استان ۱۶درصد از سهمیه تخصیصی انحراف داشته باشد.

وی گفت: به نظر می‌رسد در آینده نه‌چندان دور، به‌خصوص امسال که با رشد ناترازی مواجه هستیم، باید بحث سامانه‌ها با قاطعیت پیگیری شود.

رضوی با بیان اینکه راهی نداریم جز اینکه از طریق تجمیع سامانه‌ها با قاچاق سوخت مقابله کنیم، تاکید کرد: ایران با ۱۶ کشور همسایه است و مزیت‌های قابل توجهی در این زمینه دارد که متأسفانه برخی ناکارآمدی‌ها و بی‌توجهی‌ها زمینه سوءاستفاده در زمینه فرآورده را فراهم کرده است.

نماینده ویژه رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: امسال به دنبال تصویب قوانین و مقررات تازه نیستیم، بلکه درصدد اجرایی‌کردن همان قوانین سال‌های اخیر هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز