خبرگزاری کار ایران

دبیرکل اتاق بازرگانی تهران:

امیرکبیر به تکنوکرات‌ها توجه داشت

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۶۰۰۱

دبیرکل اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: درست برعکس امروز، امیرکبیر القاب و عناوین اضافه را حذف، دستگاه اداری را پاکسازی، قانون سورسات را حذف و نظام لجستیکی را راه‌اندازی کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، بهمن عشقی در ششمین همایش روز ملی مبارزه با فساد مصادف با «سالروز شهادت امیرکبیر» با بیان اینکه اگر مرحوم امیرکبیر امروز و در این شرایط کشور حضور داشت، دِق می‌کرد، اظهار داشت: شرایط کشور امروز ناگوار و در روزگاری هستیم که اطلاق رفتار منطقی به آن دور از منطق است.

وی ادامه داد:‌ وقتی میرزا تقی خان امیر کبیر دولت را تحویل گرفت اوضاع کشور بسیار بد بود و یک رمال حاکم ایران بود و همزمان لرد جان در انگلستان حاکم بود.

دبیرکل اتاق تهران افزود:‌ زمانی که امیرکبیر کشور را تحویل گرفته بود 300 هزار تومان در خزانه پول بود و 800 هزار تومان جواهرات وجود داشت که نصف آن هم احسان شده بود. اما در آخر سال دوره امیرکبیر ایران 3 میلیون تومان درآمد داشت و اگر امروز امیر کبیر حضور داشت درآمد هزینه کشور را تراز می‌کرد. اولین اقدام امیر کبیر تسلط بر درآمد هزینه کشور بود.

عشقی با بیان اینکه اولین بودجه ریزی مدرن در دوره امیرکبیر انجام شد، گفت: میرزا تقی خان بودجه آقازاده‌ها را کاهش داد و هر مراسم شکار شاهانه ناصرالدین شاه که پیش از آن 20 هزار تومان بود را به 2 هزار تومان رساند.

وی با بیان اینکه دومین اقدام امیر کبیر رفع مداخله‌ بود، اظهار داشت: درست برعکس امروز، امیرکبیر القاب و عناوین اضافه را حذف، دستگاه اداری را پاکسازی، قانون سورسات را حذف و نظام لجستیکی را راه‌اندازی کرد.   

دبیرکل اتاق تهران با تاکید بر اینکه امیرکبیر دو چهره از دولت ناصر می‌سازد که یک چهره دولت راستگو و صادق و دیگری چهره دولت پاک ‌است، گفت: دولت‌ها برای بقا به سه عنصر ارتش منظم، تامین نیازمندی‌های معیشت مردم و تامین سرمایه اجتماعی‌ نیاز دارند و گفته می‌شود که اگر بر دولت‌ها فشار آمد می‌توانند ارتش را کنار بگذارند اما نباید سرمایه اجتماعی را از دست دهند.

عشقی ادامه داد: هرچند که امیرکبیر اقداماتی علیه دولت عثمانی انجام داده بود اما همواره مورد احترام عثمانی‌ها، سفیر بریتانیا و روسیه بود و توانست دست و پای این کشورها را در سیاست‌گذاری‌های داخلی محدود کند. وی با کارت دولت بریتانیا و روسیه بازی می‌کرد و علاقه‌مند به درگیر کردن کشور ثالث بود و با وجود انزواطلبی امریکا، امیرکبیر برای برقراری موازنه سراغ آنها هم می‌رفت.

وی تاکید کرد: در آن دوره ایران با توجه به ظرفیت بخش خصوصی در اولین اکسپوی لندن تسلیحات می‌فروخت.   

دبیرکل اتاق تهران گفت: عده‌ای مدعی بودند که امیرکبیر دین ستیز بوده در حالی که وی خرافه ستیز بوده و روایت‌هایی از این وجود دارد که امیر کبیر به زیبایی زیارت عاشورا می‌خواند اما با خرافه مبارزه می‌کرد و درباره تعزیه قاعده‌‌ای وضع می‌کند که موضوعات دور از واقع مطرح نشود.

عشقی افزود: امیرکبیر به تکنوکرات‌ها توجه داشت.

دبیرکل اتاق تهران با بیان عدالت در دوره امیرکبیر تاکید کرد: در آن دوره تخلف یکی از افراد امیرکبیر محرز می‌شود اما قاضی شهر تهران برای اعمال قانون درباره این فرد نامه‌ای به امیرکبیر می‌نویسد که امیرکبیر هم این قاضی را عزل می‌کند چراکه درباره اجرای قانون از وی سوال پرسیده بود.

وی ادامه داد: میرزا اولین دستگاه امنیتی مدرن را راه‌اندازی کرد و خفیه نویسی از ان زمان مطرح شد.

عشقی گفت: امروز می‌بینیم که علیرغم این میزان امکانات، فسادهایی در ایران رخ می‌دهد که شایسته ایران نیست.        

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز