خبرگزاری کار ایران

رییس کل بانک مرکزی:

تیمی در خارج کشور به دنبال ایجاد اختلال ارزی است/ بسیاری از کانال‌های ارزی ربات هستند

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۹۸۶۵

رییس کل بانک مرکزی گفت: به طور قطعی می‌گویم که در حوزه ارز در خارج از کشور تیم علمیات روانی ایجاد شده که با تولید انتظارات منفی می‌توانند بازار ارز و شاخص ها را مختل کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمدرضا فرزین در دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با بیان اینکه امروز یکی از مشکلات بانک مرکزی پیش بینی پذیر کردن اقتصاد است و در این حوزه مشکل داریم، اظهار داشت: از دهه ٩٠ تا کنون هر سال با تکانه‌های اقتصادی رو به رو بودیم و اگر قدرت پیش بینی داشتیم آثار منفی این تکانه‌ها کمتر می‌شد چراکه منشأ بسیاری از این تکانه‌ها خارج از کشور بوده است.

وی ادامه داد: یکی از ابزار مهم برای کاهش آثار تکانه‌ها این است که ما و فعالان اقتصادی بتوانیم پیش بینی و پیش نگری خوبی داشته باشیم و براساس آن سیاست مناسب را اتخاذ کنیم در نهایت اطلاعات مناسب را منتشر و عرضه کنیم تا اقتصاد کشور را پایدار کنیم.

رییس کل بانک مرکزی گفت: مشکل دیگر در بانک مرکزی و در اقتصاد کلان کشور مسأله انتظارات است که به شدت به مسأله پیش بینی پذیر شدن اقتصاد ارتباط دارد.

فرزین با بیان اینکه کار عده‌ای این است که انتظارات منفی که در کشور ایجادکنند، تاکید کرد: به طور قطعی می‌گویم که در حوزه ارز در خارج از کشور تیم علمیات روانی ایجاد شده که با تولید انتظارات منفی می‌توانند بازار ارز و شاخص ها را مختل کنند.

وی ادامه داد: تا آرامشی در حوزه ارز برقرار می شود، عده‌ای شروع می‌کنند به  مصاحبه کردن و شایعاتی پخش می‌شود که یک مقام خارجی موضوع منفی را اعلام کرده است و یک فنر مجازی برای ارز درست کردند که هر بار می‌گویند این فنر در حال پرش است و تا کنون ١٠ بار افزایش نرخ ارز را پیش بینی کرده‌اند. اخیر هم اعلام کردند که تا آخر سال نرخ ارز بالا می‌رود و اگر این اتفاق نیفتد حتما اول فروردین سال آینده نرخ ارز بالا می‌رود.  

وی افزود: در واقع با این اقدام انتظارات فعالان اقتصادی برای افزایش تورم زنده نگه می‌دارند تا اقتصاد مارا دچار مشکل کنند اما اعلام می‌کنم که از لحاظ ارزی در بهترین وضعیت قرار داریم، مردم توجه کنند که ما نمی‌توانیم نکات و وضعیت مثبت اقتصاد کشور را اعلام کنیم چراکه عده‌ای علمیات روانی و اجرایی انجام می‌دهند. 

رییس کل بانک مرکزی تایکد کرد: کار عده‌ای این است که هر شب توییت بزنند و انتظارات منفی درباره اقتصاد تولید کنند و آنهایی که حتی یک کاغذ و یک مقاله اقتصادی نخوانده‌اند درباره افزایش نرخ ارز تئوری تولید می‌کنند و کانال‌های ارزی برای مختلف کردن بازار ایجاد کرده‌اند که بسیاری از این کانال‌ها ربات هستند.

ارز را به مفتی خرج نمی‌کنیم و مفت به کسی نمی‌دهیم

فرزین با اشاره به وضعیت خوب ذخایر ارزی اظهار داشت: روز گذشته درباره تامین ارز واردات خودروهای برقی توافقات خوبی داشتم و در حال حاضر وضعیت ذخایر ارزی کشور خوب است اما ارز را به مفتی خرج نمی‌کنیم و مفت به کسی نمی‌دهیم و مهمتر اینکه ارز را دست هر کسی نمی‌دهیم و در بازگشت ارز به کشور قاطع هستنق و هیچ کسی مستثنی از بازگشت ارز به کشور نیست چرا که جزوی از سیاست قطعی ما و سیاست تثبیت است.

وی ادامه داد : با همین سیاست تثبیت توانستیم رشد نقدینگی را از ۴٠ درصد به ٢۶ درصد رساندیم. از این رو موضوع انتظارات برای مهم است چراکه اگر مردم به ما اعتماد نکنند، آن چیزی که اعضای تیم علیماتی روانی می‌گویند و شایعات را منتشر می‌کنند، محقق می‌شود هر چند که اتفاقی هم در این حوزه رخ نداده باشد.

رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: این جنگ روایت‌ها است و عده‌ای با روایت‌های نادرست در این جنگ روایت‌ها به دنبال ایجاد اختلال در بازار هستند نمونه آن شوک‌های ارزی سال ٩٠ است، در آن سال ۵۵ میلیارد دلار مازاد تجاری داشتیم اما با جنگ روایتی به یکباره ارزش پول دربرابر دلار به یک سوم رسید با فضای روانی بهم ریخت.

عده‌ای در طول یک سال گذشته ١٠ بار پیش بینی جهش ارز داشتند

وی با بیان اینکه شغل عده‌ای توییت زدن و در طول یک سال گذشته ١٠ بار پیش بینی جهش ارز داشتند اما محقق نشده‌است، گفت: ما خواهان آرامش اقتصادی هستند اما می‌گویند این آرامش دایمی نیست و این بار درباره کسری بودجه حرف می‌زنند و می‌گویند کسری بودجه منجر به تورم می‌شود اما این چنین نیست و اجازه نمی دهیم کسری بودجه ریالی شود و این تصویرها درست نیست و اجازه نمی‌دهیم اگر کسری وجود داشته باشد، منجر به نقدینگی شود. مدعیان بدانند که   تورم حاصل از نقدینگی است و  نقدینگی در حال کاهش است.

وی ادامه داد:  می‌دانیم که هوش مصنوعی تصمیم گیری بر اساس داده و اطلاعات است که در بحث حکمرانی هم کمک می‌کند و باید استفاده از هوش مصنوعی در دستور کار قرار بدهیم. البته در برخی از حوزه ها وضعیت خوبی داریم بطوریکه در حال حاضر ٩٧ درصد نظام پرداخت ما الکترونیکی است که برخی از کشورها اینگونه نیست.  

فرزین ادامه داد: در حوزه هم چک اقدامات خوبی انجام شده و در دوره‌ای بی‌اعتمادی در حوزه چک وجود داشت اما در طول یک دهه گذشته اقداماتی از جمله پیچک و که چک به اجرا رسید و که در نتیجه الان وضعیت چک بهتر شده  و ٩٠ درصد چک‌ها صیادی است و ١۴٠٢ تعداد زندانی های یک به یک نفر  در سه روز رسیده‌است.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به تفکیک حساب‌های تجاری و شخصی اظهار داشت : ١٢ میلیون و ٣٠٠ هزار حساب را تفکیک کردیم و ٢ میلیون ٣٠٠ هزار حساب حقوقی و ١٠ میلیون حقیقی بوده که این تفکیک حساب در مبارزه با در پولشویی بسیار کمک کننده است.

فرزین با بیان اینکه یکی از مشکلات ما در بانک مرکزی موضوع نظارت است، تاکید کرد: در بحث نظارت در بانکداری مرکزی دچار مشکل هستیم و در حال حاضر هم در بحث نظارت بر بانک‌ها و هم فعالیت های مختلفی که انجام می دهند،  نظارت دقیق نداریم و خود بانک‌ها هم نظارتی بر عملکرد خود ندارند. معقتدم باید بتوانیم نظارت دقیق بر بانک‌ها و گردش پول و ارز داشته باشیم و از این طریق می‌توانیم بسیاری از نوسانات اقتصادی را پیش بینی و جلوی آنها را بگیریم.

وی ادامه داد : پول یک کالای عمومی است پول به معنای پول را باید رصد کنیم  و وقتی حکم رانی که ریال مطرح می شود باید  ریال حکمرانی لازم را داشته است و یکی از ابزار مهم در مبارزه با پولشویی نظارت دقیق بر گردش پول و ارز و بانک‌ها است.

دیتای تورم برای اطلاعات دو سال گذشته است

رییس بانک مرکزی با بیان اینکه در حال حاضر دستگاهای اقتصادی موجود به ما کمک نمی‌کنند، گفت: مسأله دیگر  در بانکداری مرکزی تولید آمار و داده‌ها است، داده‌ها باید ابزاری برای سیاست‌گذاری و پیش بینی‌ها باشد و در سیاست‌گذاری‌ها برای جلوگیری از بحران به ما کمک کند اما الان دیتا و اطلاعات این کاربرد را ندارد و  به روز نیستند.

وی تاکید کرد : دیتای تورم برای اطلاعات دو سال گذشته است اما می‌گوید الان تورم چقدر است ، این چه کمکی به ما می‌کند ؟ تورم امروز به ابزار سیاسی تبدیل شده که چه کسی عملکرد بهتری داشته اما باید یا نگاه منافع ملی نگاه کرد. آمار باید به ما کمک کند که بدانیم سیاست بعدی چه باشد و چه سیاستی در حوزه ارزی اتخاذ کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز