خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد:

مصرف برق در تابستان ۳۶ بار رکورد زد/ جزییات مقابله با حملات سایبری در صنعت آب و برق

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۶۳۷۸

رییس پژوهشگاه نیرو گفت: شرایط کشور ما در حوزه آب و برق خاص است، سطح اتوماسیون افزایش یافته و بنابراین آسیب پذیری سایبری نیز افزایش می‌یابد. در نتیجه ما باید اقداماتی در راستای پایش، کنترل و همچنین به حداقل رساندن آسیب پذیری انجام دهیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مجید عمیدپور در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه موضوع آب و برق جزو مسایل جدی دنیا تلفی می‌شود، اظهار داشت: در حال حاضر دنیا تغییر اقلیم را تجربه می‌کند، ما در تابستان افزایش بی‌سابقه دما را داشتیم و تغییرات اقلیم بار مضاعفی را بر دوش صنعت آب و برق گذاشته است.

وی با بیان اینکه ما باید با راه‌حل‌های علمی و فناورانه از شرایط نسبتا بحرانی فاصله بگیریم، افزود: تلاش پژوهشگاه این است که با طرح های فناورانه ارتقای بهره وری داشته باشیم.

رییس پژوهشگاه نیرو با بیان اینکه طبق برنامه ۷ و ۸ توسعه باید به تولید ۳۰ هزار مگاوات برق از تجدیدپذیرها برسیم، گفت: پژوهشگاه از تمام پتانسیل کشور و دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان برای اجرای این امر استفاده خواهد کرد.

وی بیان داشت: ما ۱۷۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه آب و برق  داریم که مسئولیت داریم برای آنها جریان سازی و بازارسازی کنیم. آب و انرژی جزو فعالیتهای پژوهشی و آموزشی ما است. 

عمیدپور با بیان اینکه ما تمام المان‌های کارکردی آموزش و پرورش را در وزارت نیرو فعال کرده ایم تا بتوانیم به طرق مختلف زنجیره دانش و تولید محصول و فناوری را کامل کنیم، گفت: پژوهشگاه نیرو و علم و فناوری از تمام پتانسیل کشور برای کمک به آب و برق استفاده خواهد کرد.

وی با اعلام اینکه ما در تابستان سال جاری ۳۶ بار رکوردزنی در حوزه مصرف برق داشتیم، گفت: این رکوردزنی در مصرف را مردم به هیچ وجه متوجه نشدند حتی تحویل انرژی به بخش صنعت هم بیش از سال‌های گذشته بوده است، یعنی شبکه تحت فشار بوده تا رفاه مردم دچار آسیب نشود.

رییس پژوهشگاه نیرو با بیان اینکه ما برای ۲۰ سال آینده ‌پروژه هایی داریم و برنامه ریزی می‌کنیم، خاطرنشان کرد: از جمله برنامه های ما توسعه ۳۰ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر لست که در این راستا با ساتبا ستاد تشکیل داده‌ایم و پیگیر عملیاتی شدن آن هستیم.

وی اظهار داشت: ما در نیروگاههای کشور با استفاده از فناوری روز افزایش راندمان را انجام دادیم به طوری که بدون هزینه ظرفیت نیروگاهی افزایش یافته است.

وی ادامه داد: به دلیل کمبود آب با استفاده از فناوری نانو باعث ارتقای خنک کاری نیروگاه‌ها شدیم و این پروژه در دیگر نیروگاه‌های کشور نیز انجام می شود.

عمیدپور با بیان اینکه با استفاده از فناوری جدید قطعاتی تولید کردیم که بروزتر از GE امریکا است، گفت: در انتقال و توزیع در تلاش هستیم که تاب‌آوری شبکه که در نقاط زیادی ضعیف است، را ارتقا دهیم و یکی از این مباحث امنیت سایبری است.

وی افزود: شرایط کشور ما در حوزه آب و برق خاص است، سطح اتوماسیون افزایش یافته بنابراین آسیب پذیری سایبری افزایش می‌یابد، در نتیجه ما باید اقداماتی در راستای پایش و کنترل و همچنین به حداقل رساندن آسیب پذیری انجام دهیم.

وی در پیش‌بینی مصرف برق تابستان سال آینده تصریح کرد: به صورت مرتب پیش‌بینی‌های بین‌المللی را رصد می‌کنیم و باید گفت که متاسفانه تابستان سال آینده شرایط بدی را در پاییز و زمستان نخواهیم داشت اما احتمالا شرایط در تابستان آینده بدتر خواهد شد.

عمیدپور ادامه داد؛ با اتمام پیک تابستان امسال نیروگاه‌ها به دلیل این‌که به صورت ۱۰۰ درصدی مورد بهره برداری قرار گرفتند باید وارد دوره تعمیرات شوند تا بتوانند خود را برای سال آینده آماده کنند.

وی با اشاره به ناترازی گاز در کشور اظهار کرد: علی‌رغم این‌که در تابستان با مشکل مواجه هستیم، در زمستان نیز به دلیل ناترازی گاز وارد پیک زمستانی می‌شویم و به همین دلیل همکاران ما در وزارت نفت و نیرو تمام تلاش خود را می‌کنند که این مسائل حل و فصل شود. سرمایه‌ گذاری‌های جدیدی انجام شده تا میزان تولید افزایش یابد اما باید به موضوع بهره وری توجه شود.

رییس پژوهشگاه نیرو با تاکید بر این‌که شدت مصرف انرژی در کشور بالا است، تصریح کرد: نیت وزارت نیرو این نیست که در رفاه مردم خللی ایجاد شود اما برای گذر از شرایط موجود نیازمند همکاری مردم و همه دستگاه‌ها هستیم و باید گفت که برای تابستان آینده شرایط راحتی پیش‌رو نیست و اقلیم نیز علیه ما کار می‌کند.

وی اظهار داشت: علاوه بر فعال کردن ۱۷۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه صنعت آب و برق ما تامین اعتبار ۲۶۰۰ میلیارد تومانی را خواهیم داشت که ۱۰۰۰ میلیارد تومان از این میزان تکلیف توانیر است و بزودی به صندوق وزارت نیرو تزریق خواهد شد که بتوانیم در ۳ حوزه هوشمندسازی آب و برق، تجدیدپذیرها و بهره وری آب و برق فعالیت کنیم.

عمیدپور تاکید کرد: نیاز فناورانه صنعت آب و برق شناسایی و به شرکتهای دانش بنیان معرفی خواهد شد.

وی با بیان این‌که آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۸۷ درصد آب شیرین کشور در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود، تصریح کرد: در حوزه آب با جهاد کشاورزی و در حوزه برق با وزارت صنعت در ارتباط هستیم. هرچند در این دو بخش اقداماتی را انجام داده‌ایم اما باید کارهای بیشتری صورت گیرد.

رئیس پژوهشگاه نیرو بیان داشت: به صنایع پیشنهاد دادیم که در بخش کشاورزی سرمایه‌ گذاری کنند و صرفه جویی آب را به بخش صنعت ببریم. همچنین لازم است با افزایش بهره‌وری اقدامات مثبتی را در این دو بخش رقم بزنیم.

وی با بیان اینکه بیش از یک دهه از ورود پژوهشگاه نیرو در زمینه برقی‌سازی حمل‌و نقل می‌گذرد، گفت: تمامی کلانشهرها در سطح جهان به این باور رسیده‌اند که راهکاری جز برقی‌سازی برای رهایی از آلودگی هوا وجود ندارد و این برای کلانشهر تهران نیز صدق می‌کند.

وی افزود: سازمان ملل حاضر شده در زمینه برقی‌سازی حمل‌و نقل به ایران کمک کند و پژوهشگاه نیرو در این زمینه تفاهم‌نامه‌ای را در دست انعقاد دارد.

عمیدپور خاطرنشان کرد: اینکه وزارت صمت به بحث برقی‌سازی حمل‌ونقل ورود کرده اتفاق مبارکی است و امیدوارم در این زمینه از ظرفیت‌های پژوهشگاه نیرو و مطالعاتی که در این زمینه در یک دهه اخیر انجام شده، بهره بگیرند.

خبر در حال تکمیل می باشد...
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز