خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

صادرات نفت ایران به چین؛ از تخفیف تا استراتژی/ تحریم‌ها مانع اعطای اعتبار ارزان‌قیمت پکن

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۲۱۶۷

سفیر اسبق ایران در چین گفت: قرار بود چینی‌ها اعتبار ارزان‌قیمت برای دولت درنظر بگیرند که تاکنون این اتفاق نیفتاده و مهم‌ترین مانع نیز تحریم است، هرقدر کشورها بخواهند وارد فضای مراودات شوند در بازپرداخت و انتقال پول هزینه خدمات به مشکلات تحریم بانکی برمی‌خوریم.

محمدحسین ملائک در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره افزایش صادرات نفت ایران به چین اظهار داشت: چینی‌ها رفتار اصولی زیربنایی و ثابتی برای ارتباط با ایران دارند و آن اینکه از حدود ۱۵-۱۰ سال تاکنون چه در زمان تحریم و چه غیرتحریم به طور متوسط روزانه ۶۰۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده است، یعنی چینی‌ها یک سبد تامین‌کننده نفت دارند که ایران با حدود ۶۰۰ هزار بشکه و در برخی موارد با بیش از یک میلیون بشکه هم در آن حضور دارد.

وی افزود: چین بر اساس پروژه‌هایی که با ایران کار می‌کند و اینکه ایران چقدر پول نیاز دارد میزان دریافت نفت از ایران را تعیین می‌کند، اما در کل به طور حداقلی ۶۰۰ هزار بشکه در روز از ایران نفت وارد می‌کند.

سفیر اسبق ایران در چین گفت: ما به دنبال این هستیم که غیر از چین بازارهای متعددی داشته باشیم که نفت‌مان را بفروشیم و به یک مقصد اکتفا نکنیم، اگر توانستیم بازار پیدا کنیم، فروخته‌ایم و اگر نتوانسته‌ایم منتظر مانده‌ایم که شرایطی مهیا شود که چین دوباره نفت را از ما دریافت کند.

وی بیان داشت: در کل مدیریت روابط دو کشور ایران و چین در دست چینی‌ها است، یعنی پروژه‌هایی که در ایران اجرا می‌کنند و به  نسبت پرداخت‌هایی که می‌توانند داشته باشد را در یک ماتریکس درنظر می‌گیرند و بر این اساس باتوجه به اینکه بسیاری از پروژه‌های ایران هم توسط چینی‌ها اجرا می‌شود؛ زمانی که احساس کنند که ایران به پول نیاز دارد گشایش بیشتری در خرید نفت ایران ایجاد می‌کنند.

ملائک درباره تاثیر تخفیف‌ها بر افزایش خرید چین از ایران خاطرنشان کرد: موضوع خرید بیشتر از ایران بخاطر تخفیف‌ها نیست، چون موضوع تخفیف خیلی استراتژیک نیست و آنچه استراتژی است اینکه ایران باید تامین‌کننده نفت چین باقی بماند و در این رابطه باید به ایران کمک شود. اکنون چین غیر از ایران از عربستان، کویت، عمان، عراق و روسیه هم نفت خریداری می‌کند و اگر بتواند نفت را ارزان هم می‌خرد ولی به لحاظ یک دیدگاه استراتژیک ایران هیچگاه از بازار نفت این کشور حذف نمی‌شود و این یک برنامه درازمدت است.

وی گفت: در حال حاضر چین حدود بیش از ۱۰ میلیون بشکه در روز واردات نفت دارد که در این بین بیشترین صادرات به این کشور را روسیه و عربستان به خود اختصاص داده‌اند.

سفیر اسبق ایران در چین درباره آخرین وضعیت توافق ۲۵ ساله با چین نیز تصریح کرد: اخیرا وزیر اقتصاد در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود که بعد از سفر رئیس‌جمهور به پکن مذاکراتی با مقامات این کشور داشته‌ایم و فعلا در حد همین جلسات است، قرار بود چینی‌ها اعتبار ارزان‌قیمت برای دولت درنظر بگیرند که تاکنون این اتفاق نیفتاده و مهم‌ترین مانع نیز تحریم است، هرقدر کشورها بخواهند وارد فضای مراودات شوند در بازپرداخت و انتقال پول هزینه خدمات به مشکلات تحریم بانکی برمی‌خوریم.

وی گفت: در هر حال چین تسهیلاتی برای ایران در نظر گرفته و سالانه ۱۶-۱۵ میلیارد دلار کالا با چینی‌ها تبادل می‌شود که برخی از مسیر بانکی و برخی تهاتر است. اما مسلما بخش خصوصی ایران براحتی نمی‌تواند بدون دخالت صرافی و با اطمینان با بازار چین ارتباط برقرار کند و به همین دلیل بین ۱۰ تا ۱۵ درصد و حتی ۲۰ درصد کاهش ارزش دلاری پول ایران و خرید گران‌تر را شاهدیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز