خبرگزاری کار ایران

دو میلیارد مترمکعب آب غیرمتعارف به صنایع اختصاص می‌یابد/طرح‌های رفع تنش آبی سیستان و بلوچستان در 3 سطح اجرا می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۷۷۰۰

وزیر نیرو اجرای بند «ع» تبصره هشت قانون بودجه را یک ظرفیت بسیار عالی و منحصر بفرد دانست که بر اساس آن می‌توان آب قابل توجهی برای توسعه صنعت ایران فراهم کرد.

به گزارش ایلنا از وزارت نیرو، "علی‌اکبر محرابیان" امروز، شنبه در نشست سراسری مدیران ستادی و مدیران عامل آب و آبفای استان‌ها گفت: امروز وزارت نیرو بر اساس یک برنامه مدون، در حال رشد و پیشرفت در حوزه مدیریت منابع آب و فاضلاب و نیز در جهت اجرای برنامه‌ها بوده و اعتبارات، قوانین و مقررات پیشتیبان این پروژه‌هاست.

وی تصریح کرد: در دولت و مجلس شورای اسلامی وفاق کاملی وجود دارد تا بتوانیم پروژه‌های با اهمیت و اولویت‌دار را در زمان‌های تعیین شده به مرحله تکمیل و بهره‌برداری برسانیم.

محرابیان بر ضرورت عملیاتی کردن پروژه‌های آب و آبفا بر اساس جدول زمان‌بندی ابلاغ شده تاکید کرد و گفت: بر اساس «‌پیشخوان رصد منابع آب کشور»که امروز رونمایی شد، اجرای پروژه‌ها به طور روزانه در حال پایش و پیگیری است و بر این اساس وضعیت شرکت‌ها و مدیران مربوطه ارزیابی می‌شود.

وی در ادامه به تشریح طرح‌های اولویت‌دار و اضطراری در صنعت آب کشور پرداخت و اضافه کرد: اجرای طرح‌های اضطراری در عین حال اولویت و اضطرار دارد؛ اجرای این پروژه‌ها در شرکت آبفا بسیار بیشتر و اثربخشی آن نیز متفاوت‌تر است.

حرکت جهادی استان‌ها بر روی طرح‌های اضطراری آب

محرابیان با اشاره به حرکت جهادی اغلب استان‌ها بر روی طرح‌های اضطراری آب، اظهار کرد: در سال 1402 از مجموع طرح‌های اولویت‌دار کشور بالغ بر 48 طرح آبرسانی، 23 طرح تصفیه‌خانه فاضلاب، 28 طرح شبکه بیاری و زهکشی و 2500 طرح آبرسانی پیش‌بینی شده است. این طرح‌ها از آغاز سال 1402 یا به بهره‌برداری رسیده یا خواهد رسید.

وی با تاکید بر اینکه مدیران در استان‌های مختلف باید بدون تاثیرپذیری از فشارهای سیاسی و منطقه‌ای، برنامه‌های مربوطه در حوزه آب و آبفا را اجرایی کنند، ادامه داد: این امر گامی بلند برای تامین آب به موقع، برنامه‌ریزی شده و مدیریت شده برای بخش‌های مختلف اعم از شرب، صنعت و کشاورزی خواهد بود.

بازتخصیص 2 میلیارد مترمکعب آب غیرمتعارف برای صنایع  

وزیر نیرو به بند «ع» تبصره هشت اشاره کرد و گفت: این امر یک ظرفیت بسیار عالی و منحصر بفرد به شمار می‌رود که به موجب آن می‌توانیم آب قابل توجهی برای توسعه صنعت ایران فراهم کرد؛ مجموع آب تخصیصی کل صنعت کشور 2.7 میلیارد مترمکعب است، این در حالی است که ده‌ها میلیون فرصت شغلی در صنعت کشور فراهم شده است، بند «ع» تبصره هشت موجب می‌شود بتوانیم تا حدود 2 میلیارد مترمکعب آب جدید برای صنایع کشور با استفاده از ظرفیت پساب تصفیه شده، شیرین‌سازی آب دریا و سایر منابع آب نامتعارف فراهم کرد.

وی در همین زمینه تصریح کرد: در این تبصره پیش‌بینی شده بود تا پایان خرداد امسال باید واحدها و صنایع شناسایی و متعاقب آن بازتخصیص‎‌های مربوطه صادر شده باشد؛ چنانچه استانی در این زمینه عقب ماندگی دارد، باید سریعا این امر را جبران کند.

مدیریت برداشت چاه‌های آب با استفاده از ظرفیت کنتورهای برق هوشمند

محرابیان به موضوع مدیریت چاه‌های آب با استفاده از ظرفیت کنتورهای برق هوشمند اشاره و اظهار کرد: امروز در ایام تابستان قرار داریم و مصارف آب در برخی از مناطق کشور به شدت افزایش یافته است و این امکان وجود دارد به دلیل شدت گرفتن گرمای هوا با نوساناتی در مصرف و تامین آب  و افزایش مصرف روبرو شویم.

محرابیان کیفیت آب را خط قرمز وزارت نیرو  برشمرد و اضافه کرد: در این زمینه هیچ‌گونه تساهل و تسامحی وجود ندارد و باید دائما تحت رصد باشد و با بهره‌مندی از فناوری‌های موجود مشکلات احتمالی رفع شوند.

وزیر نیرو گفت: به تازگی بانک جهانی گزارشی از وضعیت دسترسی شهروندان به آب شرب در کشور‌های مختلف ارائه کرده است که ایران در این گزارش از جایگاه ممتازی در منطقه غرب آسیا و جهان برخوردار است.

 محرابیان در حاشیه مراسم رونمایی از پیشخوان رصد منایع آب کشور درباره ضرورت مدیریت منابع آب شرب و پساب شهری نیز گفت: به تازگی بانک جهانی گزارشی از وضعیت دسترسی شهروندان به آب شرب در کشور‌های مختلف ارائه کرده است که ایران در این گزارش از جایگاه ممتازی در منطقه غرب آسیا و جهان برخوردار است.

محرابیان در همین رابطه افزود: بر اساس این گزارش شاخص دسترسی به آب شرب شهری در ایران ۹۹.۸۲ و شاخص دسترسی به آب شرب روستایی نیز بیش از ۸۲ درصد است. این در حالی است که متوسط دسترسی به آب شرب شهری جهان ۸۵ درصد و آب شرب روستایی نیز ۵۹ درصد است،همچنین شاخص دسترسی به آب شرب شهری در غرب آسیا ۸۳ و شاخص دسترسی به آب روستایی نیز ۶۹ درصد است.

وی ادامه داد: این گزارش از دو بعد حائز اهمیت است که یکی قرارگیری ایران در صدر کشور‌های جهان و منطقه به لحاظ شاخص دسترسی به آب شرب است و دیگری نیز نمایش سرعت بالای ایران در افزایش سطح دسترسی عمومی به آب شرب است که حکایت از تلاش سال‌های اخیر در این حوزه دارد.

وزیر نیرو با تأکید بر اینکه بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۲، وزارت نیرو مکلف شده است تا برای تأمین آب مورد نیاز صنایع از آب‌های غیر بهداشتی مثل آب پساب و آب دریا اقدام کند، افزود: با فعال سازی سامانه آب پساب بهداشتی که در آینده نزدیک در بورس قابل عرضه خواهد بود، می‌توانیم سالانه بیش از ۲ میلیارد متر‌مکعب آب مورد نیاز صنایع را از این محل تأمین کنیم.

محرابیان در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه در حوزه روستایی نیز به صورت مشخص وزارت نیرو طرح جهاد آبرسانی را از ابتدای سال ۱۴۰۱ آغاز کرده است، بیان کرد: طرح جهاد آبرسانی تا کنون بیش از ۴۰ درصد پیشرفت داشته و قرار است در جریان این طرح به بیش از ۱۰ هزار روستا آبرسانی شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایرانی قدمی از مطالبه حقابه هیرمند کوتاه نخواهد آمد، گفت: در منطقه سیستان استان سیستان و بلوچستان متأثر از عدم ورود حقابه هیرمند به داخل کشور که مطالبه ۲ ساله وزارت نیرو از طرف افغانستانی است، دچار مشکلاتی در حوزه تأمین آب شرب هستیم.

محرابیان در همین رابطه افزود: با این وجود طرح‌های بزرگ آبرسانی در سه سطح برای استان سیستان و بلوچستان تعریف شده است که امیدواریم با اجرای این طرح‌ها شاهد کاهش قابل ملاحظه تنش آبی در این استان باشیم.

وزیر نیرو تصریح کرد: در این رابطه ابتدا یک طرح اضطراری برای تأمین آب پایدار برای منطقه سیستان و شهر زاهدان تعریف کرده ایم که در راستای آن تعداد زیادی چاه آب حفاری شده است و این طرح تا کنون ۷۰ درصدپیشرفت داشته است.

وی در رابطه با دو طرح دیگر نیز گفت: در کنار این طرح، دو طرح میان مدت و درازمدت دیگر نیز در این حوزه داریم که یکی از آن‌ها انتقال آب از آبخوان تهلاب به منطقه جنوبی زاهدان و دیگری انتقال آب دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان و در ادامه به استان‌های خراسان جنوبی و رضوی است که تاکنون ۱۲.۵ درصد پیشرفت داشته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز