خبرگزاری کار ایران

دبی برخی رودخانه ها صفر شده است/ امسال برنامه قطع آب نداریم/ تعرفه ها تغییر کرد

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۵۷۱۰

سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه بارش ها در تهران نسبت به نرمال ۲۸ درصد نسبت به پارسال ۶ درصد کاهش داشته است، گفت: سال جاری تداوم سال خشک است که باعث کاهش روانابها شده و برخی رودخانه های دایمی دبی صفر را تجربه می کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، فیروز قاسم زاده در نشست خبری اظهار داشت: بارش‌های امسال همچنان ۱۶ درصد نسبت به بلندمدت کاهش دارند  و ۵ تا ۶ درصد نسبت به پارسال افزایش دارد.

وی با بیان اینکه امسال بارندگی ها عدم توازن داشته تند، افزود: عمده سامانه های بارشی در جنوب غرب کشور فعال بوده اند و سامانه مدیترانه در شمال و شمال غرب اوضاع خوبی نداشته است.

سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه شمال غرب و شمال شرق و فلات مرکزی بارندگی مناسبی نداشته است، گفت: استان‌های ایلام، بوشهر، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، یزد بارندگی خوبی داشتند اما اوضاع بارش در استان‌هایی مثل خراسان رضوی، اردبیل، تهران، گلستان و قم مناسب نبوده است.

وی با بیان اینکه بارش ها در تهران نسبت به نرمال ۲۸ درصد نسبت به پارسال ۶ درصد کاهش داشته است، گفت: سال جاری تداوم سال خشک است که باعث کاهش روانابها شده و برخی رودخانه های دایمی دبی صفر را تجربه می کنند.

قاسم زاده با بیان اینکه رودخانه های جنوب کشور از جمله دز و کارون پرشدگی کامل دارند، خاطرنشان کرد: در برخی حوضه ها ورودی سدها ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش داشته است که از جمله آنها اترک در فلات مرکزی است.

وی حجم مخازن سدهای تهران را ۵۰۹ میلیون متر مکعب عنوان کرد و افزود: سدهای تهران ۲۷ درصد پرشدگی دارند و ۱۰ درصد کاهش را نسبت به پارسال نشان می دهند.

وی با اشاره به اوضاع زاینده رود بیان کرد: این سد ۴۵ درصد پرشدگی دارد.

وی گفت: سدهای حوضه دریاچه ارومیه ۷۲ درصد و سدهای خوزستان به طور کامل پر هستند.

سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه اوضاع آب استان گلستان مطلوب نبست، گفت: سدهای این استان زیر ۱۰ درصد پرشدگی و سد شهید رجایی مازندران ۲۷ درصد پرشدگی دارند.

سخنگوی صنعت آب با اعلام اینکه تابستان امسال برنامه‌ای برای قطع آب نداریم، گفت: اگر شرایط تامین آب ایجاب کند، امکان اعمال محدودیت وجود خواهد داشت. اما وزارت نیرو امسال تمام تلاش خود را به‌کار گرفته تا در هیچ نقطه کشور قطع آب نداشته باشیم.همچنین تلاش شده تا امسال شهری دارای تنش آبی نداشته باشیم.

وی از اعمال اصلاحیه در برنامه منابع و مصارف بیلان آب کشور در اسفند و فروردین با توجه به شرایط بارشی کشور خبر داد و خاطرنشان ساخت: بر این اساس در برخی مصارف کشاورزی محدودیت‌هایی اعمال خواهد شد.

سخنگوی صنعت آب کشور از تلاش برای اعمال برخی محدودیت‌ها در کشت برنج در گیلان و مازندران خبر داد و گفت: کاهش بارش‌ها در استان‌های شمالی جدی شده است.

وی در باره شرایط بارشی استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: این استان هم در برخی مناطق شاهد کاهش بارش است و ۳۴ درصد نسبت به شرایط نرمال کاهش بارش دارد.برخی مناطق جنوبی استان بارش‌های خوبی داشته و سدهای آن تا ۷۰ درصد پرشدگی دارند.

سخنگوی صنعت آب در باره وضعیت چاه نیمه‌های سیستان و بلوچستان، گفت: این چاه نیمه‌ها هم ۷ درصد پرشدگی دارند و هامون‌ها نیز وضعیت خوبی ندارند.

وی درباره پیگیری رهاسازی آب هیرمند از سوی افغانستان هم، خاطرنشان کرد: مذاکره‌های خیلی خوبی در باره رهاسازی آب هیرمند با طرف افغان انجام شده و در سخن، گفته‌های خوبی از سوی آنها عنوان می‌شود. اما در عمل گرچه اقداماتی صورت‌گرفته، ولی هنوز همراهی و همگرایی انجام نشده و رهاسازی لازم انجام نشده است.

سخنگوی صنعت آب ادامه داد: اکنون در بخش اجرایی برخی کارها شده و لایروبی هم صورت‌گرفته و اگر آب رها شود بدون مشکل به سمت ایران خواهد آمد؛ ولی هنوز رهاسازی انجام نشده است.

وی بیان کرد: مجموعاً تاکنون اندکی بیش از ۳۰ میلیون مترمکعب آب رهاسازی شده است.

وی در باره وضعیت دریاچه ارومیه هم گفت: حجم آب دریاچه ارومیه به ۲ میلیارد مترمکعب رسیده و وسعت آن نیز به یک هزار و ۶۰۰ کیلومتر افزایش‌یافته است.

سخنگوی صنعت آب از اعمال تغییر در محاسبه تعرفه آب خبر داد و خاطرنشان کرد: کسانی که زیر الگوی تعیین شده مصرف داشته باشند، تشویق می‌شوند. مشترکانی هم که تا سقف الگو مصرف کنند ۱۵ درصد افزایش تعرفه دارند و مشترکانی که بالای الگو مصرف کنند به‌ازای هر مترمکعب مصرف از تعرفه خاص برخوردار می‌شوند.

وی گفت: برای مشترکانی که بیش از الگو مصرف آب دارند، تا ۷۰ درصد افزایش تعرفه اعمال خواهد شد که این افزایش ۷۰ درصدی تعرفه برای پرمصرف‌ها و بیشترین پله‌های مصرف خواهد بود.

سخنگوی صنعت آب با تأکید بر اینکه در بخش شرب قائل به قطعی آب نیستیم ادامه داد: برای تأمین آب طرح‌های متعددی تدوین شده و آبرسانی اضطراری هم در نظر گرفته شده است.

قاسم‌زاده درباره برداشت از سفره‌های زیرزمینی، ادامه داد: تلاش می‌شود با جابه‌جایی مصارف کمتر به سمت استفاده از منابع آب زیر زمینی برویم؛ اما در شرایط خاص از سفره‌ها هم استفاده خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: تخصیص جدیدی به صنایع نخواهیم داد و تلاش می‌شود صنایع از پساب استفاده بیشتری داشته باشند.

سخنگوی صنعت آب با تأکید بر اینکه تلاش می‌شود شهر دارای تنش آبی نداشته باشیم گفت: زیرساخت‌ها برای تأمین آب فراهم شده؛ اما در شرایط سخت با اعمال کاهش فشار مدیریت خواهیم کرد.

قاسم‌زاده در باره وضعیت فاضلاب شهر اهواز ادامه داد: تمام شهر کارگاه‌ها فعال است و رشد سیستم فاضلاب این شهر چشمگیر است.

وی از تدوین نظام‌نامه جامع سیلاب در وزارت نیرو خبر داد و گفت: آمادگی خوبی برای پیشگیری از سیل ایجاد شده است. فروردین‌ماه امسال سیلاب در رود دز اتفاق افتاد به‌گونه‌ای که ۵ هزار مترمکعب ورودی به سد داشتیم که با این نظام‌نامه و اقدام‌های مناسب شاهد هیچ‌گونه خسارتی نبودیم.

قاسم‌زاده درباره برخورد با مشترکان پرمصرف، افزود: این موضوع در قانون درج شده و بر اساس آن مقید هستیم در زمان بحران به مشترکان پر مصرف اخطار بدهیم.قطع آب عمدتاً در تهران اتفاق می‌افتد؛ اما در دو استان دیگر نیز این طرح را اجرایی می‌کنیم.

سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه سال گذشته آب ۴۳ هزار مشترک قطع شد و امسال نیز این طرح را در برنامه داریم، گفت: میزان مشترکان بد مصرف با اجرای طرح برنامه‌ها از پنج درصد به سه درصد کاهش یافت و تلاش ما این است که مشترکان پرمصرف را حذف کنیم.

قاسم‌زاده در باره برداشت از آب‌های ژرف، گفت: از حدود دو سال قبل شورایی با معاونت علمی برگزار و موضوع مطالعه و اکتشاف بر عهده این بخش گذاشته شد.پس از اتمام کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی وارد مرحله اجرا شویم، اکنون فرایند کار در مرحله اکتشاف است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز