خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

جزییات صادرات نفت ایران به اروپای شرقی/ بهبود شرایط فروش نفت با برداشتن تحریم‌ها

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۱۴۸۸

مدیر پیشین امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با ابراز امیدواری از اینکه شرایط فراهم شود تا ما بتوانیم به بازارهای قبلی‌مان در اروپا برگردیم، درباره جایگزینی نفت ایران با روسیه در اتحادیه اروپا، گفت: قاعدتا روسیه نمی‌تواند همه نیاز بازارهای اروپا را حتی در بهترین شرایط تامین کند.

محسن قمصری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره صادرات نفت ایران به اروپا اظهار داشت: ایران در سال‌های قبل در قسمت‌های جنوبی و شرقی اروپا بازار داشته و صادرات انجام می‌داد، اکنون هم می‌تواند به اروپا وارد شود، زیرا برخی کشورهای جنوبی و شرقی اروپا بازارهای هستند که می‌توانند نفت ایران را مصرف کنند.

وی با ابراز امیدواری از اینکه شرایط فراهم شود تا ما بتوانیم به بازارهای قبلی‌مان در اروپا برگردیم، درباره جایگزینی نفت ایران با روسیه در اتحادیه اروپا، گفت: قاعدتا روسیه نمی‌تواند همه نیاز بازارهای اروپا را حتی در بهترین شرایط تامین کند، بنابراین اگر اوضاع تحریم‌های ایران بهتر و شرایط تسهیل شود امکان حضور ایران در بازار نفت کشورهای اروپایی وجود خواهد داشت.

مدیر پیشین امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران درباره حضور نفت روسیه در پاکستان و چرایی عدم حضور ایران در بازار این همسایه شرقی تصریح کرد: مصرف و نیاز پاکستان به نفت زیاد نیست و تقریبا به طور سنتی هم هیچگاه مصرف‌کننده نفت ایران نبوده است، به صورت محدود برخی مواقع از ایران نفت وارد می‌کرده است، ولی جدای از همسایگی ارتباطاتی که این کشور با ایالات متحده امریکا دارد؛ مانع از این می‌شود که روابط خود را با ایران گسترش دهند. روسیه هم بعید است که بتواند براحتی به این کشور نفت صادر کند.

وی ادامه داد: عمده نفتی که در پالایشگاه‌های پاکستان به مصرف می‌رسد نفت امارات است و آن هم به این دلیل است که کشور امارات در این کشور سرمایه‌گذاری کرده است و سهام‌دار پالایشگاه‌های پاکستان هستند و قاعدتا می‌توانند نفت خام خود را عرضه کنند، بنابراین نفت روسیه به طور مرتب نمی‌تواند وارد پاکستان شود.

قمصری درباره احتمال صادرات نفت ایران به اروپا از مسیر کشورهای واسطه مثل عراق بیان داشت: احتمال این وجود دارد که از طریق عراق به کشورهای اروپایی صادرات داشته باشیم، در زمان تحریم ممکن است که ما از مسیر کشورهای واسطه اقدام به صادرات نفت خودمان کنیم.

به گزارش ایلنا، بر اساس اطلاعات منتشرشده از سوی مرکز آمار اروپا (یورو استات) اتحادیه اروپا در سال میلادی گذشته ۴۱۸۱ تن نفت خام یا فرآورده نفتی از ایران وارد کرده است.

بر اساس این گزارش رومانی، لهستان و بلغارستان سه عضو اتحادیه اروپا هستند که در سال گذشته میلادی از ایران نفت خام یا فرآورده نفتی وارد کرده‌اند.

رومانی در سال ۲۰۲۲ در مجموع ۴ هزار تن نفت خام یا فرآورده نفتی از ایران وارد کرده است. بلغارستان ۱۶۸ تن و لهستان نیز ۱۳ تن نفت خام یا فرآورده نفتی از ایران در این سال وارد کرده‌اند.

بلغارستان جدیدترین عضو اتحادیه اروپاست که از زمان تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران در سال ۲۰۱۸ واردات نفت یا فرآورده از ایران داشته است. نخستین محموله نفت وارداتی ایران در دسامبر ۲۰۲۲ به این کشور ارسال شده است. بلغارستان در ژانویه ۲۰۲۳ نیز برای دومین ماه متوالی ۸۳ تن نفت یا فرآورده نفتی از ایران وارد کرده است.

این گزارش می‌افزاید؛ در پی جنگ روسیه و اوکراین و با تحریم ورود نفت روسیه به اروپا این کشور بیشتر تمرکز خود را به بازارهای آسیایی معطوف کرده که از جمله جدیدترین این بازارها همسایه شرقی ایران است. وزیر نفت پاکستان در حالی از ثبت اولین سفارش واردات نفت خام از روسیه خبر داد که این کشور در مواجهه با چالش‌های اقتصاد کلان به دنبال واردات انرژی ارزان‌تر است.

 مسادیک مالک، وزیر نفت پاکستان اعلام کرده که بر اساس قرارداد جدید، اسلام آباد نفت خام را با تخفیف خریداری می‌کند و انتظار می‌رود در صورت انجام بدون مشکل اولین معامله، عرضه به ۱۰۰ هزار بشکه در روز برسد.

بر اساس این گزارش، پاکستان دو نوع نفت را وارد خواهد کرد که شامل ترکیب نفت پرچمدار روسیه یعنی اورال و نفت سوکول می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز