خبرگزاری کار ایران

در پاسخ به ایلنا مطرح شد:

روس‌ها قول ترانزیت ٣٠ میلیون کالا از مسیر ایران را داده‌اند/ هاب کالای روسی می‌شویم

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۶۶۹۴

مدیر عامل منطقه آزاد انزلی اظهار داشت: روس‌ها به شدت به دنبال ترانزیت از مسیر ایران هستند به طوری که برنامه ترانزیت ١٠٠ میلیون تن کالا از مسیر کریدور شمال-جنوب و مسیر ایران را دارند و اساسا هنوز ترانزیت روسیه از مسیر ایران شروع نشده‌ است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، عیسی فرهادی در نشست خبری امروز با بیان اینکه بندر کاسپین تا ١٠٠ روز دیگر به بندر رشت متصل می‌شود، اظهار داشت: بندر کاسپین در مسیر کریدور شمال -جنوب به بنادر جنوبی کشورمان از جمله چابهار، بندر امام و ... متصل می‌شود و روسیه هم قول داده که در مرحله اول تا ٣٠ میلیون تن کالا را از مسیر بندر کاسپین و در مسیر کریدور شمال جنوب تردد دهد و این ظرفیت در بندر کاسپین ایجاد شده‌است.

وی ادامه داد : ٨٣ درصد پروژه ٣۵ کیلومتری راه آهن رشت- بندر کاسپین انجام شده و ١٧ درصد باقیمانده تا ١٠٠ روز دیگر تمام می‌شود و پروژه به بهره برداری می‌رسد. ریل‌گذاری ١٠ کیلومتر به پایان رسیده و ٧ کیلومتر هم آماده ریل‌گذاری است و بندر کاسپین می‌تواند نقطه وصل به بنادر شمال و انجام ترانزیت در کریدور شمال -جنوب باشد.

مدیرعامل منطقه آزاد انزلی با اشاره به ترانزیت انجام شده در یک سال گذشته گفت: در سال ١۴٠١ با ترانزیت خودرو از بندر کاسپین نیازهای خودروی قزاقستان و روسیه را پوشش دادیم.

فرهادی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر گلایه صاحبان کالا و تاجران از تاخیر در پهلوگیری کشتی‌های ایرانی در بنادر روسی به ویژه آستارا خان گفت: این تاخیر به دلیل یخ زدگی و انجماد مسیر ولگا بود که امکان عبور کشتی وجود ندارد اما هر صاحب کالا یا تاجری در این باره مشکلی داشته ما به سرعت مشکل آن را حل خواهیم کرد.

مدیر عامل منطقه آزاد انزلی افزود : ٧٠٠ متر از راه آهن کاسپین در محدوده منطقه آزاد انزلی است که برای تامین اعتبار آن هیچ مشکلی نداریم و روس‌ها در استفاده از مسیر راه آهن بندر کاسپین و اتصال به بنادر جنوبی کشورمان جدی هستند.

وی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه در این مدت چه میزان بار روسی به بندر انزلی رسیده است، تاکید کرد: بیشتر کالا از ایران به روسیه رسیده اما روس‌ها به شدت به دنبال ترانزیت از مسیر ایران هستند به طوری که برنامه ترانزیت ١٠٠ میلیون تن کالا از مسیر کریدور شمال-جنوب و مسیر ایران را دارند و اساسا هنوز ترانزیت روسیه از مسیر ایران شروع نشده‌ است.

فرهادی از راه اندازی پایگاه کالاهای روسی در استان گیلان خبر داد و گفت: محدوده‌ای را در ایستگاه پیربازار به کالاهای روسی اختصاص دادیم که هاب کالای روسیه خواهد بود و روس‌ها از این منطقه کالاهای خود را به سراسر دنیا ارسال خواهند کرد.

وی با اشاره به اولویت پروژه راه‌آهن رشت- بندر کاسپین تاکید کرد : عقل حکم می‌کند پروژه‌ای به طول ٣۵ کیلومتر در این کریدور مهم در اولویت ساخت قرار بگیرد و سایر پروژه ریلی در اولویت‌های بعدی قرار بگیرند.

فرهادی درباره ضرورت توسعه محدوده منطقه آزاد انزلی گفت: در لایحه اول محدوده منطقه آزاد انزلی ١٠ هزار هکتار بوده که در تصمیم بعدی به ٢ هزار و ٢٠٠ هکتار کاهش پیدا کرد و با تصمیم شورای نگهبان دو منطقه جنگلی و نظامی از این محدوده حذف شدند اما مجمع تشخیص درباره این اصلاحات نظر نداده است. برای تحقق اهداف توسعه منطقه آزاد تعریف شده تا سال ١۴٠٨ به توسعه محدوده منطقه نیاز داریم و در صورت توسعه محدوده فرودگاه رشت هم در این محدوده قرار می‌گیرد که این امکانات یه جذب سرمایه گذار کمک می‌کند.

وی ادامه داد: در این میان حق الناس مطرح می‌شود چراکه در لایحه قبل محدود منطقه آزاد ١٠ هزار هکتار بوده که براساس آن مردم نسبت به دریافت مجوز و طرح‌های تفصیلی اقدام کردند که این حق مردم به یکباره حذف شده‌ است.

مدیرعامل منطقه آزاد انزلی با اشاره به میزان جذب سرمایه گذار خارجی گفت: هدف گذاری جذب سرمایه در سال جاری ١٠ میلیون دلار بود که تا به امروز ٧.۵ میلیون دلار آن محقق شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز