خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

از خرید نفت و گاز همسایه‌های شمالی تا پایان مازوت سوزی/ نفت و گاز از شمالی‌ها بخریم به شرق و غرب بفروشیم

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۸۳۴۱

سفیر اسبق ایران در ترکیه گفت: اگر بتوانیم سرمایه‌گذاری کنیم و از ذخایر خودمان برداشت و تولید داشته باشیم خیلی اهمیت دارد و ارجح‌تر از واردات است. اما طبق اعلام مقامات رسمی برای عبور از ناترازی و مصرف منفی بنزین و گاز میلیاردها دلار سرمایه نیاز است، ضمن اینکه حتی گاز به اندازه کافی تولید داشتیم همچنان به لحاظ سود سیاسی باید نفت را از کمربند شمالی بخریم.

فیروز دولت‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره لزوم مراودات انرژی ایران با کشورهای آسیای میانه اظهار داشت: ابتدا اینکه نه تنها لازم بلکه واجب است ما از کشور ترکمنستان گاز خریداری کنیم و حتما هم باید قراردادهای بلندمدت منعقد کنیم، مهمترین دلیل آن هم اینکه ما فعلا در زمینه گاز ناترازی داریم، دومین نکته اینکه ما قراردادهای صدور گاز با ترکیه، عراق و ارمنستان داریم که به دلیل نبود ظرفیت کافی صادرات را کاهش داده و یا متوقف کرده‌ایم و این باعث شده بازارهای بالقوه از جمله عراق به سمت عربستان برود، این موضوع به لحاظ سیاسی و ژئوپلیتیکی نیز به شدت به زیان ما است. 

وی افزود: خرید نفت و گاز از کشورهای حاشیه خزر بخصوص ترکمنستان ارزان‌تر از قیمت فروش ما است بنابراین خرید از این کشورها سود اقتصادی مثبتی برای ما دارد و حداقل می‌تواند نیازهای منطقه شرقی کشور را برطرف کند و دغدغه‌ای از این منطقه نداشته باشیم، مزید بر این‌ها در زمستان نیروگاه‌های کشور به سمت استفاده از سوخت مازوت می‌روند که ضررهای هنگفت زیست محیطی و بهداشت جسمی و روانی به دنبال دارد ولی اگر گاز در اختیار داشته باشیم؛ می‌توانیم به نیروگاه تزریق و از مصرف مازوت جلوگیری کنیم، از همه مهم‌تر اینکه روابط ما را با همسایه مهم شمالی مستحکم می‌کند.

سفیر اسبق ایران در ترکیه با تاکید بر اینکه کوتاهی در زمینه خرید گاز از ترکمنستان ضررهای هنگفتی برای کشور خواهد داشت، تصریح کرد: اکنون چینی‌ها هم بدنبال خرید گاز مازاد ترکمنستان هستند و افغانستان و پاکستان هم بدنبال این هستند که این مسیر را باز کنند؛ هرچند به لحاظ عدم وجود امنیت دشوار است ولی توجه داشته باشیم اگر این خطوط 10 سال دیگر هم برقرار شوند، برای کشور ما زیان‌بار و بحران‌ساز است، زیرا همسایگانی که قرن‌ها جزء سرزمین ما بودند گاز خود را از یک منبع بیگانه دریافت خواهند کرد و این برای ایران با این حجم از ذخایر ناخوشایند است.

وی در ادامه با اشاره به لزوم پاسخگویی به نیاز گازی ارمنستان گفت: ارمنستان کشور کوچکی است که ما روزی یک میلیون متر مکعب گاز به این کشور صادر می‌کنیم، در حالی که نیاز آنها حدود 2 میلیون متر مکعب است و ما متاسفانه نمی‌توانیم این میزان اضافه را تامین کنیم، ارمنستان یکی از مهم‌ترین کشورهای منطقه قفقاز برای ایران است، اما ما  برای تامین یک میلیون متر مکعب گاز اضافی این کشور مشکل داریم. اکنون تاحدی از نیاز نفت و سوخت این کشور را تامین می‌کنیم ولی نظم لازم را ندارد و دچار افت و خیز است و این در بلندمدت برای ما مسئله‌ساز می‌شود.

دولت‌آبادی با بیان اینکه ضرورت دارد که ما با تمام کشورهای آسیای میانه و قفقاز بخصوص آذربایجان مراودات نفتی و گازی داشته باشیم، خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم روزانه حداقل 300 تا 350 هزار بشکه نفت خام از آذربایجان خریداری کنیم و باید این کار را انجام دهیم تا مصرف پالایشگاه‌ها را در شمال کشور تامین پاسخ دهیم و به این ترتیب ظرفیت صادراتی در جنوب آزاد می‌شود و این طبیعتا برای ما بسیار اهمیت دارد. 

وی بیان داشت: ورود به حوزه مراودات انرژی نیاز به دیپلماسی فعالی دارد که در مسئولین سیاست خارجی دیده نمی‌شود، اکنون دولت آذربایجان به خاطر حادثه شخصی، با ما تعارض و اختلاف دارد و سفارتخانه را در تهران تعطیل کرده و باید بدانند پیامد اظهاراتشان در ایران چیست. انتقال این موضوع به مقامات آذری نیاز به یک دیپلماسی دارد که بتواند مسائل مدیریت کند، این کشور باید متوجه باشد که معاملات با ایران به نفعش است و ثبات و امنیت کشورش را برقرار می‌کند، انتقال این مفاهیم به دولتی که تمایل چندانی به فهم آنها ندارد خیلی دشوار است و دیپلماسی فهیم، عاقل و موقعیت‌شناس نیاز دارد.

سفیر اسبق ایران در ترکیه با بیان اینکه تولید و برداشت از ذخایر کشور یک برنامه بلندمدت است و فعلا باید راهکار کوتاه‌مدت یعنی تجارت نفت و گاز با کشورهای همسایه را برای تامین نیاز داخل پیش ببریم، اظهار داشت: هر قدر هم که ذخایر داشته باشیم، در آینده نزدیک واردات بنزین داریم، گاز را هم فعلا نمی‌توانیم از تولیدات داخل تامین کنیم، ما اکنون برای تامین سوخت پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها مشکل داریم، در زمستان مناطق سردسیر برای تامین گاز مشکلات اساسی دارند، اکنون در برخی مناطق مثل سیستان و بلوچستان کپسول گاز را با نرخ 200 هزار تومان می‌خرند؛ بنابراین واضح است که ما مشکل تامین گاز داریم، پس با این وضع روی تصورات رویایی استفاده از منابع داخلی حساب نکنیم.

به گفته وی؛ اگر بتوانیم سرمایه‌گذاری کنیم و از ذخایر خودمان برداشت و تولید داشته باشیم خیلی اهمیت دارد و ارجح‌تر از واردات است اما طبق اعلام مقامات رسمی برای عبور از ناترازی و تولید و عبور از مصرف منفی بنزین و گاز میلیاردها دلار سرمایه نیاز است، ضمن اینکه حتی گاز به اندازه کافی تولید داشتیم همچنان به لحاظ سود سیاسی باید نفت را از کمربند شمالی یعنی آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان بخریم چون بهترین بازار این کشورها ایران است. ما هرچه نفت از شمال خریداری کنیم، ظرفیت صادراتی در جنوب باز می‌شود، بنابراین باید از زوایای دیگری غیراقتصادی هم به این مسائل نگاه کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز