خبرگزاری کار ایران

حق‌شناس در گفت‌وگو با ایلنا:

تخریب‌گران مذاکرات٬ آدرس غلط می‌دهند

asdasd
کد خبر : ۲۵۱۹۶۳

اینکه مذاکرات هسته‌ای مورد هجمه قرار بگیرد یا مواردی مطرح شود که مثلا مذاکره نشسته یا ایستاده بوده یا اول صبح مذاکره کنیم یا آخر شب، در شان کشور نیست.

عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی تاکید کرد: نگاهی که توسط رهبری به مسئله مذاکرات شد نگاهی است که می‌تواند فرصت خوبی در اختیار تیم مذاکره‌کننده قرار دهد و باید پذیرفت این مذاکرات در تاریخ کشور یکی از با اهمیت‌ترین و حساس‌ترین مذاکرات سیاست خارجی کشورمان محسوب می‌شود.

محمدجواد حق‌شناس در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اینکه سه مذاکره مهم در تاریخ کشورمان به وقوع پیوسته و مذاکرات هسته‌ای چهارمین مذاکره مهم کشورمان است، اظهار داشت: مذاکرات درباره ملی شدن صنعت در دهه ۳۰، مذاکرات با عراق در خصوص تعیین مرزهای آبی که به قرارداد الجزایر معروف بود و همچنین مذاکره در مورد آتش‌بس و قطعنامه ۵۹۸، سه مذاکره مهم در تاریخ کشور بود و بعد از این مسائل مذاکرات هسته‌ای، چهارمین مذاکره موضوع تاریخ کشور محسوب می‌شود که حتی در بعضی مواقع می‌توان گفت ارزش آن از سه مذاکره مذکور بالا‌تر است.

وی در ادامه داد: وسعت مذاکرات فعلی با گذشته قابل قیاس نیست چراکه تمامی کشور‌ها مانند کشورهای عضو ۱ + ۵ و اعضاء شورای امنیت برای توافق با ایران به پای میز مذاکره آمدند که البته این پرونده از زمان دولت دوم آقای خاتمی تاکنون به طول انجامیده و نشان می‌دهد که فراز و فرودهای قابل توجهی در این بین به وجود آمده که باعثشده این مذاکره به یک موضوع ملی و بین‌المللی تبدیل شود. به همین علت باید با ارزیابی کامل پای میز مذاکره رفت چراکه کشورهایی مانند عربستان، ترکیه و اسرائیل ممکن است معادلات را بهم بریزند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه نباید آینده کشور را به مذاکرات پیوند زد٬ بیان داشت: نباید به گونه‌ای عمل شود که تمامی موضوعات اقتصادی، اجتماعی و بین‌المللی کشور به توافق یا عدم توافق در مذاکرات وابسته شود٬ باید به سمتی برویم که اگر هم به توافق نرسیدیم٬ لطمه‌ای به کشور وارد نشود.

حق‌شناس درباره اظهارنظرهای غیر تخصصی در مورد پرونده هسته‌ای و همچنین سیاست خارجی کشور تصریح کرد: بحثمذاکرات یک موضوع کاملاَ تخصصی است٬ لذا نباید گروه‌ها یا جناح‌هایی که تخصص کافی در این موضوع ندارند به اظهارنظر و خط‌دهی بپردازند زیرا حساسیت این موضوع بسیار بالا است و نگاه عمومی جامعه ممکن است روند‌ها را تغییر دهد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به راهپیمایی ۲۲ بهمن سال جاری خاطر نشان کرد: اینکه عده‌ای درروزی ملی دستگاه دیپلماسی و اساس مذاکرات هسته‌ای را مورد هجمه قرار دهند یا مواردی مطرح کنند مثلا مذاکره نشسته یا ایستاده بوده یا اول صبح مذاکره کنیم یا آخر شب، اقدامات و حرکاتی است که در شان کشور و حتی در شان راهپیمایی عظیم ۲۲ بهمن نیست.

وی ادامه داد: اینکه در مورد دیدارهای ظریف با جان کری یا شکل ظاهری وزیر خارجه کشورمان موجی شکل گرفته و صحبت‌هایی منتشر می‌شود، تماما آدرس‌های غلطی است که از سوی بعضی‌ داده می‌شود و در شان کشور و سیاستمداران ما نیست.

حق‌شناس در پایان تصریح کرد: هر کسی تخصصی دارد٬ تیم مذاکره کننده کشورمان هم یک تیم متخصص است و به تمامی ابعاد مذاکرات و خطوط قرمز‌ اشراف دارند لذا مطرح کردن بعضی موارد از سوی افرادی که در این موضوعات تخصص ندارند٬ ممکن است به ضرر کشور و منافع ملت باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز