خبرگزاری کار ایران

نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی دامغان افتتاح شد/ ۱۸ کیلووات ساعت به تولید برق کشور اضافه می شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۶۵۳۷

نیروگاه خورشیدی پاسارگاد دامغان با ظرفیت ۱۰ مگاوات امروز با حضور وزیر نیرو به بهره برداری رسید.

به گزارش ایلنا، نیروگاه خورشیدی دامغان در دو فاز 2 و 8 مگاواتی در یک زمین به مساحت 20 هکتار احداث شده که سالانه 18 میلیون کیلووات ساعت به برق کشور اضافه می کند.

با افتتاح این نیروگاه، نسبت به تولید برق معادل حرارتی، سالانه به میزان پنج میلیون لیتر مصرف آب صرفه جویی می شود  و همچنین 6 میلیون مترمکعب در مصرف سوخت های فسیلی صرفه جویی خواهد شد.

 همچنین از ورود سالانه 14 هزار تن گاز گلخانه‌‌ای جلوگیری می‌کند و نقش ویژه‌ای در حفظ محیط زیست خواهد داشت.

برای احداث این نیروگاه خورشیدی که اقدامی موثر در بهره گیری از ظرفیت های انرژی خورشیدی در استان سمنان است، پنج میلیون و هشتصد هزار یورو سرمایه گذاری شده است.

نیروگاه خورشیدی پاسارگاد دامغان، با استفاده همزمان از پنل های بایفیشیال و سامانه ردیاب خورشیدی در ماه های گرم سال، نسبت به نیروگاه های مشابه  40 در صد بیشتر انرژی تولید می کند.

گفتنی است یکی از ویژگی‌های انحصاری این نیروگاه استفاده از سیستم ربات اتوماتیک شستشوی پنل ها با طراحی صد درصد داخلی که باعث صرفه جویی بیش از 40 متر مکعب آب مور نیاز جهت شستشو آنها می شود که برای اولین بار در ایران توسط شرکت های دانش بنیان اجرا شده است.

شرکت گسترش انرژی پاسارگارد عملیات اجرایی فاز نخست (2مگاوات) این پروژه را در مردادماه 1400 و فاز دوم (8 مگاوات) را در اردیبهشت ماه 1401 آغاز کرد و در آذرماه 1401 این پروژه به اتمام رسید.

همچنین به منظور بهره گیری بیشتر از ظرفیت های استان سمنان در تولید برق خورشیدی، علاوه بر ساخت نیروگاه 10 مگاواتی خورشیدی در شهرستان دامغان، ساخت نیروگاه خورشیدی پاسارگاد سرخه و مهدیشهر هر کدام با ظرفیت 12 مگاوات را در دست اقدام دارد.

بر اساس برنامه ارائه شده از سوی وزارت نیرو، دولت سیزدهم برنامه دارد زمینه ساخت 8 نیروگاه در استان سمنان را مهیا کرده و مجموع ظرفیت انرژی خورشیدی در این استان را به 100 مگاوات ارتقا دهد.

همچنین برنامه توسعه 17 مگاواتی نیروگاه‌های مقیاس کوچک از دیگر برنامه‌های دولت سیزدهم در زمینه توسعه ظرفیت تولید برق تجدیدپذیر است.

طبق اعلام سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق، تاکنون فرآیند اجرای 5 نیروگاه به ظرفیت 26 مگاوات در استان سمنان به انتها رسیده و مابقی پروژه‌ها نیز با سرعت به پیش می‌رود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز