خبرگزاری کار ایران

پاسخ «مپنا» به یادداشت منتشر شده در ایلنا

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۰۰۲۱

مپنا در راستای استراتژی‌های راهبردی و در پی موفقیت در تأمین نیازهای داخلی، حضور موثرتر در بازارهای بین‌المللی و توسعۀ کسب و کارهای خود را در بیرون مرزها مورد توجه قرار داده است.

به گزارش ایلنا، پیرو درج یادداشت با عنوان «مپنا را دریابید» در تاریخ 12 آذر 1401، در خبرگزاری ایلنا، شرکت مپنا جوابیه‌ای به شرح زیر منتشر کرد:

در متن منتشره از مصاحبه آمده است: «در سال ۱۳۸۸ ظرفیت تولید سالیانه نیروگاه‌های حرارتی مپنا ۵۵۰۰ مگاوات بود در حالی که هم‌اکنون این ظرفیت به ۱۰۰۰ مگاوات کاهش یافته است.»

گروه مپنا با وجود انبوه مطالبات انباشته، از فروردین 1400 تا آبان 1401، مجموعا 4097 مگاوات را نصب و راه‌اندازی کرد و رکوردهای مهمی نیز به ثبت رساند. خوانندگان آگاه به رویه اجرایی فعالیتهای زیربنایی کشور، اطلاع دارند که مپنا یا هر شرکت دیگر، تنها می تواند پیمانکار یا سرمایه گذار طرح های نیروگاهی باشد که هر دو مورد نیازمند خواست و فراخوان کارفرمایان داخلی از جمله وزارت نیرو است. بر این پایه مپنا نه تنها با وجود انبوه مطالبات انباشته، از فروردین 1400 تا آبان 1401، مجموعا 4097 مگاوات را نصب و راه‌اندازی و رکورد مهمی در سال های اخیر ثبت کرده، بلکه در سال 89 تحت مدیریت فعلی، رکورد بالاتری داشته است. گفتنی است مپنا قادر است در صورت تامین منابع از سوی کارفرمایان، حتی بیش از این و تا سطح ظرفیت نامی گروه، طرح های توسعه صنعت برق را با استفاده از تجهیزات و فناوری و نیروی توانمند داخلی تامین نماید.

«یکی از مهمترین دلایل وقوع چنین شرایطی بی توجهی یا کم توجهی مدیران بزرگترین هلدینگ انرژی ایران به موضوع بهره بردن از فناوری های روز جهان است. چنانچه در شرایط فعلی اغلب نیروگاه های مپنا از فناوری دهه ۹۰ میلادی قرن بیستم بهره می برند. اگر چه شرکت مپنا می توانست با مشارکت بخش خصوصی نیازهای فناورانه خود را تامین کند؛ لیکن انحصار و عدم استقبال از حضور سرمایه های آزاد بخش خصوصی موجب شده است که هر روز شاهد پسرفت تولید برق در کشور باشیم.

از اواخر دهه گذشته تا به امروز، مپنا در حوزه صنعت برق با انتقال تمرکز از دستیابی و انتقال فناوری به بومی سازی و توسعه فناوری های جدید ، نه تنها جهش های بی سابقه ای در سطح دانش فنی محصولات قبلی اش را شاهد بوده، بلکه موفق به تولید محصولات جدیدی شده که حاصل تلفیق فناوری روز جهان با شرایط اقلیمی کشور، مختصات شبکه برق ملی، و همچنین افق فناوری های روز و مورد استفاده در پیشرفته ترین اقتصادهای جهان هستند. این رویکرد مدیریتی که روند فراز و فرودش نظیر سایر ابعاد کسب و کار در کشور تحت تاثیر نوسانات اقتصاد ملی است، طی چند سال از دهه گذشته، به استناد مراجع جهانی همچون مک کوی، و ... مپنا را در میان سه تولید کننده برتر صاحب بازار جهانی تجهیزات نیروگاهی (توربین و ...) قرا رداده است.

«اورهال نشدن نیروگاه های مپنا طی سال های اخیر از مهمترین نگرانی های دولت و وزارت نیرو بوده است.اگر در برهمین پاشنه بچرخد بزودی شاهد رکود در تولید برق و سپس خروج نیروگاه های مپنا از چرخه تولید خواهیم بود.»

نیروگاه‌ها به عنوان اجزا اصلی شبکه برق، قابلیت خطا‌پذیری ندارند و به جز تعمیرات و نگهداری دوره‌ای، در بازه‌های زمانی بلندمدت به تعمیرات اساسی و فوق‌سنگین نیاز دارند.

مپنا کلیه تعمیرات اساسی و فوق‌ سنگین نیروگاه‌ها را به صورت مستمر و براساس برنامه در برنامه دارد و بر پایه دانش توسعه یافته در این گروه و با ارائه مجموعه‌ای از خدمات مهندسی، تولید، تست و آزمایش و ابزار دقیق و آموزش در قالب پروژه اورهال را انجام می‌دهد.

به عبارت دیگر، گروه مپنا دانش فنی سرویس‌های نیروگاهی را به صورت بومی در اختیار دارد و با ارائه چرخه کامل تعمیرات و پشتیبانی، این سرویس‌ها را در بالاترین سطح از تعمیرات جزئی تا تعمیرات اساسی ارائه می‌دهد.

این نکته نیز قابل توجه است که مپنا از تابستان 1400 تا پاییز 1401 موفق به انجام حدود 7 هزار مگاوات تعمیرات نیروگاهی شده است. همچنین با ارتقا و توان‌افزاییِ واحدهای نیروگاهیِ در حال بهره‌برداری و به کمک انواع روشهای توسعه ظرفیت، به میزان 630 مگاوات، افزایش توان را در شبکه برق سراسری کشور ایجاد کرده است.

«شرکت مپنا می‌توانست با فعال کردن حوزه روابط بین الملل خود و نیز استفاده از ظرفیت موجود در منطقه و شرکت های خصوصی داخلی و خارجی مانند صنایع نظامی جهش فوق العاده ای را رقم بزند. البته باید تاکید کرد که ضعف‌های مپنا تنها در حوزه نیروگاهی و صنایع وابسته به آن نیست.»

مپنا در راستای استراتژی‌های راهبردی و در پی موفقیت در تأمین نیازهای داخلی، حضور موثرتر در بازارهای بین‌المللی و توسعۀ کسب و کارهای خود را در بیرون مرزها مورد توجه قرار داده است.

صادرات در مپنا عمدتاً شامل محصولات و یا خدمات فنی و مهندسی است. هر پروژه نیروگاهی در کشورهای خارجی به دلیل ابعاد گسترده و بزرگی که دارد به تنهایی شامل صادرات انواع محصولات، تولیدات داخلی، سرویس‌های متنوع و خدمات مهندسی پیچیده است. حضور نیروی انسانی ایرانی نیز موضوع مهمی است که در پروژه‌های صادراتی مپنا به چشم می‌خورد. لذا و صرفا به‌عنوان نمونه ای از طرح های متعدد صادراتی مپنا، گفتنی است به دنبال اجرای موفق نیروگاه‌های "قرن‌عالم" عمان، "نجف" و "الصدر" در عراق، "تشرین" و "جندر" در سوریه، قرارداد نیروگاه سه هزار مگاواتی سیکل ترکیبی "رمیله" در بصره عراق نیز به گروه مپنا واگذار شد. این پروژه بزرگترین قرارداد صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور محسوب می‌شود و از نظر تجهیزات و فناوری‌های به کار گرفته شده نیز کاملاً مطابق با فناوری‌های روز دنیا است. در بیست‌‍ و ششمین مراسم روز ملی صادرات که روز شنبه، 30 مهرماه 1401 توسط سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد، گروه مپنا همچون سال گذشته، امسال نیز به عنوان صادرکننده ممتاز معرفی شد و مورد تقدیر قرار گرفت.

«در خصوص صنعت حمل و نقل ریلی نیز به رغم مالکیت صد در صدی بر شرکت واگن سازی پارس همچنان شاهد از دست رفتن فرصت ها هستیم. مدیرعامل مپنا در آذر ماه ۱۳۹۹ طی سخنانی از خودکفایی ساخت لکوموتیو و واگن طی مدت کوتاهی خبر داد در حالیکه همچنان بعد از گذشت دوسال از آن وعده کشور نه تنها بی نیاز از واردات نشده بلکه وابستگی بیشتری نیز پیدا کرده است.»

گروه مپنا از ابتدای سال 1385 با آغاز پروژه ساخت لکوموتیو ایران سفیر در شرکت مهندسی و ساخت لکوموتیو مپنا، فعالیت در حوزه حمل‌ونقل ریلی را آغاز کرد و اقدامات موثری در زمینه طراحی و ساخت انواع لکوموتیو (واگن‌های حمل و نقل درون شهری (مترو و LRV)( و توسعه خطوط مترو در شهرهای مختلف را آغاز کرد. در دی‌ماه سال 1398 نیز تفاهم‌نامه‌ای مبنی بر واگذاری شرکت واگن پارس میان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و گروه مپنا امضا شد و در آذر 1399، کارخانه واگن پارس به گروه مپنا تحویل داده شد. واگذاری واگن پارس به گروه مپنا، امکان تقسیم وظایف و تعهدات و بهبود عملکرد شرکت‌های زیرمجموعه بخش ریلی مپنا را فراهم ساخته و این امکان را ایجاد می‌کند که مپنا راه‌حل‌های جامع (total solution) برای مسائل ریلی کشور ارائه دهد و مسیر پیشرفت صنعت ریلی کشور و تبدیل ایران به مرکز ترانزیت کالا در منطقه را هموارتر سازد.

از زمان واگذاری واگن پارس، با حل و فصل مشکلات بیست ساله واگن پارس شامل بدهی‌های سنگین مالیاتی، بدهی به سازمان تأمین اجتماعی، طرف‌های تجاری و بانک‌ها و ده‌ها چک برگشتی، عملکرد مپنا از زمان تحویل‌گیری شرکت واگن پارس تاکنون به گونه‌ای بوده که بالغ بر 1500 دستگاه انواع ماشین‌آلات ریلی (شامل انواع واگن باری، مسافری، لکوموتیو و ...) به شبکه ریلی کشور تحویل داده شده است و عملاً کشور را از ورود بسیاری از این تجهیزات بی‌نیاز کرده است. در مورد لکوموتیو و واگن‌های مترو، با وجود برخورداری گروه مپنا از دو کارخانه لکوموتیوسازی و سرمایه‌گذاری سنگین این گروه برای احداث و تجهیز این کارخانه‌ها و وجود ظرفیت‌های قابل استفاده، علی‌رغم بارها پیگیری و قول مساعد مدیران تصمیم‌گیرنده، سفارش مناسبی به گروه مپنا واگذار نشده است و متأسفانه واردات این محصولات به جای تولید در داخل همچنان توسط افرادی پیگیری می‌شود. با این حال، در حال حاضر واگن پارس با بیش از 1500 نفر پرسنل، علاوه بر پیشبرد پروژه‌های جاری آمادگی تولید حداقل سالی 50 دستگاه لوکوموتیو را دارد که در کنار ظرفیت ساخت 100 دستگاه لکوموتیو در شرکت مهندسی و ساخت لکوموتیو مپنا، قادر به تأمین 150 دستگاه لکوموتیو در سال برای شبکه حمل و نقل ریلی کشور است. شایان ذکر است که مجموع ظرفیت طراحی ایجاد شده برای تولید انواع ماشین‌های ریلی در واگن پارس، 1000 دستگاه است، ظرفیتی که در چهل سال عملکرد واگن پارس تاکنون محقق نشده است. با مدیریت این مجموعه توسط گروه مپنا، واگن پارس در سال 1400، 725 دستگاه انواع ماشین‌آلات ریلی (شامل لکوموتیو، واگن باری و واگن مسافری) تحویل داده است و انشاءالله در سال 1401، بیش از 1000 دستگاه تحویل شبکه حمل و نقلی ریلی کشور خواهد داد.

 «هم اکنون به نظر می‌رسد بهترین راهکار برای تزریق هوای تازه و نیز تدوین سیاست‌های منطبق با دیدگاه‌های دولت مردمی سیزدهم تغییر مدیریتی در مپناست. ۱۴ سال حضور تیم مدیریتی فعلی در مپنا نشان گر آن است که همه آنچه در ذهن و ضمیر تیم مذکور بوده است جامه عمل پوشانده شده و ماحصل آن همین دستاوردهایی است که شاهد آن هستیم.»

گروه مپنا همواره به عنوان بازوی پرتوان اجرایی و برطرف کننده نیازهای زیربنایی کشور در کنار دستگاه های اجرایی و صنایع بزرگ قرار داشته و دارد. اما از جنبه مدیریتی و با توجه به ساختار غیر دولتی شرکت مپنا، تبعیت آن از قانون تجارت و عضویت در بورس به عنوان یک شرکت سهامی عام که همه اطلاعات در سایت ناشران بورس (کدال) در دسترس همگان قرار دارد، موضوع انتخاب مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره نیز طبق قانون ناظر بر فعالیت شرکت، در اختیار سهامداران است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز