خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

۸۰ درصد دانش آموختگان دانشگاه علم و صنعت جذب بازار کار می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۳۰۵۹

رئیس دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه این دانشگاه در ارتباط با صنعت روند رشد ۱۰۰ درصدی داشته است، گفت: اکثر افراد تاثیرگذار در سازمان های دولتی و خصوصی دانش آموخته دانشگاه علم و صنعت هستند و ۸۰ درصد دانش آموختگان ما جذب بازار کار می شوند.

«منصور انبیا» رئیس دانشگاه علم و صنعت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره حضور این دانشگاه و دانشجویانش در عرصه صنعت کشور توضیح داد: دانشگاه ما کم یا زیاد درگیر انجام پروژه‌هایی هست، اما به نظرم برای اینکه دانشگاه علم و صنعت بتواند در سطح بالاتری وظایفش را نسبت به صنعت انجام دهد، باید اقدامات دیگری صورت بگیرد.

او تصریح کرد: فکر می‌کنم باید پروژه‌های کلان ملی فعال شود و این پروژه‌های کلان را باید با نیازهای حیاتی و اساسی جامعه اتصال دهند؛ پروژه‌هایی مثل امنیت غذایی، آب، ریزگردها و… اگر این پروژه‌های کلان ملی فعال شود که متاسفانه در ۱۰ سال اخیر نمی‌دانم به چه دلیل مغفول مانده، خیلی از مشکلات برطرف می‌شود. در واقع هم مشکلات صنعت حل و فصل می‌شود هم از ظرفیت فراوانی که در بین اساتید دانشگاه غیرفعال هستند، بیشتر استفاده می‌شود و از طرفی ظرفیت خوب دانشجویان تحصیلات تکمیلی؛ کارشناسی ارشد و دکتری فعال می‌شود. به این ترتیب وضعیت مادی دانشگاه و اساتید و دانشجویان نیز بهتر خواهد شد و در بعد فرهنگی نیز تحول ایجاد می‌شود.

رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران با بیان اینکه برای رسیدن به این هدف باید سایر اجزای دولت به کمک دانشگاه‌ها بیایند، عنوان کرد: در واقع با این کار به کمک خودشان می‌آیند. اصلا دانشگاه وجود دارد تا به جامعه‌اش خدمت کند. اینکه انتظار داشته باشیم بدون استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها به جامعه سامان بدهیم، صد درصد نادرست است. اگر می‌خواهیم سطح جامعه ارتقا یابد باید مراجعات سایر اجزای کشور به دانشگاه‌ها بیشتر شود.

او با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم تصمیم خوبی درمورد ساخت مسکن گرفته شده است، توضیح داد: ساخت چهار میلیون مسکن ظرف چهار سال آینده تصمیم خیلی خوبی است. من نمی‌دانم در حال حاضر ساخت این مسکن‌ها در چه وضعیتی است، اما این را می‌دانم که در اجرای این پروژه مهم، هیچ کسی به دانشگاه علم و صنعت ایران مراجعه نکرده است. ساخت مسکن علمی موضوعی بین رشته‌ای و چند بعدی است. غیر از رشته‌های فنی و مهندسی، رشته‌های معماری، اقتصاد، مدیریت و… می‌توانند در آن دخیل باشند و اگر اساتید ما در رشته‌های مختلف به ساخت مسکن ورود پیدا کنند، متعاقبا دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیز می‌توانند در این امر مهم شرکت کنند. ضمن اینکه تحولی هم در نظام آموزشی کشور اتفاق می‌افتد. آن زمان متوجه می‌شویم که در چه شاخه‌هایی رشته‌های جدیدتر تعریف کنیم. بنابراین از هرجهتی موجب پویایی کشور می‌شود.

انبیا با بیان اینکه کلید تحقق چنین هدفی در دست روسای دانشگاه‌ها نیست، افزود: این موضوع را در اجلاس روسای دانشگاه‌ها و جاهای دیگر هم عرض کردم. بخشی قابل ملاحظه‌ای از این کار حاکمیتی است یعنی ساخت مسکن در دست وزیر علوم نیست بلکه باید به او کار سفارش داده شود و به او مراجعه کنند. اما این مراجعات اتفاق نمی‌افتد. من افسوس خوردم که چرا در اجلاس مهم روسای دانشگاه‌های کشور صندلی برخی از وزرا خالی بود؟ ما نمی‌توانیم سوال کنیم و به خودمان پاسخ بدهیم بلکه ما باید سوال کنیم و آن عزیزان باید پاسخ بدهند که به نظر من جایشان در اجلاس خالی بود.

او در خصوص روند پیوند صنعت و دانشگاه در سالهای اخیر و رو به رشد بودن این پیوند اظهار کرد: امسال وضعیت خیلی بهتر می‌شود. همین شعار سال توانست به ما کمک کند؛ تولید دانش بنیان. خیلی از افراد متوجه شدند که تولیدشان را باید دانش بنیان کنند. این هدف غیر از ورود دانشگاه‌ها امکان‌پذیر نمی‌شود. شرکت‌های دانش بنیان بدون اتکا به اساتید دانشگاه‌ها نمی‌توانند هیچ کاری را جلو ببرند و پشتوانه علمی شرکت‌های دانش بنیان اساتید هستند. در حال حاضر دانشگاه‌های مهم، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری دارند و بازار کاری راه افتاده است. در مورد دانشگاه علم و صنعت باید بگویم در رابطه به موضوع سوال شما، ما رشد ۱۰۰ درصدی داشته ایم، اما برای اینکه دانشگاه‌های ما جامعه محور، چالش محور و کارآفرین شوند، راه نرفته زیادی وجود دارد و اهتمام سایر اجزا و دسته‌ها در کشور را می‌طلبد تا به نقش دانشگاه‌ها ایمان بیاورند و راه موفقیت رجوع به دانشگاه و استفاده از ظرفیت فوق العاده دانشگاه‌های کشور است.

رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران درمورد مهاجرت دانشجویان این دانشگاه و بررسی میزان و علل آن نیز توضیح داد: من پیشتر زمانی معاون دکتر ستاری در بنیاد ملی نخبگان بودم و با این موارد کم و بیش برخورد داشتم. رفتن هرکسی از کشور می‌تواند دلایلی داشته باشد، اما به نظر من یکی از مهم‌ترین دلایل نداشتن شغل است. یعنی اگر شغل دانش آموختگانی که از دانشگاه‌ها فارغ التحصیل می‌شوند، تا حد زیادی تامین شود، به نظرم دیگر لازم نیست روی خروج نخبگان از کشور بحث کنیم و عمده مسئله همین است.

انبیا ادامه داد: وزیر علوم نیز روی این موضوع تاکید دارند. ما باید دانش آموختگانی تربیت کنیم که مهارت بیشتری در دانشگاه کسب کنند و بتوانند وارد بازار کار شوند. این نکته درست است و وظیفه وزارت علوم است و ما سعی می‌کنیم آموزشمان را پژوهش محور و کارآفرین محور می‌کنیم تا این اتفاق بیفتد، اما همانطور که عرض کردم همه امکانات دست وزارت علوم نیست و بقیه دستگاه‌ها باید روی این موضوع تامل بیشتر و همکاری گسترده‌تری داشته باشند. بدون هر تعصبی باید بگویم دانشگاه علم و صنعت ایران به این دلیل که با صنعت خیلی مرتبط است، اخیرا یک گروه علمی ارزیابی و ماموریتی انجام دادند که براساس آن حدود ۸۰ درصد دانش آموختگان این دانشگاه جذب بازار کار می‌شوند. این رقم ممکن است در دانشگاه‌های مختلف فرق داشته باشد. دانشگاه علم و صنعت ایران پیشیه خیلی قوی دارد. در سازمان‌های خصوصی و دولتی به ویژه در صنایع کشور افراد اثرگذارشان دانش آموخته دانشگاه علم و صنعت ایران هستند. این نکته تاثیر مثبتی در روند کاری دانشگاه ما دارد، اما باید اعتراف کنم هنوز ظرفیت‌های خالی فراوانی در همه دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه علم و صنعت ایران وجود دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز