خبرگزاری کار ایران

سرپرست اداره کل اجتماعی استانداری گیلان

دست یابی به توسعه مستلزم بسترسازی های فرهنگی اجتماعی است

یونس رنجکش گفت: هدف از توسعه ایجاد رفاه برای دست یابی به آرامش انسانی است .

به گزارش ایلنا از رشت، یونس رنجکش ظهر امروز در سلسله نشست های توسعه در محلدانشگاه گیلان بیان کرد: هدف از توسعه ایجاد رفاه برای دست یابی به آرامش انسانی است  و زمانی اتفاق  خواهد افتاد که ما بتوانیم زیر ساخت های فرهنگی و اجتماعی توسعه را فراهم کنیم .

وی افزود : متاسفانه به دلیل عدم توجه به توسعه اجتماعی در برنامه ریزی ها شاهد چالش های مختلفی در این زمینه هستیم که باید با اصلاح در روند برنامه ریزی ها ابعاد مختلف توسعه مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد : نگاه یک سویه به توسعه آن هم تنها اگر توسعه اقتصاد محور قرار گیرد نمی توانیم به رفاه  و آرامش در جامعه دست یابیم زیرا چالش های دیگری تولید خواهد شد.

به گفته رنجکش، یکی از مشکلات جدی در زمینه توسعه در کشور عدم اجرای آمایش سرزمینی است یعنی به دلیل نبود این آمایش نمی دانیم از چه ظرفیت هایی در کدام موقعیت جغرافیایی و برمبنای چه اهدافی استفاده کنیم.

 وی با تاکید بر رفع نگرانی های اجتماعی در برنامه ریزی های توسعه بویژه در گیلان اضافه کرد:  باید بتوانیم با در نظر گرفتن همه جوانب توسعه و ابعاد مختلف آن به توسعه ای پایدار دست یابیم.

وی توسعه پایدار را توسعه ای دانست که افزایش کیفیت زندگی کلیه افراد را در تمام دوره ها در نظر می گیرد.

وی با اشاره به وجود حاشیه نشینی در اغلب شهر ها یاد آور شد یکی از چالش های جدی اجتماعی در این زمینه عدم توجه به  توسعه متوازن است که موجب مهاجرت جمعیت ها از مناطق کم برخوردار به مناطق برخوردار می شود و چون قادر به تامین هزینه های زندگی در مناطق توسعه یافته نیستند به اجبار حاشیه این مناطق برای سکونت در زندگی مراجعه می کنند که خود تبعات مختلف دارد.

وی از جامعه دانشجویی خواست تا در زمینه بستر سازی فرهنگ توسعه در جامعه فعالیت کنند و به مباحث اجتماعی توسعه  بیشتر بیاندیشند.

این همایش از سوی انجمن علمی دانشجویی دانشگاه گیلان و با حضور اساتید و دانشجویان برگزار  شده بود.

 

کد خبر : ۳۴۸۰۶۳