خبرگزاری کار ایران

مسکو طرح سقف قیمت نفت را نمی پذیرد/ اروپا از امسال بدون نفت روسیه زندگی می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۵۲۷۴

سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرد که مسکو مخالف سقف قیمت ۶۰ دلاری در نظر گرفته شده از سوی اتحادیه اروپا برای محموله‌های دریایی صادرات نفت خام روسیه است.

به گزارش ایلنا از خبرگزاری رویترز، دیمیتری پسکوف روز شنبه (۱۲ آذرماه) در واکنش به توافق اعضای اتحادیه اروپا بر سر تعیین سقف قیمتی ۶۰ دلاری برای محموله‌های دریایی صادرات نفت خام روسیه گفت: مسکو سقف قیمت تعیین‌شده را نمی‌پذیرد و در حال تجزیه‌وتحلیل نحوه واکنش به این طرح است.

وی افزود: روسیه برای پاسخگویی به طرح سقف قیمت ۶۰ دلاری برای صادرات محموله‌های دریایی نفت خام روسیه که روز جمعه (۱۱ آذرماه) از سوی کشورهای عضو گروه هفت، اتحادیه اروپا و استرالیا اعلام شد، آماده شده است.

سخنگوی کاخ کرملین تصریح کرد: مسکو سقف قیمتی را نمی‌پذیرد و پس از بررسی توافق به‌زودی به آن پاسخ خواهد داد.

روسیه بارها اعلام کرده است به کشورهایی که طرح سقف قیمتی را اجرا می‌کنند، نفت عرضه نمی‌کند.

میخائیل اولیانوف، سفیر روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روز شنبه در پست‌هایی در رسانه‌های اجتماعی بر موضع مسکو تأکید کرد.

پسکوف افزود: از امسال اروپا بدون نفت روسیه زندگی خواهد کرد.

طرح سقف قیمتی به اعضای اتحادیه اروپا اجازه می‌دهد محموله‌های دریایی نفت خام روسیه را با رعایت سقف قیمت ۶۰ دلاری وارد کنند، اما در صورت رعایت نشدن این سقف، خریداران نفت روسیه از خدمات شرکت‌های کشتیرانی، بیمه و بیمه‌ اتکایی برای حمل محموله‌های نفت این کشور منع می‌شوند.

طرح یادشده می‌تواند حمل‌ونقل نفت خام روسیه را با قیمت بالاتر از سقف قیمتی تعیین‌شده، حتی به کشورهایی که بخشی از توافق‌نامه نیستند، پیچیده کند.

نفت خام اورال روسیه روز جمعه (۱۱ آذرماه) حدود ۶۷ دلار برای هر بشکه معامله شد.

جانت یِلن، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا در این باره گفت: سقف قیمتی تعیین‌شده به‌ویژه به نفع کشورهای با درآمد کم و متوسط است که بار سنگین قیمت‌های بالای انرژی و مواد غذایی را متحمل شده‌اند.

وی در بیانیه‌ای مدعی شد که با توجه به وضع  اقتصاد روسیه و  روند افزایشی بودجه این کشور، سقف قیمتی بر درآمدهای این کشور اثر خواهد گذاشت.

سفارت روسیه در ایالات متحده طی پیامی ضمن انتقاد شدید از اعمال طرح سقف قیمتی برای نفت روسیه اعلام کرد مسکو به یافتن خریداران برای نفت خود ادامه خواهد داد.

در این بیانیه آمده است: اقدام‌هایی از این دست ناگزیر به افزایش نااطمینانی‌ها در بازار و تحمیل هزینه‌های بالاتر برای مصرف‌کنندگان مواد خام منجر می‌شود.

در پیام سفارت روسیه در آمریکا آمده است که صرف‌نظر از به‌کارگیری چنین ابزارهای نامشروعی، ما مطمئن هستیم که تقاضا برای نفت روسیه ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز