خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان ملی استاندارد خبر داد:

استاندارد برنج اصلاح می‌شود/ اجازه واردات ذرت آلوده را نمی‌دهیم/ منع ورود بنزین آلوده وارداتی

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۵۸۹۸

رئیس سازمان ملی استاندارد خاطر نشان کرد: مبنای تعریف و بازنگری استانداردها مورد بررسی قرار می‌گیرد و استانداردهای بنزین، گاز، پسماند تدوین و همچنین استاندراد برنج در مرحله بازنگری است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مهدی اسلام پناه رئیس سازمان ملی استاندارد در نشست خبری که به مناسبت هفته ملی استاندارد برگزار شد از ارتقا رتبه ایران در زمینه استاندارد از ۲۶ به ۲۲ خبر داد و گفت: استانداردها در زمینه آموزش و پرورش، توانبخشی، اماکن ورزشی، خدمات پستی و گردشگری استاندارد تدوین شده و استاندارد خدمات پس از فروش لوازم خانگی در سال جاری اجباری خواهد شد.

وی با بیان اینکه ایران ۳۹۸ کرسی بین‌المللی دارد، گفت: ما کشورهای صاحب عنوان در بحث استاندارد هستیم.  بر اساس قانون عمل می‌کنیم برای خودرو ملاک قانون است  این استانداردها سختگیرانه نیست در کشورهای اروپا استانداردهای در کارخانه رعایت می‌شود چراکه فضای آنجا رقابتی است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به لزوم عمل به قانون و کسب رضایت مردم و رفع گله مندی‌ها، خاطر نشان کرد: خودرویی که وارد می‌شود باید استانداردهای ما را داشته باشد بقیه موارد  از جمله قیمت و .. درحیطه وظایف سازمان ملی استاندارد نیست و اینکه دو شرکتی که برای واردات خودرو ثبت نام کردند می‌تواند خودرو 10 تا 20 هزار یورویی وارد کنند پرسش است که من نمی‌توانم به آن پاسخ بدهم.

اسلام پناه با بیان اینکه برنامه ما افزایش کمی استانداردها نیست بلکه افزایش استانداردهایی مبتنی بر دانش بومی و ملی است، تصریح کرد: مبنای تعریف و بازنگری استانداردها مورد بررسی قرار می‌گیرد و استانداردهای بنزین، گاز، پسماند تدوین و همچنین استاندارد برنج در مرحله بازنگری است.

وی با اشاره به لزوم بازنگری در بخش خدمات، تصریح کرد: استانداردهای تدوین خدمات آموزش پرورش با اولویت ابتدایی بازنگری شده است همچنین در حوزه توانبخشی خانه سالمندان، مراکز ترک اعتیاد، اماکن ورزشی هم چک لیست کنترلی تهیه شده است.

به گفته رئیس سازمان ملی استاندراد؛ 365 قلم کالا کم فرذوشی داشتیم و آمارها حاکی از این است که بعد از ورود سازمان ملی استاندارد به بحث کم‌فروشی تولیدکنندگان تلاش کردند این موضوع را رعایت کنند هر چند این موضوع همچنان ادامه دارد و به تازگی یک کارخانه تولید فولاد و میلگراد را به دلیل کم‌فروشی تعطیل کردیم.

اسلام‌پناه در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا، سرنوشت محموله ذرت که از اوکراین به ایران آمد چه شد خبرها حاکی از این مهم بود که این محموله را یکی از کشورهای عربی مرجوع کرده بود؟ گفت: تردید نداشته باشید که من اجازه وارد شدن این محموله را ندادم و این محموله مرجوع خواهد شد.

وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایلنا، در یکی از جلسات سازمان حفظ نباتات این موضوع طرح شد که میزان سموم باقی مانده در میادین میوه و تره‌بار تهران خطرناک است آیا سازمان در این بخش ورود کرده است؟ گفت: نظارت بر میادین میوه و تره‌بار به دو شکل است برخی از میادین را استاندارد سازی کردیم. میدان ترازو و نوع خدمت دارد محتویات در میدان به دو گونه کمینه و بیشینه است.

این مقام مسئول ادامه داد: کمینه و بیشینه را سازمان حفظ نباتات بررسی می‌کند و ما به عنوان استاندراد ملی مصوب می‌کنیم و بنیه تخصصی را خود را تدوین می‌کند شاید این موضوع مطرح شده شامل بیشینه باشد نه کمینه در غیر این صورت ما در میادین خرید انجام می‌دهیم و آلاینده‌ها در میوه و تره‌بار کف و سقف دارند کم نیترات، متوسط و بالا که تقسیم بندی شده است.

به گفته اسلام پناه؛ محصولاتی که عرضه می‌شود بدون تردید آلاینده‌گی ندارند.

وی با اشاره به رصد کیفیت بنزین‌های وارداتی، افزود: شایعات مبنی بر عدم ورود سازمان ملی استاندارد در بررسی کیفیت این محصول مطرح شد این در حالیست که سازمان ملی استاندارد کنترل، نظارت و پایش کیفیت بنزین داخلی و وارداتی را جزو وظایف قانونی خود می‌داند و در این رابطه در مقابل هیچ قدرتی کوتاه نمی‌آییم هر چند مطابق با قانون هوای پاک وزارت نفت مکلف به رعایت استانداردهای بنزنی داخلی و وارداتی است و باید استاندارد ملی یورو5  را با کمک سازمان ملی استاندارد تدوین کند که البته تدوین و برای اجرا ابلاغ شده است

اسلام‌پناه از منع ورود بنزین آلوده وارداتی خبر داد و افزود: اجباری شدن خدمات پس از فروش خودرو در جلسه اخیر شورای عالی استاندارد به تصویب رسید و در شورای بعدی عالی استاندارد که تا پیش از پایان سال برگزار می‌شود، خدمات پس از فروش لوازم خانگی نیز مشمول استاندارد اجباری خواهد شد. همچنین استانداردسازی قطعات خودرو، در حال برسی است این در حالیست که مسئولیت کیفیت قطعه با خودروساز است و خودروسازان تعهد دارند که استاندارد ملی را رعایت کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز