خبرگزاری کار ایران

در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح شد:

وقتی ما آب‌های زیرزمینی را تخلیه می‌کردیم ترکیه برنامه نفت در برابر آب را آغاز کرد/ باید بدنبال تعامل منطقه‌ای باشیم

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۷۰۶۴

یک کارشناس حوزه انرژی اظهار داشت: در همان دوران که ما از خشکسالی غافل بودیم و مرتب آب‌های زیرزمینی را تخلیه می‌کردیم، دولت ترکیه برنامه‌های سدسازی را با دو منظور تولید برق و کاهش وابستگی به واردات گاز از ایران و حتی روسیه دنبال می‌کرد، دیگر اینکه بزودی اهمیت آب بیش از نفت خواهد بود و ترکیه با این ابزار خواهد توانست در ایران، عراق، سوریه و قفقاز نقش جدی‌تری را ایفا کند.

محمود خاقانی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره همکاری ایران و آذربایجان در مواجهه با پروژه داپ و سدسازی ترکیه روی ارس اظهار داشت: ترکیه یک سیاست بلندمدت تعریف کرده که بتواند به لحاظ انرژی محور اروپا، خاورمیانه، دریای خزر و خلیج فارس باشد، این برنامه از ۲۵ سال پیش طراحی شده و ترکیه در این رابطه حمایت امریکا و روسیه را دارد و یکی از هدف‌ها این است که ایران محوریت منطقه را پیدا نکند.

وی افزود: در همان دوران که ما از خشکسالی غافل بودیم و مرتب آب‌های زیرزمینی را تخلیه می‌کردیم، دولت ترکیه برنامه‌های سدسازی را با دو منظور تولید برق و کاهش وابستگی به واردات گاز از ایران و حتی روسیه دنبال می‌کرد، دیگر اینکه بزودی اهمیت آب بیش از نفت خواهد بود و ترکیه با این ابزار خواهد توانست در ایران، عراق، سوریه و قفقاز نقش جدی‌تری را ایفا کند.

این کارشناس حوزه بین الملل انرژی تصریح کرد: بر اساس آنچه گفته شد ترکیه سرمایه گذاری‌های بزرگی را حتی در همکاری با سرمایه گذاران صهیونیست روسی، امریکایی و اروپایی آغاز کرده است.

وی در ادامه درباره امکان همکاری ایران و آذربایجان تاکید کرد: متاسفانه دو کشور امکان همکاری و اجرای پروژه مشترک ندارند زیرا اکنون روابط ترکیه و جمهوری آذربایجان ویژه است، و این را در جنگ قره باغ شاهد بودیم. از سوی دیگر اردوغان سیاست نه شرقی، نه غربی، منافع ملی را دنبال می‌کند که در همین حال  هم با روسیه در قضیه اوکراین، هم با اروپا و امریکا و هم با کشورهای منطقه همکاری می کند.

خاقانی خاطرنشان کرد: اکنون سیاست‌هایی که در ایران در حال اجرا است، هیچ دولتی را تشویق نمی‌کند که روی سیاست خارجی ما حساب کنند، چراکه ریسک سرمایه‌گذاری و مشارکت در ایران بالاست حتی مذاکره و همکاری با ایران بدون ریسک نیست و تا این مسایل حل نشود کشورهای همسایه و حتی فراهمسایگان حاضر نیستند رفقایشان را در ازای همکاری با ایران رها کنند و روی دوستی با ایران سرمایه گذاری کنند.

وی تاکید کرد: به طور قطع اگر داپ اجرایی شود تمام کشورهای منطقه از جمله ایران متضرر خواهند شد و همان مشکلاتی را که مصر با کشورهای آفریقایی دارد، خواهیم داشت.

این کارشناس حوزه بین الملل یادآور شد: تنها راه حل این است که یک تعامل و همکاری منطقه‌ای ویژه به لحاظ زیست محیطی در چهارچوب سازمان ملل آغاز کنیم در غیر این صورت همه کشورهای منطقه متضرر خواهند بود و این ترکیه است که برنده خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز