خبرگزاری کار ایران

عزمی در مدیریت دولت برای حل بحران آب نمی‌بینیم

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۳۷۵۳

دبیر رسته آب مهندسین مشاور اظهار داشت: ما حتی یک ساعت هم برای به تعویق انداختن مدیریت آبی کشور وقت نداریم. البته عزمی در مدیریت دولت برای حل بحران آب نمی‌بینیم. عزم ملی، اعتبار کافی و مدیریت صحیح راهکار حل این مشکل است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیت الهی ، دبیر رسته آب مهندسین مشاور، در نشست بررسی چالش های ناشی از کمبود آب گفت: موضوع مهم آب انگیزه مضاعف برای حضور در این نشست بود‌‍، سالهاست آب کشور با مخاطره مواجه است.

وی در ادامه افزود: تحلیل تدریجی آب کشور را طی ۵۰ سال گذشته به عینه دیدم. از یکطرف عوامل طبیعی در بارش‌ها ،افزایش جمعیت برداشت از منابع آب و عدم تعادل ورودی و خروجی آب برهم خوردن این چرخه و منابع آبی را به مخاطره انداخته است.

آیت الهی با انتقاد از مدیریت دولت در حوزه آب  ادامه داد: مدیریت منابع آب و پایش تغییرات آن جزو وظایف اصلی دولت‌هاست.  بر اساس آمار در سال ۱۳۴۵ در کشور ۳۸ دشت ممنوعه داشتیم  اما اکنون ۶۰۹ دشت ممنوعه داریم که ۱۳۵ دشت در شرایط بحرانی  قرار دارند؛ امروز با ۵ میلیون متر مکعب کسری آب مواجهیم و سالانه  ۵۵ سانتیمتر سفره‌های آب زیرزمینی تحلیل می‌روند.

وی افزود: یکصد میلیارد متر مکعب مصرف آب سالانه کشور است که دو برابر ظرفیت منابع است  که منابع تجدیدپذیر و ناپذیر را در بر می‌گیرد؛ در حال حاضر در حال برداشت از منابع تجدید ناپذیر هستیم.

دبیر رسته جامع مهندسین آب مشاور اظهار داشت: مصرف آب باید بهینه شود. تا ۹۲، ۹۰ درصد منابع آب در کشاورزی مصرف می‌شد و ۸ درصد هم درصنایع و مصارف خانگی. مصارف شرب و صنعت قابل برنامه ریزی است ولی در بخش کشاورزی برنامه‌ای وجود ندارد

وی تاکید کرد: در دهه شصت بخش کشاورزی کشور را مطالعه و برای توسعه کشاورزی برنامه ریزی کردند. امروز ما را در شرایط بدی قرار دارد، منابع آب پشتوانه حیات و تمدن بشر است  و اکثر استان‌ها درگیر خشکسالی و بی‌آبی هستند.

وی افزود: امروز دانش کافی فنی در کشور موجود است و نیاز به یک برنامه برنامه ریزی صحیصح داریم. ما حتی یک ساعت هم برای به تعویق انداختن مدیریت آبی کشور وقت نداریم. البته عزمی در مدیریت دولت برای حل بحران آب نمی‌بینیم. عزم ملی، اعتبار کافی و مدیریت صحیح راهکار حل این مشکل است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز