خبرگزاری کار ایران

تدوین مبانی برنامه هفتم توسعه بر اساس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۳۹۷۶

دولت، تدوین مبانی برنامه هفتم توسعه را به مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی واگذار کرده است.

به گزارش ایلنا، به منظور بهره‌برداری مؤسسه از دستاوردهای الگوی اسلامی‌ایرانی پیشرفت و اشراب آن‌ها در مبانی برنامه هفتم، نشست مشترکی در مرکز الگوی اسلامی‌ایرانی پیشرفت با حضور رؤسای مرکز و مؤسسه، دکتر صادق واعظ‌زاده و دکتر عادل آذر و رؤسای اندیشکده‌های مرکز و مسئولان موسسه برگزار شد.

طی این نشست که ضمن آن، به تعامل مرکز و اشراب الگو در مبانی برنامه هفتم، با تبادل نظر صاحب نظران دو طرف پرداخته شد، دکتر صادق واعظ‌زاده رئیس مرکز الگوی اسلامی‌ایرانی پیشرفت ضمن تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی، آینده درخشانی را برای مردم ایران ترسیم کرده اظهار داشت: طی چهار دهه گذشته، تلاش زیادی برای رسیدن به آن انجام داده است، اظهار کرد: البته که مشکلات وعدم موفقیت‌ها نیز تاکنون کم نبوده است؛ اما الگوی اسلامی‌ایرانی پیشرفت، سندی برای تحقق همان آینده درخشانی است که در ذهن مردم و مسئولان کشور قرار دارد. تهیه این الگو نتیجه اهتمام رهبر معظم انقلاب اسلامی به آینده جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی است.

رئیس شورای عالی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: برای تهیه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، گروه زیادی از متفکران و علی‌الخصوص اعضای اندیشکده‌های الگو به منزله حلقه اول طراحان الگو، در سطوح مختلف نظریه‌پردازی، طراحی و نقد و تکمیل مشارکت کردند؛ لذا سند الگو، نتیجه تجارب و تلاش گسترده صاحب‌نظران است.

واعظ‌زاده موفقیت جمعی در تهیه و تدوین الگوی پیشرفت را گامی برای پیشرفت دانسته و خاطر نشان کرد: پس از دریافت آخرین پیشنهادهای مجمع تشخیص مصلحت نظام، این الگو نهایی و برای تأیید و ابلاغ به رهبر معظم انقلاب اسلامی، تقدیم خواهد شد. البته لازم به ذکر است که تهیه الگو، بخش کوچکی از راه طولانی پیشرفت کشور است.

رئیس مرکز الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت تاکید کرد: پیشرفت زمانی رخ می‌دهد که این سند به‌درستی اجرا شود؛ اجرا، سخت‌تر از تهیه و تدوین سند بوده و نیازمند تحول اساسی در بینش‌ها، ساختارها، فرایندها و جهت‌گیری‌ها است. از جمله دشواری‌های اجرای سند این است که در شرایطی بایستی اجرا شود که کشور علاوه بر مسائل اساسی، مشکلات فوریتی بسیاری هم دارد؛ مشکلاتی که انتظار مردم بر این است که بالفور پاسخ داده شود؛ فلذا هنر مدیران کشور در مرحله اول اجرای الگو، پرداختن به برنامه بلندمدت، ضمن توجه به مشکلات فوری است. در حقیقت، اقدامات فوری بایستی در جهت راه‌حل مسائل اساسی کشور باشد. این موضوع در الگو طراحی شده، مدنظر قرار گرفته است.

وی ضمن اشاره به اینکه الگو، سند بالادستی است و سرمشق همه اسناد و برنامه‌ها قرار خواهد گرفت، گفت: در مرحله طراحی و تدوین الگو، تعاملاتی بسیاری با دولت، مجلس، مجمع تشخیص مصلحت نظام و شوراهای عالی کشور صورت گرفته است، حال که مرحله اجرای الگو نزدیک است، ضروری است که این تعاملات بیشتر شود.

در ادامه این نشست، تعدادی از رؤسای اندیشکده‌های مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به بیان نظرات خود به شرح زیر پرداختند:

- اگر الگوی اسلامی‌ایرانی پیشرفت اجرا نشود انقلاب اسلامی، ابتر و ناتمام خواهد ماند؛ چراکه برآیند و هدف انقلاب اسلامی، تمدن نوین اسلامی‌ایرانی است؛ این امر، مستلزم برنامه‌ریزی و اقدام بر مبنای سند الگو است. الگو، نقشه راه حرکت اساسی کشور را در نیم‌قرن آینده مشخص می‌کند.

- ضروری است تا بررسی فراتحلیلی و تحولی تجارب حاصل از تدوین و اجرای برنامه‌های گذشته صورت گیرد تا مشخص شود برنامه‌های گذشته تا چه میزان پیشرفت، تا چه میزان آسیب و تا چه میزان هم‌پوشانی داشته‌اند.

- یکی از مشکلات اساسی و اصلی کشور همواره این بوده که برنامه‌ها بدرستی اجرا نمی‌شدند؛ مشکل دیگر اندازه دولت در مقایسه با کشورهای صنعتی است.

- افق پنجاه‌ساله بایستی در قالب برنامه‌های پنج‌ساله تعریف شود تا بتوان به صورت پلکانی و به افق الگو دست یافت؛ متأسفانه برنامه‌های پنج‌ساله، انسجام کافی نداشته و نتوانستند سند چشم‌انداز ۲۰‌ساله را محقق کنند.

- با توجه به انتظاری که از سند الگو (که فراتر از برنامه‌های پنج‌ساله است) انتظار می‌رود، سند الگو در سطح عالی پیگیری و اجرا شود؛ این امر مستلزم تغییرات و اصلاحات جدی در نظام برنامه‌ریزی کشور است.

در ادامه دکتر عادل آذر رئیس مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی نیز با بیان اینکه در اولین مأموریت تهیه برنامه هفتم توسعه، این برنامه به دو مرحله اساسی، تقسیم شده است؛ اظهار کرد: در مرحله اول (که بر عهده ما است) تدوین چهارچوب، رویکرد، جهت‌گیری، مضمون و روح، اهداف، مبانی و شاکله برنامه است.

مرحله دوم نیز که در قالب چند فصل انجام خواهد شد، احکام برنامه است و به نظام برنامه و بودجه متصل خواهد شد؛ باور ما بر این است که الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در مرحله اول (پیش از آنکه به احکام برسد) از جمله اسناد بالادستی ما باشد.

بنابراین بایستی تلاش شود تا روشی را تعریف کنیم که الگو، وارد اولین برنامه شود؛ لذا اولین سؤال ما این است که برنامه پنج‌ساله اول که معطوف به سند الگوی اسلامی‌ایرانی پیشرفت است، چه مضمونی باید داشته باشد؟

وی تاکید کرد: اگر الگو بخواهد اثری داشته باشد در همین مرحله اول است و نوع اثرگذاری و اتصال آن در همین شعار برنامه و مضمون آن خواهد بود.

عادل آذر در این رابطه تصریح کرد: عدم رضایت از اجرای برنامه‌ها، مورد قبول ما نیز هست و آسیب‌شناسی‌های ما نیز نشان داده که برنامه‌ها تاکنون به درستی اجرا نشده و دارای یکپارچگی و انسجام نبوده است. باور ما این است که یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین اسناد و محوری‌ترین اسناد ما «الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» است.

در این نشست مقرر شد اندیشکده‌های مرکز با مؤسسه تعامل کرده تا پیشاپیش، تمهید لازم برای تحقق سند الگو که رهبر معظم انقلاب ابلاغ خواهند کرد به عمل آید و محتوا و بطن الگو از طریق اعضای اندیشکده‌ها به مبانی برنامه هفتم منتقل شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز