خبرگزاری کار ایران

یک مسئول وزارت راه و شهرسازی به ایلنا خبر داد:‌

امسال می‌توانیم به ۲۰ میلیون تن بار ترانزیتی برسیم/ افزایش مراجعات برای استفاده از مسیر ایران به سمت روسیه

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۶۸۸۹

مدیرکل کریدورهای ترانزیتی وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: ناوگان‌ ریلی ایرانی در مسیر کشورهای cis نمی‌توانند تردد داشته باشند چراکه استانداردهای این کشورها را ندارند و این یک مانع جدی است و تا زمانی که ناوگان استاندارد و مناسب برای تردد از مسیر این کشورها نداشته باشیم، سهم بسیار بزرگی از ترانزیت را از دست می‌دهیم.

امین ترفع، مدیرکل دفتر تجاری‌سازی وزارت راه و شهرسازی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره فعال‌ شدن کریدورهای ایران و کشورهای منطقه با توجه به انسداد کریدورهای شرقی و غربی روسیه متصل به اروپا اظهار داشت: در حال حاضر کشورهای اروپای شرقی مرزهای خود را به سمت روسیه بسته‌اند و تحریم کردند.  بنابراین بارهای ترانزیتی که قبلا از چین و از مسیر روسیه به طور مستقم وارد اروپا می شد و دیگر نمی تواند از مسیر تردد داشته باشند. این ظرفیت و این میزان بار به سمت مسیر دریای خزر و مسیر جنوبی ایران سرریز خواهد شد و در واقع ارتباط با اروپا از این مسیرها ادامه پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: در چند سال گذشته راه‌آهن قارص بین کشورهای آذربایجان، گرجستان و ترکیه ساخته شد و عملا بار در از مسیر دریایی خزر در ادامه از مسیر ریلی به ترکیه می‌رسد و از ترکیه به سمت اروپا منتقل می‌شود. این مسیر و مسیر ریلی و جاده ای جنوبی از طریق ایران جایگزین مسیر شرقی - غربی روسیه است که در حال حاضر مسدود شده است.

ترفع با بیان اینکه به طور قطع در این شرایط، بخشی از این بار به سمت کریدورهای ایران جذب می‌شوند، گفت: سال گذشته میزان بار ترانزیتی کشور حدود 11 میلیون تن بود و با بررسی‌ ظرفیت‌سنجی و ظرفیت‌‌هایی که در گلوگاه وجود دارد امسال می‌توانیم با همین زیرساخت‌ها به 20 میلیون تن ترانزیت برسیم.

مدیرکل کریدورهای ترانزیتی وزارت راه و شهرسازی افرود: زیرساخت‌های ترانزیتی کشور با همین وضعیت موجود و فعلی جابه‌جایی 20 میلیون تن بار ترانزیتی را کفایت می‌کند و برای رسیدن به این عدد به ارتقای ظرفیت از جنس ظرفیت‌ فرایندی و نه زیرساختی نیاز داریم. به طوریکه اگر گلوگاه‌های مرزی و مشکلات ناوگان را بتوانیم در مدت و برنامه کوتاه جبران و رفع کنیم و به عدد 30 میلیون تن بار ترانزیتی می‌رسیم.  

وی درباره استفاده ایران از فرصت موجود و وضعیت کریدورهای روسیه و انتقال از/به روسیه گفت: موضوع واضح و روشن این است که دریای سیاه فعلا برای مسائل تجاری امن نیست و از سوی دیگر مسیر شرقی - غربی روسیه به شدت مورد تاثیر قرار گرفته و موضوع دیگر این است که شرایط به سرعت در حال تغییر است. اما درباره افزایش تقاضا برای استفاده از کریدورهای ترانزیتی ایران حتما مواردی  وجود دارد. از این تقاضا عمدتا از سوی کشورهای آسیا، کشورهای منطقه یا کشورهایی که در مسیر شرقی - غربی  حضور دارند، بوده و فرصت بسیار خوبی ایجاد شده که کریدور شمال- جنوب که 21 سال گذشته راه اندازی شده به طور چشم‌گیری فعال شود.  

ترفع تاکید کرد: در حال حاضر مسیر دریای سیاه و مسیر شرقی- غربی روسیه تعطیل شده و تنها راه باقی مانده برای دسترسی این کشورها، مسیر دریایی ایران است و در حال حاضر هم مراجعات برای ارزیابی شرایط  به ایران افزایش یافته و احتمالا نتایج عملی به طور ملموس در اینده نزدیک یعنی تا دو ماه دیگر دیده شود.   

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی وزارت راه و شهرسازی درباره وضعیت زیرساخت‌های حمل ونقل ترانزیتی در ایران برای افزایش تقاضا اظهار داشت: واقعیت این است که بیشتر از این که زیرساخت‌ها  بر روی افزایش ترانزیت تاثیر بگذارند بهره‌وری ناوگان اثر می‌گذارد و آنقدری که راه آهن از کمبود ناوگان فرصت‌ها را از دست می‌دهد، از کمبود زیرساخت آسیب نمی‌بیند و لازم است اقدام عاجلی برای جبران کمبود ناوگان از قبیل واگن و لوکوموتیو از طریق وردات یا تولید داخل صورت گیرد. برای مثال در حال حاضر ناوگان‌ ریلی ایرانی در مسیر  کشورهای cis نمی‌توانند تردد داشته باشند چراکه استانداردهای این کشورها را ندارند و این یک مانع جدی است و تا زمانی که ناوگان استاندارد و مناسب برای تردد از مسیر این کشورها نداشته باشیم، سهم بسیار بزرگی از ترانزیت را از دست می‌دهیم.

مدیرکل کریدورهای ترانزیتی وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: به طور قع اما اگر بخواهیم جابه جایی بار ترانزیت را به 30 میلیون تن و بالاتر از این عدد برسانیم به ارتقا و تقویت زیرساخت  نیاز داریم .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز