خبرگزاری کار ایران

عباس آخوندی؛

کریدور شرق دریای خزر کم اهمیت تر از کریدور شمال - جنوب نیست

asdasd
کد خبر : ۲۲۹۹۸۶

میزان انتقال کالا از چین به اروپا در سال ۳۵۰ میلیون تن بوده که این مقدار علاوه بر بارهایی است که از قزاقستان و ترکمنستان، تولید و به سمت غرب یا شرق کشور و دنیا منتقل می شود.

وزیر راه وشهرسازی، پروژه راه آهن ایران - ترکمنستان - قزاقستان را مهم و راهبردی توصیف کرد و گفت: با بهره برداری از این مسیر ریلی منافع ملی ایران با منافع دنیا گره می خورد و در دراز مدت سبب رونق تجارت و توسعه امنیت در کشور می شود.

به گزارش ایلنا، عباس آخوندی شب گذشته در برنامه «همراه با کاروان تدبیر و امید» سیمای مرکز گلستان اظهار کرد: ایران موقعیت ویژه ای دارد و کریدور شرق دریای خزر کم اهمیت تر از کریدور شمال - جنوب نیست.

وی افزود: این مسیر ریلی می تواند هم در جهت جنوب - شمال و شرق به غرب کشور عمل کند و هم از چین به قزاقستان و ترکمنستان و پس از دور زدن دریای خزر به سمت ترکیه و اروپا برود.

وی با اشاره به این که سالانه حمل و نقل گسترده ای بین آسیا و اروپا صورت می گیرد، افزود: میزان انتقال کالا از چین به اروپا در سال ۳۵۰ میلیون تن بوده که این مقدار علاوه بر بارهایی است که از قزاقستان و ترکمنستان، تولید و به سمت غرب یا شرق کشور و دنیا منتقل می شود.

به گفته وی، در هر صورت هر چه ارتباطات اقتصادی و منافع مشترک ما با جهان افزایش یابد، امنیت اقتصادی بیشتری پیدا می کنیم و کریدور شرق و غرب کشور از جهت تجارت و امنیت ملی و جهانی حایز اهمیت زیادی است.

آخوندی اضافه کرد: نکته مهم در توسعه خطوط ریلی، پایداری و قابل رقابت بودن آنها از نظر اقتصادی با دنیاست تا دچار فرسودگی و خروج از بازار رقابت اقتصادی نشویم.

وی ادامه داد: به همین منظور و برای پایداری و رقابتی بودن این راه آهن، ایستگاه بزرگی در کنار مرز ترکمنستان ایجاد شده تا پایانه ها و امکانات لجستیکی سیلوها، انبارها و اقدامات بزرگ برای عبور کالاها از ریل فراهم شود.

وی سرعت و امنیت بالا و هزینه پایین را مهم ترین ویژگی خطوط ریلی دانست و افزود: علاوه بر تامین زیرساخت های حمل و نقل در این بخش، به ابزارها و سیستم های مقررات و روابط تجاری پایدار نیاز داریم تا شرکت های بزرگ تجاری توان رقابت را با دنیا داشته باشند.

به گفته آخوندی، آنچه که می تواند دنیای مدرن را از گذته متفاوت کند، حمل و نقل سریع در بخش های جاده ای، ریلی، هوایی و زمینی است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: مردم حق استفاده بیشتر از امکانات ریلی دارند به همین دلیل سرعت ریل برخی از مناطق را که حتی به ۳۰ کیلومتر در ساعت هم می رسد، قابل قبول نمی دانم.

به گفته آخوندی، ریل گرگان - بندرترکمن و گرگان - تهران و بالعکس از جمله این خطوط است که زیرساخت های قدیمی دارد و نخستین اقدام در این مسیرها، نوسازی و تعمیر زیرسازی هاست.

وی، بهسازی و برقی کردن برخی خطوط ریلی را از سیاست های وزارت راه و شهرسازی بیان کرد و گفت: این برنامه برای افزایش سرعت و ایمنی و کاهش آلودگی زیست محیطی به اجرا در خواهد آمد.

آخوندی گفت: بنا داریم میانگین سرعت قطارها را به ۱۶۰ کیلومتر در ساعت افزایش دهیم.

وی متذکر شد: در راه آهن گرگان - اینچه برون علاوه بر احداثریل جدید، ۱۸ کیلومتر تعویض ریل انجام شد.

آخوندی افزود: برقی کردن راه آهن گرمسار به گرگان و اتصال به بجنورد با توجه به حجم زیاد انتقال مسافر و بار از گرگان به این مناطق و مشهد و بالعکس ضروری است.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: با توجه ویژه رییس جمهوری طرح گرگان - مشهد در سند توسعه ملی ورود پیدا کرده و از آنجایی که رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی نیز به حمل و نقل ریلی علاقه مند است، در حال مذاکره برای تامین اعتبار آن از طریق این صندوق هستیم.

آخوندی گفت: براساس اعتبار ریالی موجود، اکنون زیرسازی ها و طرح های تفصیلی طرح شروع شده زیرا که پروژه گران است و هزینه آن برابر کل پروژه های ایران است که بدون تامین مالی بین المللی نمی توان آن را اجرا کرد.

وی اظهار امیدواری کرد که با حمایت رییس جمهوری، صندوق توسعه ملی مصوبه ای برای این طرح های ریلی داشته باشد تا از محل منابع ارزی برای اجرای این طرح ها استفاده شود.

وزیر راه وشهرسازی، فرودگاه گرگان را از فرودگاه های خوب کشور بیان کرد و گفت: سال گذشته بیش از ۱۵ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت و امسال بناست بیش از ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شود.

آخوندی افزود: با توجه به تغییرات جوی و نامناسب بودن دستگاه های ناوبری و لغو پروازها، در نظر است که در اوایل سال آینده این فرودگاه را به تجهیزات جدید ناوبری الکترونیک مجهز کنیم.

به گفته وی، تامین مالی ترمینال بین المللی و انجام عملیات نازک کاری برای برقراری پروازهای بین المللی یکی دیگر از برنامه های وزارت راه و شهرسازی برای توسعه این فرودگاه است تا با توجه به تجارت بین المللی که از طریق خط آهن ایران - ترکمنستان - قزاقستان در استان فراهم شده، رونق گردشگری و سایر بخش ها نیز تحقق یابد.

آخوندی، فرودگاه کلاله را از نظر وزارت راه و شهرسازی از مدرن ترین و بهترین فرودگاه های کشور دانست و گفت: مشکل موجود در این فرودگاه پرواز است.

به گفته وی، به دلیل خصوصی بودن سیستم های پروازی و مقرون به صرفه نبودن برقراری پروازها در این فرودگاه، اغلب شرکت های هواپیمایی تمایل برای این کار نداشتند.

آخوندی گفت: وزارت راه و شهرسازی از شرکت هایی که علاقه مند به برقراری پرواز در این فرودگاه باشند، استقبال می کند.

وی ابراز امیدواری کرد با مذاکراتی که در حال انجام است، امکان خرید هواپیماهای جدید فراهم شود تا با استفاده از هواپیماهای کوچک که قابلیت جا به جایی کمتر از ۷۰ نفر را دارند و اقدامی جدید در هواپیمایی ایران است، تردد مسافران در فرودگاه های کوچک نظیر فرودگاه کلاله صورت گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز