خبرگزاری کار ایران

رییس بانک مرکزی:

در بهترین تاریخ ذخایر ارزی کشور قرار داریم/ تامین منابع ارزی 50 میلیارد دلاری؛ از ابتدای امسال

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۲۴۹۴

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به معاملات و حواله‌جات سامانه نیما گفت: امروز در شرایطی قرار داریم که وضعیت بازار ارز متعادل است، در سال 1400 حدود 26 میلیارد دلار ارز نیمایی عرضه شده است که نسبت به سال گذشته رشد خوبی داشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، علی صالح‌آبادی در مراسم رونمایی از سامانه برخط بازار متشکل ارزی با اشاره به دلایل راه‌اندازی این سامانه اظهار داشت: سه ماه گذشته در بازدیدی که از صرافی‌های میدان فردوسی داشتم شاهد ازدحام و صف طولانی مردم برای خرید و فروش ارز بودم و از همان تاریخ نیز راه‌اندازی سامانه برخط بازار متشکل ارزی را دنبال کردیم چرا که این زیبنده مردم نیست که در صف خرید ارز بمانند.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر از نظر ذخایر ارزی بانک مرکزی وضعیت بسیار خوبی دارد، گفت: حال حاضر جزو بهترین زمان‌های ارزی کشور است و به اندازه کافی ذخایر اسکناسی داریم.

رییس بانک مرکزی ادامه داد: در این سامانه قرار نیست بانک مرکزی یا دولت عرضه ارز داشته باشد بلکه عرضه‌کنندگان صرافی‌ها و خود مردم هستند.

صالح‌آبادی با بیان اینکه راه‌اندازی سامانه برخط بازار متشکل ارزی اتفاق بسیار خوبی در این حوزه محسوب می‌شود گفت: از امروز هر فردی از هر نقطه کشور برای تهیه ارز کافی است که به این سامانه مراجعه و ثبت تقاضا را انجام دهد در مرحله بعدی می‌تواند صرافی مورد نظر و زمان تحویل ارز را تعیین کند و در موعد مقرر ارز تقاضا شده را دریافت کند.

وی ادامه داد:‌ افراد می‌توانند امروز تقاضای خود را ثبت کنند و یک ماه دیگر ارز مورد نیاز خود را تحویل بگیرند. تمام این امکانات باعث می‌شود که افراد برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای تامین ارز مورد نیاز خود داشته باشند و همچنین تقاضا برای ارز  شفاف می‌شود.

رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه برای این سامانه در حال حاضر مصارف 23 گانه تعریف شده است، گفت: بنا نیست این سامانه فقط ارز مسافری تحویل و عرضه کند بلکه هر گونه تقاضای واقعی را پوشش خواهد داد و محدودیتی برای پاسخ دادن به نیازهای واقعی از طریق این سامانه نداریم.

وی افزود: برای مثال دانشجویان برای تقاضای ارز دانشجویی می‌توانند مستندات مورد نیاز را بارگذاری و تقاضای خودرا ثبت کنند و در زمان مقرر ارز مورد نیاز را تحویل بگیرند.

صالح‌آبادی اظهارداشت:‌ کار این سامانه با عرضه ارز مسافری آغاز می‌شود و در ادامه تمام نیازهای واقعی بازار ارز را پوشش خواهد داد و به سایر حوزه‌ها نیز تعمیم پیدا می‌کند.

وی تاکید کرد: البته با راه‌اندازی سامانه برخط متشکل ارز ایران بنا نیست خرید و فروش ارز به صورت فیزیکی ممنوع شود.

وی با اشاره به حجم معاملات انجام شده در بازار متشکل ارزی گفت:‌ در سال 1400 حجم معاملات در بازار متشکل ارزی 1.6 میلیارد دلار بوده که نسبت به سال گذشته رشد چهار برابری داشته است.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به معاملات و حواله‌جات سامانه نیما گفت: امروز در شرایطی قرار داریم که وضعیت بازار ارز متعادل است و در سال 1400 حدود 26 میلیارد دلار ارز نیمایی عرضه شده است که نسبت به سال گذشته رشد خوبی داشته است.

وی افزود: از ابتدای سال تا به امروز بانک مرکزی 50 میلیارد دلار برای انواع کالا از جمله کالاهای اساسی تامین ارز داشته است امیدواریم از طریق این سامانه‌ به بازار ارز عمق بیشتری بدهیم.

صالح آبادی تاکید کرد:‌ بازار ارز چه در بخش اسکناس چه در بخش حواله برای بانک مرکزی بازار مهمی محسوب می‌شود و متعهد هستیم که بسترهای معاملاتی در این حوزه را شفاف‌تر و قابل دسترس‌تر فراهم کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز