خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد:

تا پایان برنامه هشتم، تولید محصولات پتروشیمی ۲ برابر می‌شود/ جزئیات حل مشکل خوراک پتروشیمی‌ها تشریح شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۳۸۸۵

مدیرعامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی با اشاره به نحوه نرخ‌گذاری خوراک پتروشیمی گفت: تاکنون قیمت‌ها بر اساس هاب آمریکا و اروپا بود که بازنگری شد، چرا که آسیب‌هایی به صنایع پتروشیمی وارد می‌شد. اگر با فرمول اروپا و آمریکا خوراک تامین شود باید 8000 تومان در نظر گرفته می‌شد اما دولت این رقم را تغییر داده و سقف آن 5000 تومان تعیین شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرتضی شاه‌میرزایی در نشست حاشیه‌ای پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاس با بیان اینکه امروز صنعت نفت و پتروشیمی کشور در جایگاه برتری قرار دارد، اظهار داشت: صنعت پتروشیمی کشور ما اواخر دهه 30 توسط وزارت دارایی وقت تحت عنوان بنگاه شیمیایی احداث شد. در سال 42 اولین مجتمع شیمیایی در مرودشت شیراز با تولید کود شیمیایی آغاز به کار کرد و به این ترتیب ما دارای صنعت پتروشیمی شدیم اما مستشاران حاضر در کشور اجازه نمی‌دادند متخصصین داخلی به این صنعت ورود کنند و در واقع صنایع شیمیایی آن زمان توسط مستشاران خارجی اداره می‌شد. به این ترتیب با وجودی که ما پتروشیمی داشتیم عملا تا پایان طاغوت، محصولات ممتاز تولید نمی‌شد چون منافع کشورهای خارجی اقتضا می‌کرد که محصولات باارزش و تاسیسات و فرایند تولید نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه قبل از انقلاب، تولید واقعی پتروشیمی 1.5 میلیون تن بود، افزود: البته ظرفیت اسمی بین 2.5 تا 3 میلیون تن بود که بیشتر هم محصولات کم‌ارزش و کود شیمیایی تولید می‌شد.

مدیرعامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی ادامه داد: با پیروزی انقلاب، مستشاران از کشور خارج شدند و متخصصین داخلی به فکر ساخت صنایع مختلف از جمله پتروشیمی افتادند. بعد از جنگ، بازسازی صنایع آسیب دیده انجام و به سرعت کار توسعه آغاز شد.

شاه‌میرزایی با بیان اینکه ما قبل از انقلاب فقط 7 مجتمع پتروشیمی داشتیم، گفت: با تعریف برنامه‌های سوم، چهارم و پنجم توسعه امروز 68 مجتمع پتروشیمی در سراسر کشور داریم که عمدتاً نیز در عسلویه و ماهشهر مستقر هستند و یک خط نسبتاً طولانی اتیلن از عسلویه تا شمال غرب کشور به طول 2800 کیلومتر داریم که در سطح دنیا بی‌نظیر است و چنین خط ارزش‌آفرینی وجود ندارد. این خط از 8 استان عبور کرده و مجتمع‌های بزرگ را به هم پیوند می‌دهد. البته برای مدیریت این خط مناقشاتی مطرح شد که در دولت جدید آرایی برای بازگشت اموال بیت‌المال صادر شد که امروز در دست اجرا است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 68 مجتمع پتروشیمی، ظرفیت اسمی 90 میلیون تن دارند، خاطرنشان کرد: البته به دلیل مباحث فرایندی و خوراک تا پایان امسال رقم تولید محصولات، انواع محصولات بالادست، میان‌دست و زنجیره 65 میلیون تن خواهد بود که از این میزان 25 میلیون تن خوراک بین مجتمعی و 30 میلیون تن مازاد بر تقاضای داخلی به بازارهای صادراتی عرضه و پیش‌بینی می‌شود 14 میلیارد دلار بابت صادرات انواع محصولات تا پایان سال درآمد داشته باشیم که از این میزان 1.5 تا 2 میلیارد دلار برای تامین محصولات مورد نیاز واحد صنایع تکمیلی هزینه می‌شود.

معاون وزیر نفت یادآور شد: تاکنون مجتمع‌های پتروشیمی 10 میلیارد دلار به سامانه نیما عرضه کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 12.5 میلیارد دلار ارز توسط مجتمع‌های صادراتی به نیما واریز شود.

شاه‌میرزایی با بیان اینکه تا پایان سال 1401 ظرفیت اسمی پتروشیمی‌ها به 104 تا 105 میلیون تن خواهد رسید، افزود: طبق برنامه‌ریزی‌ها در برنامه هفتم توان تولید پتروشیمی در ظرفیت اسمی 140 تا 142 میلیون تن خواهد رسید و در برنامه هشتم با توسعه ظرفیت به بالغ بر 199 میلیون تن خواهیم رسید یعنی تا دو برنامه دیگر برابر سرمایه‌گذاری‌ها، ظرفیت تولید پتروشیمی بیش از 2 برابر می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به موضوع خوراک گاز پتروشیمی‌ها گفت: در فصل زمستان به دلیل افزایش تقاضای گاز، محدودیت‌هایی برای عرضه گاز پتروشیمی‌ها و سایر صنایع ایجاد می‌شود. اکنون صنایع پتروشیمی گاز پایه هستند و بالغ بر 75 درصد خوراک این صنعت از گاز تامین می‌شود که با افزایش تقاضای خانگی دچار محدودیت می‌شود اما با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای تامین خوراک پایدار انتظار می‌رود در سال‌های آتی، محدودیت‌ها کم شود.

مدیرعامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی ادامه داد: تا برنامه هشتم توسعه بالغ بر 200 میلیون متر مکعب تقاضای گاز برای پتروشیمی‌ها خواهیم داشت که تحولی بزرگ در اشتغال و ارزآوری خواهد بود و در این رابطه وزارت نفت تصمیمات مهمی در راستای رفع مشکلات تولیدکنندگان و تامین خوراک گرفته از جمله اینکه قرار بود از ابتدای آذر ماه خوراک گاز کاهش یابد اما اعمال محدودیت‌ها به دی ماه به تعویق افتاد.

شاه‌میرزایی با بیان اینکه مجتمع‌های فعلی پتروشیمی 40 میلیون تن در سال تولید متانول خواهند داشت، بیان کرد: در واگذاری مجوز، طرح‌های تشویقی در این است که به سمت تکمیل زنجیره ارزش پتروشیمی برویم.

وی یادآور شد: در حال حاضر 140 نوع محصول عمده در داخل کشور تولید می‌شود که در مجموع با گریدها حدود 333 نوع محصول تولید می‌شود.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه ما در بخش کالا، تجهیزات و همچنین دانش فنی کمبودهایی داریم، افزود: طبق برنامه تا پایان دولت از کاتالیست وارداتی بی‌نیاز می‌شویم و در این رابطه گام‌های خوبی برداشته شده و شرکت‌های دانش‌بنیان وارد عمل شده‌اند.

شاه‌میرزایی ادامه داد: در حال حاضر 80 درصد نیاز سخت‌افزاری در حوزه کالا و تجهیزات صنایع پتروشیمی توسط سازندگان داخلی تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه تا 10 سال آینده تقاضا برای فرآورده‌ها رو به صفر می‌رود، اضافه کرد: اما در صنایع پتروشیمی سالانه 4.5 تا 5 درصد تقاضا بیشتر خواهد شد و این بیانگر ارزش‌آفرینی این صنعت است.

مدیرعامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی با اشاره به نحوه نرخ‌گذاری خوراک پتروشیمی گفت: تاکنون قیمت‌ها بر اساس هاب آمریکا و اروپا بود که بازنگری شد، چرا که آسیب‌هایی به صنایع پتروشیمی وارد می‌شد. اگر قرار بود با فرمول اروپا و آمریکا خوراک تامین شود باید 8000 تومان در نظر گرفته شده بود اما دولت این رقم را تغییر داده و سقف آن 5000 تومان تعیین شده است.

شاه‌میرزایی در ادامه درباره حذف نام نعمت‌زاده از واحدهای مجتمع پتروشیمی اظهار کرد: نامگذاری اماکن و واحدها توسط شورای فرهنگی صورت می‌گیرد و به لحاظ مسئولیت پاسداشت نام شهدا که در کشور مرسوم است، نامگذاری جدید صورت گرفته و این تغییر نام با استقبال آقای نعمت‌زاده هم مواجه شده و ارتباطی به عملکرد دختر ایشان ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز