خبرگزاری کار ایران

لایحه بودجه ۱۴۰۱/

صندوق پروژه منابع مالی 5 هزار مگاوات نیروگاه را تامین می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۸۸۴۹

بر اساس لایحه بودجه سال 1401 مجوز استفاده از صندوق پروژه برای ساخت 5 هزار مگاوات نیروگاه در اختیار وزارت نیرو قرار می گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بر اساس بند ز تبصره 15 لایحه بودجه سال 1401 به وزارت نیرو اجازه داده می‌شود از طریق شرکت های تابعه نسبت به تأسیس شرکت‌های صندوق پروژه با مشارکت متقاضیان و سرمایه‌گذاران بخش غیردولتی به منظور تجهیز منابع، احداث و بهره‌برداری از 5 هزار مگاوات نیروگاه برق با اولویت مناطق محروم و کمتر توسعه یافته، اقدام کند.

حداکثر آورده بخش دولتی اعم از وجوه نقد و آورده غیر نقدی معادل 49 درصد است. این سهم پس از تکمیل و بهره‌برداری نیروگاه‌های مذکور به 20 درصد کاهش می‌یابد. اجرای قراردادهای مشارکتی در این خصوص پس از تعیین آورده طرف بخش غیردولتی، فراخوان و ثبت شرکت سهامی خاص انجام می پذیرد. تعهدات و منافع حاصل از اجرای پروژه‌ها بر اساس قدرالسهم مشارکت کنندگان تسهیم می‌گردد.

*مدل‌های نوین تامین مالی پروژه مبتنی بر صندوق پروژه

این نخستین‌بار است که اجازه استفاده از سازوکار صندوق پروژه برای پروژه‌های نیروگاهی در لایحه بودجه گنجانده می‌شود و می‌توان فصل نوینی در نظام تامین مالی صنعت برق کشور را رقم بزند.

بر این اساس، صندوق پروژه‌ها مبتنی بر ساختار بازار سرمایه هستند و با مجوز سازمان بورس تشکیل شده و از طریق فروش سهام در بورس پروژه‌ها می‌توانند تامین مالی شوند.

به عبارت دیگر، صندوق پروژه‌ها بستری برای جمع آوری سرمایه های خرد از عموم و تخصیص آن به پروژه تعریف شده در اساسنامه صندوق است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز