خبرگزاری کار ایران

کارشناس مسائل افغانستان در گفت‌وگو با ایلنا:

طالبان به دنبال افزایش روابط تجاری با ایران است/ با ادامه این وضعیت اقتصاد افغانستان نابود می‌شود/ هیچ کشوری مانند ایران با مردم افغانستان ارتباط ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۹۴۷۷

کارشناس مسائل افغانستان اظهار داشت: در آستانه فصل سرما زمینه سازی فعالیت‌های تجاری با توجه به شرایط جدید افغانستان شکل بگیرد و ارتباطات با توجه به نیازمندهای مردم افغانستان شکل بگیرد. معتقدم حتی بین ایران و طالبان هم همکاری های اقتصادی ادامه خواهد داشت.

وحید ظهوری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره روابط اقتصادی ایران و افغانستان و سرنوشت توافقنامه سه جانبه ایران، هند و افغانستان و درباره ترانزیت پس از تحولات اخیر این کشور و ورود طالبان گفت: در حال حاضر نمی‌توان تحلیل دقیقی در این باره داشت. در حال حاضر با توجه به شرایط جدید کشور افغانستان و حاکمیت طالبان نمی‌توان سرنوشت توافقنامه‌های بین المللی و منطقه‌ای این کشور که در گذشته منعقد شدند، مورد تحلیل قرار داد البته می‌دانیم که در این توافقنامه سه جانبه هر سه کشور روابط اقتصادی قابل توجهی با یکدیگر داشته و دارند.

وی ادامه داد: طالبان را به عنوان خدمه آمریکا می‌شناسیم و امروز هدف فراتر از طالبان است. در مرحله اول تلاش شد طالبان با حمایت آمریکا در افغانستان به حاکمیت برسد و دولت افغانستان نابود شود.

این کارشناس مسائل افغانستان افزود: ارتباطات و توافقات بین المللی، شرایط اقتصادی مساعدی را در افغانستان به وجود آورده بودند که متاسفانه امروز با دخالت‌های خارجی و کشورهای دشمن جمهوری اسلامی ایران، ادامه این شرایط در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و با ادامه این وضعیت ممکن است اقتصاد افغانستان نابود شود.

ظهوری تاکید کرد: در حال حاضر فعالیت‌های بانکی در کشور افغانستان به گونه‌ای است که تجار و فعالان اقتصادی دسترسی به سرمایه خود در بانک‌های افغانستان ندارند و سرنوشت این سرمایه گذاری‌ها مشخص نیست.

وی درباره روابط اقتصادی ایران و افغانستان پس از حضور طالبان اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان نزدیک‌ترین کشور به افغانستان هم از نظر زمان، هم از نظر  دین و هم زبان و هم سوابق تاریخی در همکاری‌های اقتصادی و ارتباطات منطقه‌ای محسوب می‌شود. این نزدیکی برای هر دو کشور نتایج مطلوبی را به دنبال داشت و فعالیت‌های اقتصادی در افغانستان از سوی جمهوری اسلامی ایران مورد حمایت قرار گرفت و هیچ کشوری به اندازه ایران نتوانست در بازار افغانستان حضور پیدا کند.

کارشناس مسائل ایران و افغانستان گفت: موضوع سرنوشت روابط ایران و افغانستان در بحث اموز اقتصادی و تجاری از موضوعات بسیار مهم امروز است، هر کسی حاکم کشور افغانستان باشد چه جریانی که مورد حمایت امریکا باشد، باز هم این کشور نیازمند به حمایت و ارتباط با ایران است و توافقات اقتصادی بین ایران و افغانستان ادامه خواهد داشت .

وی در پاسخ به این سوال که با حضور  طالبان پس از این در روابط اقتصادی آیا پاکستان جایگزین ایران می‌شود؟ گفت:  اما باید توجه داشته باشیم که امروز در طالبان سه گروه فعالیت دارند. یک گروه از طالبان به شدت به جمهوری اسلامی ایران تمایل دارند و به دنبال افزایش همکاری با ایران هستند و در حال حاضر در این شرایط هم سعی دارند ارتباطاتی را با ایران برقرار کنند و این وظیفه مهم ایران است که به نحوی این ارتباطات را ایجاد کند تا نفوذ امریکا در این کشور را کاهش دهد.

این کارشناس مسائل افغانستان ادامه داد: باید توجه داشت که گروه وابسته به وهابیت هم فعال هستند و شاهد حظور جریان‌های متعددی هستیم که آنها هم به دنبال اهداف و افزایش سهم در این کشور هستند اما معتقدم هیچ یک از این گروه‌ها نمی‌توانند مانند ایران ارتباطات قوی با کشور و مردم افغانستان داشته باشند.

ظهوری گفت: این موضوع بسیار مهم است در آستانه فصل سرما زمینه سازی فعالیت‌های تجاری با توجه به شرایط جدید افغانستان شکل بگیرد و ارتباطات با توجه به نیازمندهای مردم افغانستان شکل بگیرد. معتقدم حتی بین ایران و طالبان هم همکاری های اقتصادی ادامه خواهد داشت.   

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز