خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در پاسخ به ایلنا:

سرنوشت تامین مسکن برای کارگران/ برنامه جذب سرمایه‌گذاری خارجی اعلام شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۷۵۸۴

رییس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا گفت: برای جذب سرمایه‌گذاری زیرساخت‌های لازم را ایجاد کرده‌ایم 10 هزار هکتار زمین نیز که به آن اشاره شد و قرار است به شهرک‌های صنعتی اضافه شود برای جذب سرمایه‌گذاری است برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی نیز برنامه‌هایی را اجرایی کرده و ادامه خواهیم داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، علی رسولیان در نشست خبری امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در سال 99 با نگاه به داخلی سازی تقاضا برای سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی افزایش پیدا کرده است. بیش از 16 هزار و 625 قرارداد واگذاری زمین تنظیم شده که این رقم نسبت به سال گذشته از نظر تعداد 93 درصد افزایش و از نظر وسعت با واگذاری 5 هزار و 200 قطعه زمین 105 درصد رشد داشته است. میزان سرمایه گذاری نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته 39 درصد افزایش را تجربه کرده است.

وی افزود: 428 طرح صنعتی در حال اجرا داریم که برای آنها 129 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته است هر یک از این طرح‌ها بشس از 50 میلیارد تومان سرمایه گذاری داشته است سه هزار و 212 واحد تولیدی در حال نصب ماشین آلات هستند که هشت درصد از واحدها را تشکیل می‌دهند. 11 هزار و 625 طرح نیز در مرحله نصب سوله هستند و 28 درصد طرح‌ها را شامل می‌شوند. در سال گذشته 46 هزار و 605 واحد پروانه بهره‌برداری دریافت کردند. حدود 98 هزار شغل در این واحدهای تولیدی ایجاد شده است 633 واحد به بهره‌برداری رسیدند که با وجود در نظر گرفتن 10 هزار و 730 شغل در قرارداد آ‌نها موفق شدند 16 هزار و 744 شغل ایجاد کنند یعنی قبلا هر واحد تولیدی 20 نفر شغل ایجاد می‌کرد ولی این رقم امرو زبه 26 نفر رسیده است.

رییس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی تصریح کرد: یکی از اقدامات ما بازسازی واحدهای راکد است که موفق شده‌ایم هزار و 577 واحد را به بهره‌برداری رسانده‌ایم 500 مشاور حرفه‌ای از بخش خصوصی در کلینیک‌های کسب و کار استان‌ها مقرر شده‌اند. 27 هزار شغل از محل احیای واحدهای راکد در سال گذشته ایجاد شد علت عدم فعالیت آنها نیز شناسایی شده 56.9 درصد به دلیل کمبود نقدینکگی حدود 30 درصد به دلیل اختلاف شرکا، 2.6 درصد به دلیل مشکل تامین مواد اولیه ، 16.2 درصد به دلیل فقدان بازار و 1.5 درصد به دلیل مشکل تامین ماشین آلات بوده است.

وی در ادا مه اضافه کرد: در سال 99 در مقایسه با سال 98 تعداد واحدهای تولیدی شهرک‌های صنعتی 9 درصد افزایش داشته و واحدهای صنعتی غیرفعال نیز 13 درصد کمتر شده‌اند برنامه‌ریزی ما این است که بتوانیم در سال جاری هزار و 600 واحد دیگر نیز از واحدهای غیرفعال کمتر کنیم.

وی  238 واحد غیرفعال در سه ماهه امسال احیا شده‌اند که منجر به ایجاد سه هزار و 400 شغل شده است. همچنین 11 شهرک صنعتی جدید احداث و 586 هکتار به شهرک‌ها اضافه شده است. 22 شهرک صنعتی نیز با فیبر نوری به اینترنت وصل شدند.

رسولیان خاطرنشان کرد: در جهت حمایت از صنایع کوچک برنامه‌های جدی داریم که یکی از مهمترین آنها برنامه صد هزار شغلی است که از طریق بهره‌برداری از واحدهای جدید، احیای واحدهای راکد چه در بخش خصوصی و چه آ‌نها که در تملک بانک‌ها هستند و همچنین افزایش ظرفیت بنگاه‌های موجود انجام خواهد شد. این بنگاه‌ها شناسایی شده‌اند و زیرساخت‌هایی برای ایجاد اشغال در آنها احداث می‌شوتد.

وی با اشاره به شکل این زیرساخت‌ها گفت:‌یک بخش مهم زیرساخت‌ها تامین زمین است برنامه ما تامین 10 هزار هکتار زمین جدید برای شهرک‌های صنعتی و دو برابر کردن تامین آب و برق آنها است. امیدواریم این کار منجر به توسعه صنعت کشور شود. علاوه بر این بانک اطلاعاتی جامعی در سامانه B TO Bدر حال تدوین است که بنگاه‌ها بتوانند ارتباط موثر با یکدیگر داشته باشند کار تدوین این بانک اطلاعاتی شروع شده است. قطعنامه دیگر سازمان ایجاد سامانه جامع الکترونیک برای رفع مراحل اضافی بوروکراسی است تا حداکثر در طی یک روز کارهای بوروکراسی انجام شود امیدواریم این کار اسمال به سرانجام برسد.

وی در ادامه اضافه کرد: برنامه‌هایی نیز برای شهرک‌های بزرگ داریم چرا که شهرک‌های بزرگ هزینه کمتری برای ایجاد زیرساخت دارند شهرک هایی با پنج هزار هکتار در بعضی استان‌ها شناسایی شده و با کمک بخش خصوصی به آنها خواهیم پرداخت. صد پروژه ویژه به عنوان گلوگاه‌ها شناسایی شده است.

رسولیان متذکر شد: برای حمایت از شهرک‌های صنعتی دو طرح را به دولت ارایه داده‌ایم اول اینکه بخش خصوصی در ا حداث شهرک‌های صنعتی مشارکت کنند تا این کار به صورت مشترک با بخش خصوصی انجام شود طرح دیگر این است که شهرک‌های صنفی به کمک اتاق اصناف در حاشیه شهرهای بزرگ ایجاد شوند.

وی افزود: همه ادارات صمت موظف هستند ظرف دو روز زمین مورد نیاز را به فعالان اقتصادی تحویل دهند به عنوان مشوق اگر فعالان ا قتصادی بتوانند به موقع کار تاسیس کار تولیدی را انجام دهند 30 درصد از حق بهره‌برداری به آنها تخفیف داده می‌شود.  فاصله بین نقدینگی و اقساط را نیز به شش ماه افزایش داده‌ایم تا فرصتی برای آنها باشد. برای مناطق محروم نیز این فاصله زمانی افزایش بیشتری پیدا می‌کند و همچنین برای آنها هزینه‌های زمین تا 50 درصد مشمول تخفیف می‌شوند به شرکت‌های دانش بنیان نیز 10 درصد در حق بهره‌برداری تخفیف داده می‌شود و می‌توانند بدون مزایده زمین را دریافت کنند به کسانی که نمی‌توتانند اقساط را به موقع پرداخت کنند تا 18 ماه فرصت داده می‌شود برای زنان سرپرست خانوار نیز تخفیفاتی قایل شده‌ایم.

رییس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در ادامه تصریح کرد: 25 حمایت جدی در سال جدید برای بنگاه‌های کوچک و متوسط انجام دادیم که از این میان می‌توان به کمک به تبدیل شدن به شرکت‌های دانش بنیان، صادرات، حضور در استارت‌آپ‌ها، حضور در هیات‌های خارجی، جذب سرمایه‌گذاری و ... اشاره کرد. حمایت‌های مالی خود را نیز تا چهار برابر افزایش داده‌ایم در اکسپوی دوبی حتما حضور پیدا خواهیم کرد و شرکت‌های مهم استان‌ها را نیز با خود می‌بریم تا بتوانند با نگاه‌های ک.چوچک و متوسط دیگر کشورها ارتباط موثر برقرار کنند.

وی با اشاره به زمینه‌هایی که عرضه شده ولی مورد بهره‌بردرای قرار نگرفته گفت: برنامه داریم تا زمین‌هایی را که به افراد داده شده اما واحد تولیدی نساخته‌اند را پس بگیریم اما اگر در احداث واحد مشکل داشتند با شرط پیشرفت فیزیکی به آنها کمک می‌کنیم تا سال گذشته 889 هکتار ابلاغ داوری داشته‌ایم که قرارداد آنها فسخ شده برای پش گرفتن 400 هکتار زمین دیگر هم برنامه‌ریزی کرده‌ایم دیگر امکان فروش زمین برای دریافت کنندگان آن وجود ندارد و تنها در صورتی که در آن واحد تولیدی ساخته شده باشد اجازه فروش دارند برخی کار احداث را انجام داده‌اند اما از آنها به عنوان انبار استفاده می‌کند که حتما این موارد را پیگیری خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: از بنگاه‌های اقتصادی توانمند خواسته‌ایم تا در روستاهای پیرامونی برای توانمندسازی وارد عمل شده و آموزش دهند 358 قرارداد نیز در این باره منعقد شده و در 16 استان واحدهای صنعتی در این کار ورود کرده‌اند.

رسولیان اضافه کرد: برای حضور در نمایشگاه‌های خارجی برنامه‌ریزی کرده‌ایم و همچنین برنامه‌هایی برای پذیرش هیات‌های خارجی داریم. در سال 99 بنگاه‌های کوچک و متوسط 2.8 میلیارد دلار صادرات داشته‌اند که این رقم در سه ماهه امسال به 378 میلیون یورو رسیده است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد قطعی برق واحدهای تولیدی گفت: ما متولی تامین زیرساخت هستیم و سعی می‌کنیم به میزان مورد نیاز سیستم تامین برق را در شهرک‌ها تامین کنیم کمبود برق در کشور باعث قطعی برق بنگاه‌ها شده و وزارت نیرو باید پییگیر این موضوع باشد اما ما پیشنهاداتی برای آن ارائه داده‌ایم برای مثال برای هر مگاواتی که در شهرک‌ها تولید شود صد متر مربع زمین می‌دهیم یعنی افرادی در شهرک‌های صنعتی سرمایه‌گذاری کردند و برق تولید می‌کنند و در ازای آن زمین می‌گیرند تا امروز 470 مگاوات از این طریق در شهرک‌های صنعتی برق تولید شده نام این روش CHP است. پیشنهاد دوم ما استفاده از انرژی خورشیدی بود که روی سقف یا زمین واحدهای تولیدی پنل‌های انرژی خورشیدی نصب شود و حمایت‌ةایی از این نظر انجام گیرد برآورد ما این است که حدود 300 مگامات بدون مجوز از این طریق برق تولید می‌شود.

رسولیان همچنین در پاسخ به این سوال که سرنوشت تامین مسکن برای کارگران در اطراف شهرک‌های صنعتی چه شد اظهار داشت: امروز در سطح کشور در برخی از واحدهای صنعتی بامشکل کمبود نیرو مواجه هستیم پیشنهاداتی در این مورد مطرح و برنامة‌ریزی کرده‌ایم در ایوانکی و قزوین در کنار شهرک‌های صنعتی مسکن مهر ایجاد شده و برای اشتهارد و شمس آباد نیز برنامه‌ریزی‌هایی صوتر گرفته است.

وی خاطرنشان ساخت: 26 درصد از بنگاه‌های شهرک‌های صنعتی مربوط به صنایع فلزی، 22 درصد صنایع شیمیایی، 17 درصد صنایع غذایی و آشامیدنی، 1.8 درصد کانی غیرفلزی، 7.2  درصد صنایع سلولزی، 4 دهم درصد نساجی و 4 دهم درصد برق و الکترونیک است که صنایع غذایی و فلزی بیشترین میزان صادرات را دارند.

رییس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا گفت: برای جذب سرمایه‌گذاری زیرساخت‌های لازم را ایجاد کرده‌ایم 10 هزار هکتار زمین نیز که به آن اشاره شد و قرار است به شهرک‌های صنعتی اضافه شود برای جذب سرمایه‌گذاری است برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی نیز برنامه‌هایی را اجرایی کرده و ادامه خواهیم داد برای مثال وقتی هیات‌های خارجی را می‌پذیریم و یارانه می‌دهیم یکی از اهداف ما این است که با ظرفیت های ما آشنا شده و سرمایه‌گذاری کنند طرح‌هایی را برای سرمایه‌گذاران خارجی تهیه کرده و در اختیار آنها قرار می‌دهیم در مجموع شرایط برای سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی وجود دارد. منطقه ویژه بانه با همین هدف ایجاد شده است. به استان‌های مرزی گفته‌ایم که هر استان کشورهای همسایه خود را رصد کرده و برای جذب سرمایه‌گذاری برنامه‌ریزی کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز