خبرگزاری کار ایران

راغفر در گفت‌وگو با ایلنا:

الیگارشی داخل عامل اصلی افزایش تعداد میلیاردرهای ایرانی/ بدون برخورد با دانه درشت‌ها، اصلاحات اقتصادی منتفی است

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۷۵۷۶

یک کارشناس اقتصادی اظهار داشت: پرونده‌های قطوری برای شخصیت‌های سیاسی وجود دارد که متاسفانه به تعطیلی رفته است و به نظر می‌رسد اقدام اساسی در این مورد صورت نگرفته است.

حسین راغفر در گفت‌وگو با ایلنا در مورد گزارش نشریه فوربس مبنی بر افزایش تعداد میلیادرهای ایرانی در سال‌های اخیر اظهار داشت: دلیل این موضوع کاملا روشن است. الیگارشی داخل کشور یعنی گروه قلیلی که در قدرت نشسته‌اند و سیاست‌ها را به نفع منافع خود تنظیم می‌کنند، عامل اصلی این موضوع هستند. این افراد از مریخ نیامده‌اند، آنها داخل قدرت بوده و یا به نوعی به قدرت متصل هستند.

وی ادامه داد: متاسفانه نظام قدرت نیز برای این افراد تصمیم می‌گیرد نه برای مردم. از همین روی امروز با این بحران بزرگ روبه‌رو هستیم که از یک سو بیشترین تعداد ثروتمند منطقه در ایران است و از سویی بیشترین میزان فقر را داریم.

وی تصریح کرد: مسئله اساسی در این شکاف را باید در نظام تصمیم‌گیری‌های اساسی جستجو کرد اما متاسفانه این آمادگی وجود ندارد. وقتی رئیس بانک مرکزی در مناظره انتخاتی لیست 11 نفر از ابربدهکاران بانکی را به رئیس قوه قضاییه می‌دهد یعنی قوه قضاییه قبلا از آنها اطلاع داشته و این تلقی ایجاد می‌شود که اراده‌ای در راستای مبارزه با دانه‌درشت‌هایی که به نظام سیاسی وصل هستند شاید وجود ندارد و مادامی که این اراده وجود نداشته باشد، رشد نابرابری‌ها نیز ادامه خواهد داشت.

استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا متذکر شد: با ادامه این روند چنین جامعه‌ای چشم‌انداز روشنی نخواهد داشت و در کوتاه‌مدت با بی‌ثباتی، ناآرامی، اعتراض و اعتصاب مواجه خواهد شد. بنابراین هر اقدامی برای حل مشکلات اقتصادی و کاهش نابرابری‌ها وابسته به اقدام قاطع در برخورد با مفسدین دانه‌درشت‌ها است چون بدون این برخورد امکان اصلاحات اقتصادی منتفی است.

راغفر با اشاره به وجود پرونده‌های متعدد فساد در کشور مدعی شد: پرونده‌های قطوری برای شخصیت‌های سیاسی وجود دارد که متاسفانه به تعطیلی رفته است و اقدام اساسی در این مورد صورت نگرفته است.

وی با اشاره به راه‌حل‌های مبارزه با نابرابری گفت: اولین اقدام، برخورد قاطع با مفسدین اقتصادی است. نباید اینگونه گفته شود که برخورد با مفسدین، راه‌حل نیست در حالی که قطعا برخورد با این مفسدین، اعتماد به نظام سیاسی را تقویت می‌کند. راه‌حل دیگر اصلاح نظام تصمیم‌گیری‌های اساسی است که منافع عموم مردم را با نگاه به آینده در بستر نظم جهانی دنبال کند.

استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا متذکر شد: قطعا راه‌حل‌های مشخصی برای این موضوع وجود دارد منتهی عزم سیاسی آنگونه که انتظار می‌رود، دیده نمی‌شود. همانطور که گفتم یکی از نمادهای آن برخورد با مفسدین دانه‌درشت است؛ کسانی که این ثروت‌های بزرگ را از جیب مردم اندوخته‌اند. این الیگارشی با زد و بند، ثروت‌های مردم را به بیرون از کشور منتقل کرده و هنوز هم چشم به ته‌مانده آن در نظام تصمیم‌گیری‌های اساسی دارد.

 به گزارش ایلنا، اخیرا نشریه فوربس، یکی از مشهورترین مجله‌های اقتصادی جهان مدعی شد: تعداد میلیاردرهای ایران در یک سال گذشته رشد 21 درصدی داشته است.  تعداد این اَبر ثروتمندان با وجود شیوع گسترده ویروس کرونا و پابرجا ماندن تحریم‌های فلج‌کننده آمریکا  به حدود ۲۵۰ هزار نفر میلیاردر رسیده که بیش از سه برابر میانگین جهانی است.

این در حالی است که متوسط رشد ثروت جهانی در سال میلادی گذشته ۶.۳ درصد بوده است. به این ترتیب ، ایران چهاردهمین کشور ثروتمند جهان و حتی بالاتر از عربستان  با حدود ۲۱۰ هزار میلیاردر ایستاد که در رده هفدهم جهان قرار دارد.

براساس این گزارش از جمله دلایل اصلی افزایش ثروت برخی ایرانی ها ، رشد بی سابقه ۶۲۵ درصدی شاخص بورس و سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتالی بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز