خبرگزاری کار ایران

تغییر در سازمان مرکزی تعاون روستایی منوط به تصویب مجلس است

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۷۰۴۲

وزیر جهاد کشاورزی طی نامه‌ای به معاون رئیس جمهور اعلام کرد؛ تغییر در اساسنامه سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور منوط به تصویب مجلس شورای اسلامی است.

به گزارش ایلنا به نقل از  سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران؛ وزیر جهاد کشاورزی طی نامه‌ای به معاون رئیس جمهور و دبیر شورای عالی اداری ضمن اشاره به مصوبه هیات وزیران، در خصوص شناسایی و واگذاری وظایف حاکمیتی و تصدی گری سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران مواردی را مطرح کرد.

کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در نامه خود به انصاری معاون رئیس جمهور و دبیر شورای عالی اداری ضمن اشاره به بند سوم مصوبه شماره ۱۱۸۰۰/ت۵۸۰۳۸ ه مورخ۱۴۰۰/۲/۶ هیات وزیران مبنی بر شناسایی و واگذاری وظایف حاکمیتی و تصدی گری سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران مواردی را مطرح کرد.

وی نوشت: اساسنامه سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در سال ۱۳۴۸ به تصویب مجلسین شورای ملی و سنا وقت رسید و بر اساس ماده ۷ قانون تشکیل بانک تعاون کشاورزی، هرگونه تغییر در اساسنامه مذکور در صلاحیت قوه مقننه می باشد. بر همین اساس هیات عمومی دیوان عدالت اداری طی دادنامه شماره ۵۰ مورخ۱۳۸۲/۲/۲ مصوبه شماره ۲۴۲۴۶ ت/۱۵۸۶ مورخ ۱۳۸۱/۱/۲۱ هیات وزیران که متضمن حذف نام سازمان از فهرست شماره یک مصوبه و اعلام ابطال تغییر قانون اساسنامه سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور می باشد را ابطال نموده است، لذا بند ۳ مصوبه مذکور مشابهت کامل با مصوبه۱۳۸۱/۱/۲۱ هیات وزیران داشته بنابراین هرگونه تغییر در مفاد اساسنامه سازمان مذکور بدون تصویب مجلس شورای اسلامی واجد شرایط مقایرت قانونی می باشد.

خاوازی در ادامه تصریح کرد: پس از اجرای قانون اصلاحات ارضی در دهه ۴۰ و کاهش قابل توجه اراضی در اختیار ملاکین و خوانین و خرد شدن قطعات فی مابین زارعین صاحب نسق و خارج شدن بخش عمده از یکجا کشتی، تنها متولی انسجام کشاورزان علی رغم دستیابی به تمامی اهداف، سازمان تعاون روستایی کشور بوده و در حال حاضر این سازمان عملا متولی هدایت، حمایت و نظارت بر عملکرد بیش از ۵ هزار تعاونی در بخش کشاورزی کشور می باشد.

مقام عالی وزارت همچنین گفت: این سازمان در سنوات اخیر بخش قابل توجهی از وظایف تصدی گری خود را به بخش غیر دولتی، شرکت ها، اتحادیه های تحت پوشش خود واگذار کرده است، بنابراین بند ۳ مصوبه مذکور دارای ایراد ماهیتی و شکلی بوده و با توجه به استدلالات قانونی قابلیت اجرایی نداشته و غیر از افزایش تمرکز بیش از پیش وظایف در ستاد وزارت، تضعیف سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران و ایجاد مقدمات انحلال آن هیچ آثار مثبتی به دنبال نخواهد داشت و موجبات موانعی جدید در مسیر توسعه و ثبات در تولید و بازار محصولات کشاورزی را فراهم می نماید.

خاوازی در ادامه به جایگاه کلیدی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اشاره و بیان کرد: جایگاه کلیدی این سازمان در ایفای وظایف حاکمیتی در بستر بخش کشاورزی و نواحی روستایی است. در این صورت سازمان مورد نظر این پتانسیل را دارد که علاوه بر رسالت ذاتی خود، نظارت بر شرکت های تعاون روستایی و کشاورزی، اتحادیه های تحت پوشش، تشکل های صنفی، شرکت های مادر تخصصی و صندوق های بخش کشاورزی را نیز تحت پوشش، حمایت و نظارت خود قرار دهد.

وزیر جهاد کشاورزی در خاتمه ضمن اشاره به موارد مطرح شده خواستار خروج بند ۳ مصوبه هیات وزیران از دستور کار آن شورا شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز