خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با ایلنا:

سطح عمومی قیمت‌ها با افزایش تولید کاهش می‌یابد/ با کسری بودجه شدیدی مواجه هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۱۲۵۲

یک کارشناس اقتصادی اظهار داشت: در شرایطی که کسری بودجه با چاپ پول جبران می‌شود نمی‌توان انتظار کاهش نرخ تورم و به دنبال آن کاهش نرخ ارز را داشت زمانی می‌توان نرخ تورم را کاهش داد که تولید را به رونق رسانده باشیم و پس از سطح عمومی قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

مرتضی سامتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره اثرگذاری احتمال احیای برجام در بازار ارز ایران اظهار داشت: حتی اگر برجام در مذاکرات وین احیا شود، اثرگذاری آن بر قیمت نرخ ارز نمی‌تواند مداوم و طولانی مدت باشد. با توافق در برجام ریزش نرخ دلار کاملا مقطعی خواهد بود. 

وی ادامه داد: شاهد آن بودیم که با انتشار اخبار پیشرفت یا توقف مذاکرات در وین در چند روز گذشته بلافاصله نرخ دلار در بازار ایران افت و خیز داشت.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: از سوی دیگر احتمال افزایش نرخ دلار پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد و بعید نیست که قیمت‌ها به اوج برسند و دلار 30 هزار تومانی پس از انتخابات ریاست جمهوری بعید نیست.

وی با بیان اینکه موضوع مهم این است که تورم باعث افزایش نرخ ارز در کشور می‌شود و منشا تورم هم کسری بودجه و چاپ پول است، گفت: اینکه گفته می‌شود مسائلی مانند مذاکرات و ... می‌تواند نرخ ارز را کاهش دهد درست نیست، شاید در مدت زمان کوتاه نرخ دلار روند ریزشی داشته باشد اما به دلیل تورم، افزایش نرخ ارز تداوم خواهد داشت.

سامتی افزود:‌ در شرایطی که کسری بودجه با چاپ پول جبران می‌شود نمی‌توان انتظار کاهش نرخ تورم و به دنبال آن کاهش نرخ ارز را داشت زمانی می‌توان نرخ تورم را کاهش داد که تولید را به رونق رسانده باشیم و پس از سطح عمومی قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه به طور قطع در سال جاری افزایش قیمت‌ها ادامه خواهد داشت، گفت: چراکه هیچ نشانه‌ای از رونق تولید وجود ندارد و با کسری بودجه شدیدی مواجه هستیم. تا زمانی که تولید شکل نگیرد و اشتغال روند افزایشی نداشته باشد و درامد سرانه بالا نروند، این شرایط ادامه خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه در انتخابات پیش رو شرایط بسیار محدودتر است، خاطر نشان کرد: وقتی آقای خاتمی رییس جمهور شد زیربناهای اقتصادی کشور از زمانی که اقای احمدی نژاد رییس جمهور شد قوی‌تر بود و همچنین در دوره ریاست جمهوری آقای روحانی زیربناهای حمل و نقل ضعیف‌تر از دوره آقای احمدی‌نژاد بود. امروز زیربناهای اقتصادی کشور به حداقل رسیده و بحران اقتصاد ان چنان مردم را خُرد کرده که هیچ رییس جمهوری توان تغییر این مسیر را ندارد.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: موضوع مهم این است با عملکرد تمام این افرادی که کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شده‌اند، آشنا هستیم و می‌دانیم که در مقام و جایگاه قبل و فعلی چه عملکردی داشتند. تا کنون از هیچ یک از این افراد برنامه مطلوب برای ترمیم اقتصاد کشور ندیده‌ایم.

وی ادامه داد:‌ موضوع دیگر این است که عملکردها این پیام را می‌دهد که اقتصاد در اولویت نیست. نگرش و دید مسئولان تصمیم گیر درباره اقتصاد با آنچه که مردم و کارشناسان درباره اقتصاد فکر می کنند و مطالبه دارند، بسیار متفاوت است. بنابراین این موضوع را در تایید صلاحیت افراد در نظر نمی‌گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز