خبرگزاری کار ایران

برنامه اصفهان 1400؛ برای 16 هزار میلیارد تومان اعتبار شهرداری تصمیم‌گیری می‌کند

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: برنامه اصفهان 1400 برای 16 هزار میلیارد تومان اعتبار شهرداری تصمیم‌گیری می‌کند.

به گزارش ایلنا از اصفهان، احمد علی عاملی در 120 جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: برنامه اصفهان 1400 به همت معاونت پژوهش، برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات شهرداری اصفهان تهیه و به شورای شهر ارائه شده است؛ برنامه‌ای که آینده اصفهان در 5 سال آتی را ترسیم کرده و برای حدود 1۶ هزار میلیارد تومان اعتبار شهرداری تصمیم‌گیری خواهد کرد.

وی افزود: این امر نشان می‌دهد که این برنامه تا چه حد می‌تواند برای آینده شهرداری و شهر مهم باشد، این اهمیت ما را در جایگاهی تاریخی قرار می‌دهد و در واقع به عنوان نمایندگان مردم نه تنها می‌بایست برای آینده 5 ساله شهر در مقطعی حساس تصمیم بگیریم که شاید، تصمیم ما جهت‌گیری کلی آینده شهر را تعیین می‌کند.

رئیس مرکز پژوهش شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به کمبود و بحران آب که بخش عمده‌ای از مشاغل کشاورزی را از بین می‌برد اظهار کرد: با از میان رفتن کشاورزی، هجوم مهاجرت به شهر برای یافتن فرصت‌های شغلی بیشتر خواهد شد این در حالی است که اکنون شهرها از تراکم جمعیتی زیادی رنج می‌برند.

عاملی با اشاره به برنامه‌های اصفهان 1400 تصریح کرد: آلودگی هوا روز به روز بیشتر می‌شود و نفس‌های شهر و شهروندان را تنگ‌تر می‌کند و نیز شهرداری در روند فعلی با صرف هزینه‌های بسیار در حوزه حمل و نقل، صرفا مشروعیت بیشتری به خودروها می‌دهد که شاید برنامه 1400 بتواند آن را متوقف کند و اصفهان را به شهر پیاده‌مداری و دوچرخه سواری هدایت کند.

وی ادامه داد: نسل پرجمعیت دهه 60 به سن ازدواج  و اشتغال رسیده‌اند و بیکاری هنوز هم تک رقمی نشده است، در عین حال، جایگاه نفت هم در اقتصاد جهانی رو به تنزل است و دیگر نمی‌توان روی مشاغل متعدد دولتی برای رفع مشکل اشتغال حساب کرد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: هر چند که ما منتخب دوره چهارم شورا هستیم ولی باید متوجه باشیم که آیندگان نیز از تصمیمات امروز ما تأثیر خواهند پذیرفت همچنان که این سال‌ها از تصمیمات و مصوبات شوراهای ادوار قبل بهره بردیم و این امر وظیفه ما را در ارزیابی برنامه بیش از پیش سنگین‌تر می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا، مرکز پژوهش‌ها به عنوان بازوی علمی شورا، تصمیم به ارزیابی برنامه شهرداری با سازوکاری منحصربه فرد گرفت که در کشور بی‌سابقه است.

عاملی افزود: مرکز پژوهش‌ها با همکاری اتاق فکر استان، «کارگروه عالی ارزیابی برنامه اصفهان 1400» را با حضور جمعی متشکل از حدود ۲۵ نفر از متخصصان زبده ایرانی سراسر دنیا از دانشگاه‌های علوم پزشکی اصفهان، صنعتی اصفهان، هنر اصفهان، شهید بهشتی تهران، دانشگاه‌های نیوکاسل انگلستان، تورنتو کانادا، نیوکاسل استرالیا و ام آی تی امریکا تشکیل داده و در حال ارزیابی این برنامه است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: این کارگروه، برنامه را از منظر نخبگان، مسئولان و شهروندان ارزیابی خواهد کرد.

وی ادامه داد: کارگروه ارزیابی برنامه تاکنون چندین جلسه داشته و شیوه‌نامه ارزیابی برنامه را نیز تهیه کرده است.

عاملی با اشاره به اینکه این شیوه‌نامه برای نزدیک به ۱۵ دستگاه کلیدی مدیریت شهری ارسال شده است عنوان کرد: همچنین در اقدامی مبتکرانه، شیوه‌نامه برای معاونان شهردار، مدیران کلیدی شهرداری، شهرداران مناطق و مدیران عامل سازمانهای شهرداری نیز ارسال شده تا آنها نیز در امر ارزیابی برنامه مشارکت داشته باشند.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: محور طراحی این شیوه‌نامه اصول بدیهی و مسلمی است که در تدوین هر برنامه‌ای از جمله برنامه اصفهان ۱۴۰۰ باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه شیوه‌نامه مذکور می‌تواند در بررسی‌ برنامه اصفهان ۱۴۰۰ توسط کمیسیون‌های شورا مورد استفاده قرار گیرد تصریح کرد: علاوه بر نخبگان و مسئولان، برای اولین بار در تاریخ برنامه‌ریزی شهرداری، نظرسنجی از شهروندان درباره قسمت‌های اصلی برنامه نیز در حال انجام است.

 

کد خبر : ۳۴۲۶۹۵