خبرگزاری کار ایران

استاندار اصفهان درجلسه کارگروه اشتغال استان:

کلیه دستگاه‌ها برای جذب تسهیلات اشتغال تا پایان سال ۹۳ تلاش کنند

asdasd
کد خبر : ۲۲۴۱۱۹

استانداراصفهان ازعدم تخصیص تسهیلات مصوب وبه موقع اشتغالزایی به استان ها و عدم همراهی مطلوب سیستم بانکی کشور انتقاد کرد.

استاندار اصفهان درجلسه کارگروه اشتغال استان اصفهان با اشاره به سیاست‌های حیاتی و اصلی دولت تدبیر و امید در ایجاد اشتغال از عدم تخصیص میزان تسهیلات مصوب به استان ها، عدم همراهی مطلوب سیستم بانکی کشور و عدم تخصیص به موقع تسهیلات و وجود مقررات دست و پا گیر در ایجاد اشتغال و توسعه سرمایه گذاری انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، رسول زرگرپور تصریح کرد: ایجاد اشتغال نیازمند عزم ملی، با رویکرد اساسی و برنامه ریزی جامع، توسط همه دستگاه‌ها است. متاسفانه تخصیص اعتبارات مصوب اشتغال به صورت کامل و به موقع صورت نپذیرفته و همین مساله موجب کاهش رقم جذب تسهیلات می شود.

وی ضمن انتقاد از عدم همراهی سیستم بانکی و وجود مقررات دست و پا گیر در اعطای تسهیلات اشتغال اظهار داشت: کلیه دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی و بخش های سرمایه گذاری باید در استان برای جذب صد در صدی تسهیلات اشتغال تا پایان سال ۹۳ تلاش کنند.

رسول زرگرپور با اشاره به اینکه امسال ۸۱۳ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال در انواع مختلف و از منابع متفاوت اختصاص یافته است، عنوان کرد: تا کنون ۱۷۹ میلیارد تومان از این تسهیلات یعنی ۲۲ درصد منجر به عقد قرار داد شده است.

وی از جذب ۳۳ درصدی تسهیلات در سال گذشته ابراز نگرانی کرد و افزود: از استان صنعتی همچون اصفهان با وجود ظرفیت‌های بالقوه ای که دارد انتظار می رود که نه تنها در سطح استانی بلکه در سطح ملی نیز مشکل اشتغال کشور را حل کند.

مدیر ارشد استان ادامه داد: در استان سالانه ۷۰ هزار شغل جدید ایجاد می شود ولی متاسفانه بدلیل مشکلات خصوصاً در بخش صنعت کشور باعثشده که بیش از این میزان از چرخه ی اشتغال خارج شود.

وی با اشاره به اینکه حدود ۵/۱ درصد نرخ بیکاری استان اصفهان از متوسط کشوری بالاتر است، تصریح کرد: اولویت اول استان تثبیت اشتغال بوده و ایجاد اشتغال جدید به عنوان اولویت دوم مطرح است.

زرگرپور در ادامه یادآور شد: ایجاد سالانه ۱۵ هزار شغل جدید نیازمند سرمایه گذاری ۱۶ هزار میلیارد تومانی است که باید کسری این سرمایه از طریق منابع انسانی، بازار سرمایه و تسهیلات خارجی تامین شود.

وی از مبحثمهاجرت شغلی از استان های مجاور نیز سخن به میان آورد و تشریح کرد: مهاجرت از استان‌های مجاور نیمی از نرخ رشد جمعیت استان را در بر می گیرد که این مسئله همراه با برکاتی که دارد، مشکلاتی را نیز برای استان نیز ایجاد کرده است.

نماینده عالی دولت در استان اصفهان تصریح کرد: در درجه اول میزان تسهیلات ابلاغی به استان نسبت به ظرفیت استان کافی نیست و متاسفانه در این میزان نیز نیمی یا ثلثی از آن اجرایی می شود.

وی ادامه داد: زمان ابلاغ تسهیلات نیز در نیمه دوم و ماه های پایان سال صورت می گیرد که طبعاً مشکلاتی را برای سیستم اجرایی بوجود می آورد و امیدواریم برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای انجام شود که در سه ماهه آخر هر سال اعتبارات مورد نیاز درخواستی برای طرح های اشتغالزایی و سرمایه گذاری احصا و تعیین گردد تا در اوایل سال بعد این اعتبارات مصوب و تخصیص شود.

زرگرپور با اشاره به کد ۳۵-۲۲ توضیح داد: این شعار بر حسب وجود ۲۲ میلیون فرصت شغلی و رسیدن به افق چشم انداز بیست ساله ۳۵ میلیون فرصت شغلی به کار می رود.

استاندار اصفهان تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم که ایجاد اشتغال نه تنها وظیفه یک دستگاه نیست، بلکه همه دستگاه‌ها باید با عزم ملی و رویکرد اساسی و برنامه ریزی جامع نسبت به تحقق آن تلاش نمایند تا به هدف ۳۵-۲۲ نزدیک شویم.

زرگرپور تاکید کرد: نکته ای که وجود دارد این است که باید به ایجاد اشتغال برای افراد تحصیل کرده و دانشگاهی بپردازیم و در حقیقت نوع اشتغال ایجاد شده باید متناسب با شرایط و مقتضیات و سطح تحصیلات باشد و به سمت شرکت های دانش بنیان و کارآفرینی مبتنی بر علم و دانش حرکت کنیم.

مدیر ارشد استان تاکید کرد: باید بدانیم و دقت نظر داشته باشیم که بیکاری عامل فساد و انحرافات اجتماعی است که توجه ویژه به آن موجب به حداقل رسیدن آسیب های اجتماعی، فرهنگی و امنیتی خواهد شد.

طائی، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز تاکید کرد: در حل مبحثبیکاری چگونگی ارتباط بانک ها و بنگاه ها بسیار مهم است.

وی تصریح کرد: در استان اصفهان مسئله اشتغال موضوعی اساسی و مهم است که از دو بعد حفظ اشتغال موجود و ایجاد اشتغال جدید حائز اهمیت است.

طائی گفت: باید در سال ۱۴۰۰ سطح عرضه نیرو به ۳۵ میلیون برسد که برای رسیدن به این افق لازم است همه زنگ ها در اقتصاد ایران به صدا در آید.

وی ادامه داد: ایجاد سالیانه یک میلیون اشتغال در این راستا حائز اهمیت است.

طائی اظهار داشت: استان اصفهان دارای بالاترین نرخ کارآیی سرمایه گذاری در کشور می باشد.

وی در پایان تاکید کرد: در کشور نیازمند رشد تولید ۷ درصد برای حفظ ۲۲ میلیون شغل موجود و ارتقاء آن به ۳۵ میلیون می باشیم و طبیعتاً رشد سرمایه گذاری باید از این میزان فراتر رود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز