خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن صنایع غیرفلزی استان اصفهان خبر داد:

اصفهان قطب کانی غیرفلزی کشور است / گرانی حمل و نقل بزرگترین مشکل صنعت سیمان در کشور است

asdasd
کد خبر : ۱۷۵۱۹۲

در حال حاضر حدود ۸۰ میلیون تن سیمان در کشور تولید می شود که اصفهان با داشتن ۷ کارخانه سیمان، حدود ۱۰ درصد کل سیمان کشور را تولید می کند.

رئیس انجمن صنایع همگن کانی غیرفلزی خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت اصفهان قطب کانی غیرفلزی کشور است. چرا که ۹۰درصد نسوز مورد نیاز کشور در داخل و حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد آن در استان اصفهان تولید می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، پرویز اخوان، با بیان اینکه حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد از نسوز تولید شده در صنعت فولاد مصرف می شود، گفت: بین ۶۰ تا ۷۰ درصد فولاد کشور هم در اصفهان تولید می شود، بنابراین تولید نسوز در اصفهان یک مزیت است.

اخوان با بیان اینکه نسوز علاوه بر فولاد، در صنایع پتروشیمی، آلومینیوم، مس، کاشی و سرامیک و سیمان هم مصرف می‌شود، ادامه اداد: در افق چشم انداز ۱۴۰۴، پیش بینی تولید ۳۴ میلیون تن فولاد، ۹۴ میلیون تن سیمان، ۸ دهم میلیون تن آلومینیوم، ۸ دهم میلیون تن مس، ۴دهم میلیون تن سرب، ۱۲۰ میلیون تن محصولات پتروشیمی و ۳ و نیم میلیون تن شیشه در کشور شده است که برای تولید نسوز مورد نیاز آن باید تمهیدات لازم صورت گیرد. وی افزود: پیش بینی می شود میزان نسوز لازم، ۹۳۰ میلیون تن باشد، در حالی که هم اکنون ظرفیت تولید ما ۵۷۰ هزار تن است که ۳۳۰ هزار تن از آن به تولید رسیده است.

رییس انجمن صنایع همگن کانی غیرفلزی خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان عنوان کرد: مصرف داخلی نسوز حدود ۴۰۰ هزار تن است و کمبودی در حدود ۴۰ هزار تن داریم که از کشورهای اروپایی و چین وارد می شود. وی افزود: با اجرای طرح های توسعه و احداثکارخانه های جدید می توان این کمبود را تامین کرد.

اخوان علت عدم تولید کارخانه های نسوز با ظرفیت کامل ۵۷۰ هزار تن را عدم تولید بعضی از فرآورده های نسوز مانند آجرهای شاموتی دانست که به جای آن نسوزهای دولومیتی با کیفیت بالاتر جایگزین شده است.

این فعال بخش خصوصی با اعلام اینکه حدود ۶۸ کارخانه تولید سیمان در کشور وجود دارد، بیان کرد: در حال حاضر حدود ۸۰ میلیون تن سیمان در کشور تولید می شود که اصفهان با داشتن ۷ کارخانه سیمان، حدود ۱۰ درصد کل سیمان کشور را تولید می کند.

وی گرانی حمل و نقل را بزرگترین مشکل صنعت سیمان در کشور دانست و افزود: به دلیل گرانی حمل و نقل، تولیدکنندگان سیمان فقط به کشورهای همسایه صادرات دارند که دولت باید با پرداخت یارانه و فراهم کردن امکاناتی مانند کشتی های مخصوص، امکان صادرات به سایر کشورها را فراهم آورد.

رییس انجمن صنایع همگن کانی غیرفلزی خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان همچنین با اعلام اینکه بزرگترین کارخانه شیشه و بلور کشور در استان اصفهان واقع است، ذکر کرد: چینی تولید شده در این کارخانه، از نظر کیفیت، رنگ و طرح بسیار مرغوب است. اخوان تاکید کرد: چینی های مظروف ایرانی کیفیت خوبی دارند چون از نظر ماشین آلات و تکنولوژی در سطح خوبی هستند.

وی اضافه کرد: در ایران چینی تشریفاتی تولید نمی شود چراکه مواد اولیه آن یا موجود نیست یا گران است و تکنولوژی لازم هم وجود ندارد و بر روی آن سرمایه گذاری نشده است.

وی در خصوص کارخانه های تولید کاشی و سرامیک گفت: ۱۵ درصد از بزرگترین کارخانه های کاشی و سرامیک کشور در اصفهان واقعند و حدود ۱۰درصد کل تولید کاشی و سرامیک کشور در این استان صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه ظرفیت تولید سالانه کاشی و سرامیک ایران حدود ۴۰۰ میلیون متر مربع است، گفت: پیش بینی می شود تا پایان برنامه پنجم این میزان به مرز ۶۰۰ میلیون مترمربع برسد. وی گفت: کاشی و سرامیک کشور در دنیا رتبه هفتم و در آسیا رتبه سوم را دارد، از نظر مصرف هم در دنیا رتبه چهارم و در خاورمیانه رتبه اول را داریم و شرایط ما به گونه ای است که از نظر کمیت تولید نسبت به ایتالیا در رتبه بالاتری قرار داریم.

اخوان خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۲۰ شرکت در کشور به تولید کاشی و سرامیک مشغولند که چنانچه دولت به نحو مقتضی این صنعت را با تامین تسهیلات ارزی، سرمایه در گردش، انرژی و حمل و نقل حمایت کند، ایران می تواند با داشتن کارشناسان ورزیده، منابع مواد اولیه و انرژی تا رتبه سوم تولید کاشی و سرامیک دنیا صعود کند. وی تاکید کرد: صنایع کانی غیرفلزی این ظرفیت را دارد که از نظر اشتغالزایی، صادرات و بهره وری از صنایع استراتژیک کشور محسوب شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز