خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل فولادمبارکه اصفهان تاکید کرد:

پیش بینی صاردات ۸۲۷ میلیون دلاری فولاد مبارکه در سال ۹۳

asdasd
کد خبر : ۱۶۷۷۳۱

اینکه فولاد مبارکه تاکنون پول برای ورزشگاه نقش جهان می داد اشتباه بوده و باید تکمیل ورزشگاه نقش جهان طبق یک توافق صورت گرفت. معتقدم فولاد مبارکه باید در قالب یک تفاهم نامه مدیریت اجرایی ورزشگاه نقش جهان را در دست بگیرد.

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان، پس ازانتصاب خود به سمت مدیریت این شرکت با وقفه ای چند ماهه در نخستین نشست خبری خود بااشاره به گلایه هایی که برخی برای برداشت آب زانیده رود توسط صنایع صورت گرفته است گفت: در حال حاضر سهم برداشت آب فولاد مبارکه از زاینده رود کمتر از یک درصد است این در حالی است که با اجرای طرح های توسعه شرکت فولاد مبارکه تا پایان سال ۹۵ تولید فولاد این بخش به ۱۰.۳ میلیون تن افزایش خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، بهرام سبحانی، با بیان اینکه در زمان طراحی فولاد مبارکه پیش بینی شده بود برای تولید ۲.۴ میلیون تن، ۴ هزار ۵۰۰ متر مکعب در ساعت آب از زاینده رود برداشت شود، افزود: اکنون فولاد مبارکه با تولید ۶ میلیون تن و اضافه شدن خطوط تکمیلی پایین دست خود فقط ۳ هزار و ۶۰۰ متر مکعب در ساعت آب از رودخانه برداشت می کند.

وی به خشکی زاینده رود و اظهارات برخی مبنی بر برداشت بی رویه آب از سوی ذوب آهن و فولاد مبارکه گفت: سهم مصرف فولاد مبارکه از زاینده رود هشت دهم درصد کل آب رودخانه است. همچنین این شرکت به ازای هر تن تولید ۷۷۰ کیلووات ساعت برق مصرف می کند که این میزان در سال معادل ۶ میلیارد و ۳۷۶ کیلووات ساعت است.

وی همچنین به سراغ اظهاراتی که درباره آلاینده بودن فولاد مبارکه مطرح است رفت و با اشاره به اینکه فولاد مبارکه با سازمان محیط زیست کشور در ارتباط است و خروجی دودکش های این مجتمع به سیستم مانیتورینگ آنلاین مجهز است، تاکید کرد: براین اساس فولاد مبارکه در لیست صنایع آلاینده قرار ندارد و از نظر سازمان محیط زیست آلایندگی آن پایین تر از حد استاندارد است.

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان ۱۶۰۰ هکتار فضای سبز مصنوعی در راستای حفظ محیط زیست فولاد مبارکه اشاره کرد و بیان داشت: این شرکت با همکاری آبفا، نسبت به ایجاد شبکه فاضلاب در شهرهای همجوار اقدام کرده که پساب تصفیه آنها در کارخانه مورد استفاده قرار گیرد.

سبحانی، با بیان اینکه مجتمع فولاد مبارکه به عنوان بزرگ ترین صنعت فولاد خاورمیانه و کشور رسالت های اجتماعی داریم که نه فقط در منطقه محل استقرار بلکه در کشور تاثیرگذار است، تصریح کرد: این مجتمع ۱۸۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری برای تجهیزات زیست محیط، کاهش آلایندگی، کنترل و مدیریت آلایندگی انجام داده است.

خرید ۲ کارخانه گندله سازی و کنستانتره توسط فولاد مبارکه اصفهان

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان با اشاره به اینکه ظرفیت فعلی فولاد سبا ۷۰۰ هزار تن است، تاکید کرد: با اتمام طرح توسعه تا پایان امسال، ظرفیت تولید فولاد سبا به ۱.۵ میلیون تن ورق گرم در سال خواهد رسید.

وی با اشاره به آغاز دو پروژه جدید این مجموعه در معادن سنگ سنگان، افزود: فولاد مبارکه دو کارخانه کنستانتره و گندله سازی را با ظرفیت ۸ میلیون تن خریداری کرده است.

سبحانی با تاکید براینکه فولاد مبارکه ۶۶.۳ درصد سهام ورق خودرو چهارمحال و بختیاری را خریداری کرده است، بیان داشت: در این بخش ورق گالوانیزه مخصوص بدنه خودرو تولید می شود.

وی همچنین به طرح ۸۰۰ هزار تنی از طرح های هشت گانه استانی اشاره کرد و گفت: فولاد مبارکه در حال خریداری ورق تولید خودرو سپیددشت متعلق به ایمیدرو است.

ارز آوری ۶۰۰ میلیون دلاری صادرات محصولات فولاد مبارکه در سال قبل

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان همچنین درباره صادرات محصولات این شرکت ادامه داد: پیش بینی صادرات فولاد مبارکه طی سال گذشته ۸۱۰ هزار تن فولاد بود اما عملکردی بیشتر و معادل یک میلیون و ۱۸ هزار تن داشت و با توجه به رکورد بازار داخل سهم صادرات خارجی در سال ۹۳ حدود ۱.۵ میلیون تومان پیش بینی شده است.

وی با تاکید بر اینکه در سال ۹۲ معادل ۶۰۰ میلیون دلار از محل صادرات دریافت کردیم، بیان داشت: پیش بینی می شود در سال ۹۳ این رقم به ۸۲۷ میلیون دلار افزایش یابد.

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان همچنین درباره وضعیت طرح های هشت گانه احداثفولاد در سال های قبل افزود: متاسفانه بعد از گذشت ۸ سال تا به امروز این طرح ها به نتیجه نرسیده است. البته توقع دولت از شرکت های خصوصی برای تکمیل طرح های هشت گانه احداثفولاد در مناطق محروم منطقی نیست مگر اینکه بدون توقع پرداخت هزینه و با شرط زمانی چند ساله برای تکمیل، آنها را واگذار کند.

احداثیک واحد فولاد جدید در مجتمع فولاد هرمزگان در دستور کار است

وی در ادامه با اشاره به اینکه علاوه بر اقدامات اساسی برای پیشرفت صنعت فولاد دو سرمایه گذاری جدید در دست اقدام گفت: طرح فولاد سپیددشت چهارمحال یکی از این طرح ها بوده که فولاد مبارکه اصفهان به دنبال خریداری آن از ایمیدرو برای به تولید رساندنش است. همچنین قرار است یک واحد فولاد جدید در مجتمع فولاد هرمزگان بزنیم تا ظرفیت تولید در این بخش از ۱.۵ تن به بیش از ۳ تن در سال برسد.

سبحانی، با تاکید بر اینکه برای دولت دریافت پول از این سرمایه های اقتصادی نباید مورد هدف باشد چرا که جمع کردن این طرح ها با توجه به سرمایه گذاری های صورت گرفته نیز اشتباه است، تصریح کرد: توقع دولت از شرکت های خصوصی برای تکمیل طرح های هشت گانه احداثفولاد در مناطق محروم منطقی نیست مگر اینکه بدون توقع پرداخت هزینه و با شرط زمانی چند ساله برای تکمیل، آنها را واگذار کند.

وی تاکید کرد: برای به نتیجه رساندن این طرح ها دولت باید در بین سرمایه گذاران ایجاد انگیزه کند.

قطع وابستگی تجهیزات فولادی از خارج کشور مهمترین هدف فولاد مبارکه است

مدیرعامل فولاد مبارکه، با اشاره به اینکه امیدواریم تا سال ۹۵ حاصل فعالیت ها در نقاط مختلف کشور موجب شود که تولیدات شرکت فولاد در سال ۹۵ به بیش ۱۰ میلیون تن در سال برسد، گفت: اگر تا آن زمان کل تولید فولاد کشور از ۱۴ میلیون تن به ۲۰ میلیون تن در سال برسد فولاد مبارکه همچنان سهم ۵۰ درصد خود در تولید فولاد کشور را حفظ کرده ایم.

وی تاکید کرد: فولاد مبارکه برای کاهش هزینه ها با بومی سازی تجهیزات و شیفت کردن قطعات از خارج به داخل موجب شده تا علاوه بر ایجاد درآمدهای مالی و جلوگیری از خروج ارز، بسیاری از هزینه های این مجموعه را کاهش دهد.

سبحانی گفت: در این راستا همچنین ۱۲۵ هزار دفترچه فنی برای ساخت داخل تامین شده به این معنا که قطعه های مختلف از نظر شکل، فرایند ساخت و مواد، آنالیز شده است و تنها یک بار صرف هزینه برای نگارش کتابچه قطعه موردنظر می توانیم در آینده این قطعات را ایجاد و بدین شکل برای طرح های توسعه ای نیز بی نیاز از خرید خارجی هستیم.

وی تصریح کرد: با هزینه های بالای گاز و برق، سرمایه گذاری صورت گرفته در فولاد باید به سمت کالاهای تجاری با ارزش افزوده بالا سوق پیدا کند چرا که اگر امروز بازار داخل نیازی به محصولات فولادی نداشته باشد تولیدات فولاد کشور، مشتریان خارجی بسیاری دارد.

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان با اشاره به صادرات این مجتمع در سال گذشته، بیان داشت: طی سال ۹۲ در بازار عراق توسعه صادراتی خوبی را شاهد بودیم به گونه ای که ۱۳۰ هزار تن محصول به این کشور صادر کردیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۲۰ هزار تن در ماه محصول نورد سرد صادرات برای اروپا داشتیم، گفت: پیشرو بودن در صادرات جزو سیاست های این بخش است چرا که فولاد به عنوان نخستین محصول قابلیت جایگزینی برای صادرات نفتی را دارد.

سبحانی افزود: فولاد مبارکه در مجموع طی سال گذشته یک میلیون و ۱۹ هزار تن صادرات به اروپا، خاورمیانه، جنوب شرقی آسیا،، عراق داشت که رکورد خوبی را رقم زده است.

وی با تاکید بر اینکه فروش مجموع محصولات فولادی در سال ۹۲ حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان بود، پیش بینی کرد: در سال ۹۳ با با فرض عدم تغییر قیمت ها، ارزش صادرات این مجموعه ۱۵ درصد افزایش یابد.

افزایش تولید ۳ میلیون تنی فولاد هرمزگان تا ۵ سال آینده

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان ادامه داد: مذاکرات ایجاد یک واحد گندله سازی در فولاد هرمزگان در حال انجام است که با این اقدام طی یک برنامه پنج ساله ظرفیت تولید فولاد هرمزگان از ۱.۵ میلیون تن فعلی به ۳ میلیون تن افزایش خواهد یافت.

وی با تاکید بر اینکه با اجرای طرح های توسعه شرکت فولاد مبارکه تا پایان سال ۹۵ تولید فولاد این بخش به ۱۰.۳ میلیون تن افزایش خواهد یافت، تصریح کرد: اگر تولید فولاد کشور از ۱۴.۷ فعلی به ۲۰ میلیون تن افزایش یابد فولاد مبارکه سهم ۵۰ درصدی خود را در تولید همچنان حفظ خواهد کرد.

سبحانی در ادامه با اشاره به اینکه ۱۵ هزار و ۲۲ نفر در فولاد مبارکه مشغول فعالیت هستند، افزود: از این تعداد ۶ هزار و ۹۱۴ نفر کارکنان ستادی و ۸ هزار و ۱۰۸ نفر کارکنان خطوط تولید هستند.

وی با اشاره به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها و افزایش نرخ آب، برق و گاز در سال جاری، بیان داشت: هزینه های برق فولاد مبارکه از ۴۰۰ ریال در سال ۹۲، به ۵۵۰ ریال در سال جاری افزایش یافته همچنین هزینه آب مصرفی فولاد از ۴ هزار ریال در سال گذشته به ۴۸۰۰ ریال در سال ۹۳ افزایش یافته است.

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان همچنین با بیان اینکه فولاد مبارکه به ازای هر متر مکعب گاز در سال ۹۲، معادل ۸۴۷ ریال پرداخت می کرد، افزود: هزینه هر متر مکعب گاز طبیعی در سال جاری برای فولاد مبارکه معادل ۱۵۶۵ ریال است.

وی با تاکید بر اینکه پیش بینی شده در چشم انداز ۱۴۰۴ تولید فولاد کشور ۵۵ میلیون تن برسد، گفت: باید دید چگونه می‌توان با طرح‌های موجود با طرح های موجود تولید فولاد کشور را از ۱۵ میلیون تن به ۵۵ میلیون تن افزایش دهیم.

هدف گذاری و افزایش ۱۵ درصدی محصولات فولادی در سال جاری

مدیرعامل مجتمع فولادمبارکه اصفهان اظهار داشت: فروش کل محصولات ما در سال ۹۲ حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده است که در سال ۹۳ با فرض عدم تغییر قیمت ها انتظار داریم ۱۵ درصد افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: پیش بینی صادرات ما برای سال گذشته ۸۱۰ هزار تن فولاد بود اما عملکرد ما یک میلیون و ۱۸ هزار تن بوده است و با توجه به رکورد بازار داخل سهم صادرات خارجی در سال ۹۳ حدود یک و نیم میلیون تومان پیش بینی شده است.

سبحانی اظهار داشت: مجتمع فولاد در مجموع ۵ میلیون و ۱۶۲ هزار تن انواع ورق در سال ۹۲ به بازار عرضه کرده و به بیش از ۱۰۰ درصد اهداف خود دست پیدا کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه برای تولیدات سال ۹۳ نیز جلوتر از برنامه حرکت کرده ایم، بیان داشت: از ابتدای سال تاکنون بیش از ۵ میلیون و ۷۲۰ هزار تن محصولات مختلف مانند گندله، آهن اسفنجی، تختال، کلاف گرم و سرد، آهن اسفنجی، ورق قلع و موارد دیگر به بازار عرضه شده است.

مدیرعامل مجتمع فولادمبارکه اصفهان، با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ درصد اهداف ما در سال ۹۳ محقق شده است، گفت: اگر در تابستان برق و در زمستان گاز ما قطع نشود تولیدات ما به نتیجه مطلوب و قابل توجهی می رسد.

وی ادامه داد: با در نظر گرفتن دیگر بخش های فولاد ۷ میلیون و ۴۵۰ هزار تن تاکنون تولید شده است و بدین ترتیب در سال ۹۲ فولادمبارکه با بیش از ۵۰ درصد بیشترین سهم تولید کشور را داشته و پس از آن نیز به ترتیب فولاد خوزستان و ذوب آهن قرار دارند.

سبحانی تاکید کرد: فولادمبارکه خود پلنت اروپایی و جدیدی است که نوسازی های زیادی انجام داده است و بر این مبنا اکنون در زمینه تولید انواع محصولات چیزی از بهترین صنایع فولاد دنیا کم نداریم.

مدیرعامل فولادمبارکه با اشاره به مصارف آب و برق این مرکز گفت: سالیانه به ازای کل تولیدات فولاد ۶ میلیارد کیلو وات ساعت برق، دو میلیارد و ۶۵۰ مترمکعب گاز طبیعی و ۲۸.۸ میلیون مترمکعب آب صنعتی مصرف می شود.

مدیرعامل مجتمع فولادمبارکه اصفهان با اشاره به آمار نیروی انسانی در مجتمع فولاد مبارکه تاکید کرد: امروزه در این مجتمع ۱۵ هزار و ۲۲ نفر مشغول فعالیت هستند که ۶ هزار و ۹۱۴ نفر از کارکنان ستاد و بیش از ۸ هزار و ۱۰۸ نفر کارکنان خط تولید را تشکیل می دهند.

برنامه های سال ۹۲ در فولاد مبارکه

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان با اشاره به عملکرد فولاد مبارکه در سال ۹۲، گفت: فولادمبارکه با تولید ۷ میلیون و ۱۴۰ هزار تن گندله، ۶ میلیون و ۷۸۰ هزار تن آهن اسفنجی، ۶ میلیون و ۱۰۱ هزار تن تختال، ۵ میلیون و ۱۵۳ هزار تن کلاف گرم، ۷۱۱ هزار تن ورق نورد گرم فولاد سبا، یک میلیون و ۳۳۸ هزار تن کلاف سرد، ۱۰۵ هزار تن ورق قلع اندود، ۲۰۱ هزار تن ورق گالوانیزه، ۱۳۰ هزار تن ورق رنگی و یک میلیون و ۱۴۷ هزار تن محصولات ویژه در سال ۹۲ به ترتیب ۱۰۲ درصد، ۹۷ درصد، ۱۰۱ درصد، ۱۰۵ درصد، ۱۰۳ درصد، ۹۰ درصد، ۱۰۲ درصد، ۹۸ درصد، ۱۰۰ درصد و ۱۰۴ درصد برنامه پیش بینی شده سال ۹۱ را محقق کرد.

وی با بیان اینکه در مجموع طی سال گذشته ۵ میلیون و ۷۶۰ هزار تن انواع ورق به بازار عرضه شد که ۱۰۳ درصد برنامه پیش‌بینی شده سال ۹۲ بود، افزود: سال گذشته تولیدات فولاد مبارکه و فولاد هرمزگان در مجموع ۷ میلیون و ۴۵۰ هزار تن بود که معادل ۵۰.۵ درصد تولید فولاد کشور است.

سبحانی همچنین پیش بینی کرد: ۷ میلیون ۲۰۰ هزار تن گندله، ۷ میلیون و ۴۵۰ هزار تن آهن اسفنجی، ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تن تختال، ۵ میلیون ۱۲۰ هزار تن کلاف گرم، ۶۹۰ هزار تن کلاف گرم در فولاد سبا، یک میلیون ۴۷۰ هزار تن کلاف سرد، ۱۰۵ هزار تن ورق قلع اندود، ۱۴۷ هزار تن ورق گالوانیزه، ۱۰۰ هزار تن ورق رنگی و یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن سایر محصولات ویژه طی سال ۹۳ در فولاد مبارکه تولید خواهد شد.

وی افزود: مصرف ویژه گاز طبیعی به ازای هر تن تولید فولاد ۶.۲۶ نرمال مترمکعب و در سال معادل ۲ میلیارد و ۶۵۰ میلیون مترمکعب است.

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان اضافه کرد: به ازای هر تن تولید فولاد، ۱.۶۶ مترمکعب آب صنعتی و در سال ۲۸.۸ میلیون مترمکعب آب در سال مصرف می شود.

راه اندازی مدول B احیا مستقیم شهید خرازی تا خرداد ماه جاری

وی به طرح های توسعه فولاد مبارکه طی سال های گذشته و امسال اشاره کرد و گفت: راه اندازی پروژه مگامدول A احیای مستقیم شهید خرازی طی سال گذشته، در مدار تولید قرار گرفتن دو واحد اکسیژن با ظرفیت ۶۰ هزار متر مکعب در ساعت، راه اندازی۵ دستگاه جرثقیل سقفی در ناحیه فولادسازی، راه اندازی کارگاه کروم کاری غلتک نورد سرد، نصب تجهیزات جدید در خط بسته بندی محصولات نورد سرد، راه اندازی کوره شماره یک بازیابی اسید نورد سرد، پروژه انباشت و برداشت واحد سبا با ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی از جمله طرح های توسعه فولاد مبارکه طی سال گذشته و امسال بوده است.

سبحانی با تاکید بر اینکه مدول B احیا مستقیم شهید خرازی تا خرداد ماه جاری آماده راه اندازی و تولید خواهد بود، افزود: توسعه میزهای غلتکی ماشین شماره ۴ خط ریخته گری و پروژه گاززدایی تولید فولادهای کیفی نیز در شرف بهره برداری است.

وی همچنین به قدیمی بودن ۸ کوره قوس الکتریکی فولاد مبارکه اشاره کرد و بیان داشت: بروزرسانی ۵ کوره انجام شده و بازسازی ۳ کوره دیگر تا پایان سال به اتمام خواهد رسید همچنین خط سولفورزدایی فولاد مبارکه طی مهر ماه جاری به بهره برداری می رسد.

سبحانی؛ در پایان با اشاره به دستاوردهای عرصه ملی این شرکت بیان داشت: در سال ۹۱ فولاد تنها شرکت داری تندیس EFQM را که نشانه ای از پیشرو متعالی بودن صنعتی است دریافت کرد و همچنین جایزه MAKE مربوط شرکت های دانش بنیان و رتبه نخست در این بخش را کسب و به مجتمع آسیایی راه یافته ایم.

وی اضافه کرد: همچنین شرکت فولاد توسط بنیاد جهانی مدیریت سبز انرژی اروپا تندیس برترین را دریافت کرده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز