خبرگزاری کار ایران

نیروی کار متوقع و سیر تصاعدی بیکاران در جامعه؛

بیکارانی که به پشت میزنشینی عادت کرده‌اند

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۰۳۲

تحریم‌ها، گرانی مواد اولیه و کاهش واردات از عواملی است که تولید را با چالش‌های گوناگونی روبرو می‌کند و در چنین شرایطی میزان تقاضای تولید کنندگان برای جذب نیروی کار کاهش می‌یابد.

ایلنا: معضل بیکاری این روزهای جامعه ما تحصیل کرده و بی‌سواد نمی‌شناسد. چه آنهایی که فارغ التحصیل دانشگاه هستند و با امید اینکه روزی از دانش و تجربیات تحصیلی خود برای اشتغال در جامعه و خدمت رسانی به مردم استفاده کنند و چه آنهایی که عطای تحصیل را به لقای آن بخشیدند، از نبود شغل و بیکاری گلایه‌مندند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، چه بسا که تعداد شاغلان تحصیل نکرده بیش از فارغ‌التحصیلان باشد. در هر صورت نرخ بیکاری در کشور رو به افزایش است و نگرانی از عواقب آن، لزوم توجه مسئولان و رفع هر چه سریع‌تر این معضل را می‌طلبد.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران یکی از عوامل اصلی رشد نرخ بیکاری در جامعه را تمایل جوانان به مشاغل به اصطلاح پشت میزی می‌داند و می‌گوید: بخش صنعت به ویژه تولیدکنندگان نیاز مبرم به استفاده از نیروهای کار متخصص و حرفه‌ای در بخش‌های مختلف دارند، اما فارغ التحصیلان دانشگاهی تمایلی به انجام کارهای اجرایی در کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنعتی ندارند.

به گفته «عبدالوهاب سهل آبادی» یکی از اهداف بخش صنعت در کشور و همچنین در استان اصفهان، اشتغال زایی و کارآفرینی است. کمترین توقع و انتظار خانواده‌های اصفهان که چند سالی است به واسطه خشکسالی با مشکلات معیشتی روبرو هستند، اشتغال فرزندانشان است، اما در دهه‌های اخیر نیروی کار و فارغ التحصیلان دانشگاهی به دنبال کارهای سبک، و درآمد‌های هنگفت هستند و از این رو بخش صنعت با کمبود نیروی کار حرفه‌ای مواجه شده است.

وی از دیگر عوامل افزایش نرخ بیکاری را کاهش سرعت تولید در بخش صنعت می‌داند و می‌گوید: تحریم‌ها، گرانی مواد اولیه و کاهش واردات از عواملی است که تولید را با چالش‌های گوناگونی روبرو می‌کند و در چنین شرایطی میزان تقاضای تولید کنندگان برای جذب نیروی کار کاهش می‌یابد.

رفع بیکاری با رونق گردشگری

عضو کمیسیون امور اقتصادی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان در مورد معضل بیکاری و برنامه‌های شورای شهر برای رفع آن می‌گوید: رونق اقتصادی به ویژه در حوزه شهری مانند اجرای پروژه‌های عمرانی و خدماتی می‌تواند گام موثری برای رفع معضل بیکاری در جامعه باشد.

به گفته «کریم نصر اصفهانی» با مشکلات کنونی اصفهان بهترین مسیری که می‌تواند معضل بیکاری را برطرف کند، رونق صنعت گردشگری است. چرا که این صنعت در سال‌های اخیر و در کشورهای پیشرفته توانسته است به عنوان یک صنعت پایدار و با جذب نیروهای کار جوان و پویا، نرخ بیکاری را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و اصفهان نیز به دلیل ظرفیت‌های بی‌نظیری که در این زمینه دارد می‌تواند بستر مناسبی برای اشتغال قشرهای مختلف جوانان باشد.

وی معتقد است هر اندازه که در شهر، اقدامات عمرانی و خدماتی انجام شود، به‌‌ همان میزان نیز درآمد‌ها افزایش یافته و به دنبال آن زمینه اشتغال و کار نیروهای جوان فراهم می‌شود.

نصر اصفهانی می‌افزاید: اشتغال زایی باید از مدیریت‌های کلان شهر برون سپاری و به دست دفا‌تر خدماتی و پیمانکاران سپرده شود تا آن‌ها برای انجام پروژه‌های خود از نیروهای متخصص استفاده کنند.

وی ادامه می‌دهد: ایجاد رقابت سالم میان این شرکت‌ها می‌تواند توان جذب نیروی کار بیشتری را برای آن‌ها فراهم کند و در نتیجه نرخ بیکاری تا حدود زیادی کاهش پیدا می‌کند.

لزوم ایجاد پایگاه‌های اشتغالزایی

عضو دیگر کمیسیون امور اقتصادی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با تأکید بر اینکه مدیریت شهری و شورای شهر متولی اشتغالزایی و رفع معضل بیکاری در جامعه نیست، می‌گوید: شورای اسلامی شهر اصفهان آماده همکاری با ارگان‌های متولی در بحثبیکاری است تا در حد توان خود بتواند از تولید، اشتغالزایی و کارآفرینی حمایت کند.

به گفته «رسول جهانگیری» سیاست گذاری کلان اقتصادی به سمت اشتغالزایی در محلات پیش می‌رود. با توجه به اینکه هر منطقه یا محله‌ای از امکانات خاصی برخوردار است، به تناسب این امکانات برای افراد غیر شاغل، شغل ایجاد شود. برای مثال در مناطقی که هنرهای سنتی و صنایع دستی بیشتری تولید می‌شود، پایگاه‌هایی ویژه اشتغالزایی ایجاد شده و علاقمندان با مراجعه به این پایگاه‌ها بتوانند شغل مورد نظر خودرا انتخاب کنند.

وی می‌افزاید: این طرح هنوز در حد یک پیشنهاد در شورای شهر ارائه شده است و هنوز نتیجه نهایی آن اعلام نشده است، اما این حرکت نباید به صورت یک طرفه و به دست مدیران شهری اجرا شود و همه مسئولان و متولیان اشتغال در استان نیز باید مدیران شهر را حمایت کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز