خبرگزاری کار ایران

واکنش مسئولان استان زنجان به گزارش ایلنا ؛

آبیاری زمین‌های کشاورزی ابهر با فاضلاب ؛ نتیجه اجرای طرح‌های بدون مطالعه/ نبود اعتبار و فرهنگ کشاورزی دو عامل دیگر

asdasd
کد خبر : ۹۵۸۱۶۹

فرماندار شهرستان ابهر، با بیان اینکه احداث برخی طرح‌ها ی کشاورزی در این شهرستان بدون مطالعه بوده، گفت: با ساخت سد کینه‌ورس و به تبع آن خشکی آب رودخانه‌ها و قطع شدن حق آبه‌های روستائیان؛ کشاورزان منطقه دچار مشکلات بسیاری شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان، پس از انتشار خبر ایلنا با عنوان «صیفی‌جات و علوفه دامی شهرستان ابهر با آب فاضلاب آبیاری می‌شود » در تاریخ ۱۳ مرداد ماه و انعکاس آن در رسانه‌های محلی و سراسری استان ،فتح‌الله حقیقی،استاندار زنجان به همراه برخی از مسئولان استانی  ۱۷ روز پس از انتشار گزارش یعنی در تاریخ پنجشنبه ( 30مرداد) تصمیم به  بازدید از  منطقه گرفت. اما این بازدید هرگز انجام نشد زیرا حقیقی در میانه راه بنا به صلاحدید و نظر مسئولان شهرستان ابهر از ادامه سفر به این منطقه منصرف و به زنجان بازگشت.دلیل  انصراف از بازدید هم تا کنون اعلام نشد.

آبیاری زمین‌های کشاورزی ابهر با فاضلاب ؛ نتیجه اجرای طرح‌های بدون مطالعه/ نبود اعتبار و فرهنگ کشاورزی دو عامل دیگر

وجیه الله نوروزی، در گفت و گویی اختصاصی با خبرنگار ایلنا در زنجان، با اشاره به اینکه این مشکل  مربوط به  حدود 15-10 سال پیش است ، اظهار داشت: این پروژه با همکاری دستگاه‌های اجرایی با پیشرفت 40درصدی پروژه در حال پیگیری است.

به گفته فرماندار شهرستان ابهر،  شهرداری ابهر، در زمان احداث شهرک در این منطقه بی دقتی کرده و با بی‌توجهی در ایجاد و احداث زیر ساخت پروژه آب و فاضلاب شهری برای جلوگیری از تداخل این کانال‌ها در جوار زمین‌های کشاورزی این مشکلات را بوجود آورده است.

نوروزی،  با بیان اینکه  مسئولان برای رفع این مشکل در حال  چاره اندیشی و اتخاذ تدابیر هستند، گفت : برای جلوگیری از تداخل و همراهی جریان آب کانال‌های فاضلاب شهری با آب‌های روان روستایی و کشاورزی اقداما ت اساسی در حال انجام است  ، تا کشاورزان مجبور به استفاده از  آب کانال‌های فاضلاب شهری و آب آلوده به پساپ خانگی  نشوند. 

او افزود : با جابجایی کانال‌های آبی، آب کشاورزی و آب پساپ و فاضلاب خانگی شهری این آبها به مرور باهم مخلوط شده و چون هدایت آب فاضلاب شهری نیز به چاه‌های جذبی ممکن نیست، این مشکل را به وجود آورده، در نتیجه متولیان در حال بررسی و بازدید‌های میدانی برای حل این مشکل هستند.

آبیاری زمین‌های کشاورزی ابهر با فاضلاب ؛ نتیجه اجرای طرح‌های بدون مطالعه/ نبود اعتبار و فرهنگ کشاورزی دو عامل دیگر

فرماندار شهرستان ابهر، با اشاره به عدم  آگاهی کافی‌ کشاورزان در استفاده  نکردن از آب فاضلاب شهری و یا تداخل  آب‌ها با همدیگر  برای  آبیاری  زمین‌های کشاورزی در این منطقه باعث این اتفاق است  ، ادامه داد: اگر فرهنگ سازی شود بسیاری از این مشکلات حل خواهد شد.

                                                                               عدم تخصیص اعتبار کافی

این مقام مسئول ، نبود تخصیص اعتبار کافی را در این زمینه حائز اهمیت عنوان کرد و گفت: با کم شدن بارندگی در سال‌های اخیر و ظهور خشکسالی در سطح استان و شهرستان ابهر،  مشکل کمبود آب رود‌خانه‌ها که در زمان بارندگی با سیلابی شدن در مسیر کانالها آب را پاک و تمیز می کرد، دو چندان شده و در حال حاضر این منطقه با کمبود آب و خشک شدن آب رودخانه ها و نبود زیر ساخت های صحیح شهری مواجه است.

فرماندار شهرستان ابهر،  با بیان اینکه مسئولان و متولیان دستگاههای اجرایی با اتخاذ تدابیر و برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلند مدت برای رفع این مشکل در حال تلاش هستند ، افزود: برای اجرای برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت نیازمند زمان طولانی هستیم.

 به گفته فرماندار شهرستان ابهر، فرهنگ سازی در این زمینه حائز اهمیت است و اطلاع رسانی برای جدا سازی آب ابیاری کشاورزی و آب فاضلاب شهری و کف سازی داخل رودخانه‌ها در این خصوص اقدام شده  و نگاه ما در شورای کشاورزی و بهداشت این بوده که علوفه ها و کشت صیفی جات و علوفه های دامی را با آب بدون آلودگی تعریف کنیم.

وی، با اشاره به سوء استفاده کشاورزان و ضعف فرهنگ کشاورزی،در این منطقه ، تاکید کرد: فقط با آزمایش می‌توان به آلوده بودن یا نبودن علوفه های دامی و ذرت کاشته شده دراین منطقه  استناد کرد.

فرماندار شهرستان ابهر، با تاکید بر این که شهرک سازی باید با در نظر گرفتن زیر ساخت های مناسب شهری همراه باشد ، گفت: با برنامه ریزی های کوتاه و بلند مدت  مسیر های جدید کانالها در حال اقدام و اجرا است .

نوروزی، همچنین به حذف مسیرهای قبلی که باعث تداخل و جمع شدن این آبها با آب کشاورزی برای آبیاری علوفه ها می شود اشاره کرد و گفت: در اقدامات آینده شاهد تعریف مسیر و کانالهای جدید برای هدایت این آبها هستیم  و مسئولان هم باید در صدد پخش آبهای جمع شده باشند تا این مهم حل شود.

                                                              ضرورت جذب سرمایه گذار دراین خصوصی

 

نوروزی،  در پایان سخنان خود، با اشاره به اهمیت جذب سرمایه گذار خصوصی در این راستا ، ادامه داد: با تامین اعتبار از طریق سرمایه گذار بخش خصوصی این مشکل به زودی حل خواهد شد.

                                                            تنها کار ممکن تعریف ردیف بودجه ای ملی است
 

 

سید نعمت الله نجیب حسینی، رئیس شورای شهر ابهر  نیز در گفت گو با ایلنا  با اشاره به مشکلات احداث و ایجاد شهرکهای اقماری در شهرها از جمله شهرک گلشهر شهرستان ابهر،  اظهار داشت: طرح فاضلاب شهری شهرستان ابهر در زمان افتتاح با بودجه ردیف ملی فقط 60درصد پیشرفت داشته است.

 رئیس شورای شهر ابهر، با بیان اینکه مناطق مختلف شهرستان ابهر با همین مشکلات اجرایی طرح آب و فاضلاب شهری مواجه است،  ادامه داد: اجرای این طرح ملی در ابهر نیازمند ۶۰ تا ۷۰ میلیارد تومان اعتبار است تا مشکلات شهروندان و کشاورزان حل شود.

به گفته نجیب حسینی ، شهرداری دراین خصوص به وظایف خود در زمینه خیابان سازی، نهر و کانال کشی ، جمع آوری آبهای سطحی و اقدامات مخصوص شهرداری به خوبی عمل کرده  و فاضلاب شهر ابهر باید حتما به شبکه فاضلاب شهری متصل شود و شهرداری ابهر حتی کانال کشی آب های خارج از محدوده شهری را انجام داده است تا از مشکلات زیست محیطی جلوگیری شود.

وی همچنین درباره قطع حق آبه و اجازه نداشتن کشاورزان برای استفاده از چاه و یا حفر چاه با بروز کم آبی که گریبان کشاورزان را گرفته، خاطر نشان کرد: تنها کار ممکن تعریف ردیف بودجه ملی است که مشکل شهروندان و کشاورزان را در شهرستان ابهر حل کند.

 رئیس شورای شهر ابهر،  با اشاره به تخریب مسیر قدیم ابهر رود و مشکل زمین های کشاورزی در شریف آباد ابهر ، با احداث سد کینه ورس ، گفت: مسئولان استان از جمله رئیس امور آب شهرستان و مردم از مسئولان ملی در خواست تامین حق آبه و چاه را با اتخاذ تدابیر ویژه دارند.

مدنی ، رئیس محیط زیست شهرستان ابهر ، نیز در ادامه این گفت و گو با بیان اینکه دادستانی در حال حاضر به این موضوع ورود پیدا کرده است ، تاکید کرد که با تامین اعتبار لازم در این زمینه تصمیم گیری خواهد شد.

گزارش : زهرا ملابابایی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز