خبرگزاری کار ایران

معاون استانداری البرز تاکید کرد:

تدوین بانک اطلاعاتی سالمندان و ضرورت ارتقاء کیفی خدمات سالمندی/ طالقان پیرترین و اشتهارد جوانترین شهرستان البرز

asdasd
کد خبر : ۹۳۱۳۵۱

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری البرز با تاکید بر تدوین بانک اطلاعاتی سالمندان استان، گفت: امید به زندگی در البرز بین مردان، حدود 70 سال و در زنان بیش از 74 سال است و از این منظر، شهرستان اشتهارد جوانترین و طالقان پیرترین جمعیت شهرستان استان را داراست.

به گزارش ایلنا، نورمحمد فردی امروز در جلسه شورای ساماندهی سالمندان البرز به وظایف این شورا در استان اشاره کرد و افزود: سیاستگذاری در راستای تأمین سلامت و رفاه سالمندان، تصویب و اجرای برنامه‌های مربوط به سالمندان در دستگاههای اجرایی، هماهنگی بین دستگاههای اجرایی برای سازماندهی امور سالمندان و اجرای برنامه های مصوب شورا از اهم امور شوراست. 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار البرز تصریح کرد: سازمان بهزیستی کشور می تواند مبالغی را به عنوان یارانه حق مراقبت و نگهداری سالمند در مراکز توانبخشی و نگهداری و منازل به صاحبان مراکز مذکور در بخش غیردولتی و خانواده ها و دیگر افراد مراقبت کننده پرداخت و به نحو هزینه کرد آن نظارت نماید.

فردی گفت: در اصل 29 قانون اساسی جمهوری اسلامی اشاره به پدیده پیری، حقوق افراد سالمند، برخورداری از تامین اجتماعی، بازنشستگی و از کار افتادگی و حوادث و سوانح را برای افراد سالمند در نظر گرفته است.

معاون استاندار تصریح کرد: هدف از ساماندهی سالمندان، بهبود روش زندگی و ارتقاء کیفیت آن و ایجاد رضایت زندگی در سالمندان از طریق ارائه خدمات رفاهی، بهداشتی، درمانی و توانبخشی خواهد بود.

وی فراهم ساختن امکان تداوم حضور سالمندان در جامعه، تاکید بر حفظ موقعیت و جایگاه سالمند در خانواده، تائید حداقل نیازهای اساسی سالمندان نیازمند کشور، تاکید بر حفظ احترام ، شأن و حرمت سالمند و فراهم ساختن امکان مشارکت مردم ، انجمن ها و موسسات غیر دولتی را از جمله سیاست ها و خط مشی های شورای ساماندهی سالمندان عنوان کرد.

فردی گفت: طبق آمار سازمان برنامه و بودجه، امید به زندگی در البرز بین مردان، حدود 70 سال و در زنان بیش از 74 سال است و از این منظر، شهرستان اشتهارد جوانترین و طالقان پیرترین جمعیت شهرستان استان را داراست.

معاون استاندار بر ایجاد خانه امید وِیژه سالمندان تاکید کرد و افزود: در استان البرز 29 مرکز سالمندان وجود دارد که در آن هزار و 500 عضو فعال هستند.

وی با بیان اینکه سالمندان سرمایه‌های ارزشمند اجتماعی کشور محسوب می شوند، افزود: باید با احترام و تکریم سالمندان شرایطی را به وجود آوریم که امید به زندگی را در این افراد تقویت کنیم.

وی، تقویت نهادهاى عمومى و سازمان‌هاى مردم نهاد حامى سالمندان، وضع قوانین حمایت از سالمندان توسط سازمان‌هاى رفاهى، اقدامات تبلیغى و آموزشی براى تبیین شأن و منزلت افراد سالمند در جامعه و تأمین حداقل نیازهای اساسی سالمندان را از راهکارهای اجرائی تکریم سالمندان اعلام کرد.

فردی گفت : دستگاه‌های اجرائی و نهادها و سازمان‌های دولتی که از امکانات ورزشی و رفاهی برخوردارند، می‌توانند با در اختیار قرار دادن بخشی از ساعات خود در طول شبانه‌روز به بازنشستگان و سالمندان و ایجاد فرصت‌های زیارتی و سیاحتی برای آنها، در ایجاد انگیزه و امید به زندگی این قشر جامعه، نقش آفرین باشند.

وی تاکید کرد: باید شرایطی فراهم شود که خانواده‌هاى داراى سالمند، به وسیله مشاوران خانواده و اطلاع‌رسانی از طریق صدا و سیما و دیگر رسانه‌ها، با مشکلات دوران سالمندى و مراقبت از آن‌ها آشنا شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز