خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان صمت خراسان رضوی مطرح کرد:

تفویض اختیارات به استان‌ها می‌تواند گره گشای مشکلات صنعت باشد

asdasd
کد خبر : ۹۱۷۸۵۴

رئیس‌سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی گفت: لازم است در برخی موارد تفویض اختیار به مدیران استانی انجام گیرد تا ظرفیت کافی در استان خراسان رضوی برای گره‌گشایی از مشکلات وجود داشته باشد و گرنه عمده این مسائل به مرکز حواله می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، محمدرضا مس فروش در نخستین نشست کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی افزود: مشکلاتی که در حوزه ارز مطرح می‌شود صحیح است اما در سمت دیگر، رئیس کل بانک مرکزی نیز از عدم بازگشت ۲۰ میلیون دلار ارز صادراتی سخن می‌گوید که در این زمینه باید به سیستم بانکی نیز حق داد.

وی با بیان اینکه هم اکنون سفره مردم و نرخ کالاهای اساسی دغدغه اصلی بانک مرکزی و مسئولان است، ادامه داد: امروز قیمت حبوبات به طور میانگین برای هر کیلوگرم به ۲۰۰ هزار ریال رسیده است درحالی که در ابتدای سال ۹۸ قیمت پنج هزار ریال بود؛ پس دولت حق دارد که نگران التهاب در جامعه باشد.

وی اضافه کرد: پیش از این، برای تامین نقدینگی طرح‌های صنعتی با پیشرفت بیش از ۶۰ درصد تسهیلات اختصاص می‌یافت اما با تقاضای ما جهت تخصیص تسهیلات براساس ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در سال جاری موافقت شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: ۴۵۱ طرح تولیدی در خراسان رضوی با تخصیص تسهیلات مزبور به ثمر خواهند نشست.

مس فروش با اشاره به وضعیت معدنی خراسان رضوی گفت: امسال احیای معادن کوچک و واگذاری ۳۹۰ محدوده اکتشافی در استان در دستور کار قرار گرفته است که اگر تنها یک سوم آن به ثمر بنشیند، تحولی جدّی در مناطق محروم استان رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: برای فعالیت شرکت ملی صنایع مس ایران در جنوب خراسان رضوی به منظور اکتشاف، فرایند استخراج و تولید کاتد مس نیز مجوز اخذ شده است.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: یکی از دغدغه‌های مدیران صنایع این است که بتوانند با ارز صادراتی خود مواد اولیه وارد کنند به طوری که برخی واحدها یک ماه است که برای واردات و دریافت ارز ثبت سفارش انجام داده‌اند اما بانک مرکزی هنوز مجوز تخصیص ارز را نداده است.

غلامعلی رخصت افزود: ارز حاصل از صادرات واحدها باید به تامین مواد اولیه آنها اختصاص پیدا کند و باید به تولیدکننده اجازه این کار داده شود.

دبیر کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست در تشریح مسائل صنایع غذایی استان در دوران شیوع کرونا گفت: مشکلات صادراتی در اغلب مرزها نظیر مرز بازرگان، ترکمنستان، تاجیکستان و ازبکستان، مشکلات تخصیص ارز و ارز نیمایی برای تامین مواد اولیه تولید، تورم نرخ خرید مواد اولیه برای تولید از جمله مشکلات صنایع غذایی است.

امیر مهدی مرادی افزود: تخصیص ندادن ارز، عدم امکان صدور مجوز ترخیص مواد اولیه از گمرک، مشکلات در جذب نیروی انسانی و رقابت به وجود آمده بین قطعه سازان در این زمینه از جمله مشکلات عمده قطعه سازان خراسان رضوی در دوران کرونا بوده است.

وی ادامه داد: بررسی‌های اتاق بازرگانی خراسان رضوی نشان می‌دهد که با شیوع کرونا به طور متوسط به ازای هر نفر روزانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار ریال هزینه جدید به تولیدکنندگان تحمیل شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز