خبرگزاری کار ایران

بیت اللهی مطرح کرد:

استان قزوین جزو هفت استان زلزله خیز کشور است

asdasd
کد خبر : ۹۰۴۳۰۸

رئیس‌بخش زلزله مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی گفت: قزوین در حوزه زلزله از مناطق پرخطر و جزو هفت استان زلزله‌خیز کشور محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، علی بیت‌اللهی در نخستین جلسه شورای فنی استان قزوین طی سال جاری، اظهارداشت: وقوع ۶۱۹ زلزله در ۱۳ سال گذشته، خود بیانگر حادثه خیز بودن این منطقه بوده و وجود گسل‌های متعدد در مناطق مختلف، خطر وقوع این حادثه طبیعی در استان را بالا برده است.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی شعاع وقوع بیشتر این زلزله‌ها را در ۱۰ کیلومتری قزوین دانست و گفت: وجود ۴۵ روستا و ۶ شهر در شعاع وقوع زلزله‌ها مسئله مهمی به شمار رفته که باید مورد توجه جدی قرار بگیرد و همچنین پنج هزار بنای نیازمند به مقاوم‌سازی نیز در این محدوده مورد شناسایی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: قزوین به لحاط تراکم جمعیتی جزو ۹ استان با تراکم بالا، از نظر شاخص پهنه‌بندی بعد از تهران دومین استان پرخطر و از نظر تراکم زلزله، ششمین استان کشور محسوب می‌شود.

این مسئول حوزه زلزله، با بیان اینکه قزوین به عنوان یک شهر بزرگ و صنعتی و همچنین نزدیکی آن به پایتخت همواره از اهمیت فراوانی برخوردار بوده، تاکید کرد: موضوع تهیه طرح تعیین حریم گسل‌های این شهر با هدف کنترل ساخت و ساز و اعمال تمهیدات مهندسی باید از سوی مسئولان استان جدی گرفته شود.

بیت‌اللهی ادامه داد: گسل‌ها، پهنه‌هایی با ابعاد مختلف به شمار رفته تا جایی که نیروی زلزله خود را در این پهنه‌ها رهاسازی کرده و از شعاع ۲۰ تا ۷۰ کیلومتری نیز شکستگی‌هایی را ایجاد می‌کنند و هر قدر هم ساخت و سازهای ما مهندسی شده باشند، بناها مقاومت‌های لازم را در برابر آنها نمی‌توانند داشته باشند.

وی تهیه طرح تعیین حریم گسل در شهرهای تبریز، تهران، کرج، مشهد، کرمان و زنجان و تصویب آن در شورایعالی شهرسازی ایران را یادآور و تصریح کرد: این طرح جزو اسناد فنی در حوزه ساخت و ساز به شمار می‌رود و در بسیاری از کشورها از جمله آمریکا نیز اعمال می‌شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: در آیین نامه ۲۸۰۰ و در صفحه ۸۳ آن آمده که در پهنه گسل‌های اصلی، احداث ساختمان‌های با اهمیت بالا از جمله بیمارستان‌ها، مراکز آتش‌نشانی و کمک رسانی، تاسیسات برق و آب، نیروگاه‌ها و برج‌های مراقبت ممنوع اعلام شده، که این موضوعات در حوزه شهرسازی و ساخت و ساز باید جدی گرفته شود.

بیت‌اللهی با بیان اینکه تهیه نقشه گسل‌ها با دقت صورت گرفته و برروی نقشه‌های شهری نیز پیاده‌سازی می‌شوند، خاطرنشان کرد: به طور اصولی و اساسی مردم باید از حریم گسل‌های زلزله مطلع باشند تا متقاضان دریافت پروانه ساختمانی بدانند که بنای خود را در کجا و با چه شرایطی احداث می کنند.

وی برآورد اولیه برای تهیه طرح تعیین حریم گسل شهرهای بوئین زهرا و قزوین به منظور کنترل ساخت و ساز و اعمال تمهیدات مهندسی، ۱۰ میلیارد ریال اعلام شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز