خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی خبرداد:

کاهش تعداد مراکز علمی کاربردی در راستای کیفی‌سازی/ اجرای اولین دوره تک پودمان دانشگاه علمی کاربردی برای سربازان

asdasd
کد خبر : ۸۷۴۳۸۵

رئیس دانشگاه جامع علمی- کاربردی با تاکید بر لزوم ارائه آموزش‌های مهارتی در جامعه گفت: این دانشگاه 800 دوره مهارتی مصوب در مقاطع کاردانی، کارشناسی و پودمانی دارد که در قالب گروه‌های صنعت، فرهنگ و هنر، مدیریت و خدمات اجتماعی و کشاورزی ارائه می‌شود.

به گزارش خبرنگار  ایلنا از کرمانشاه، محمدحسین امید در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه اظهار داشت: در سال 94، هزار و 100 مرکز علمی‌کاربردی در سطح کشور داشتیم که پس از سطح بندی این مراکز این رقم امروز به 620 مرکز کاهش یافت که تعدادی از این مراکز دولتی بودند و مابقی به علت پایین بودن کیفیت جمع‌آوری و از فعالیت آنها جلوگیری شد.

امید با بیان اینکه توقف توسعه کمی و توجه به توسعه کیفی معیار دانشگاه علمی‌کاربردی است، تصریح کرد: همین امر موجب شد در طول چهار سال گذشته تنها 30 مرکز جدید مربوط به بخش خصوصی و نهادهای نیمه دولتی مانند هلال احمر، نیروی انتظامی، شهرداری و... داشته باشیم.

وی از اجرای اولین دوره تک پودمان دانشگاه جامع علمی کاربردی در بهمن ماه سالجاری برای سربازان نیروی‌های مسلح خبرداد.

امید افزود: ما به عنوان مجری تصمیم دولت در زمینه واگذاری و انحلال مراکز وابسته به دستگاه های دولتی کار را شروع کردیم هرچند اتفاقات و مشکلات متعددی را پیش رو داشتیم.

وی تصریح کرد: ما همچنان ارتباط‌مان را با بخش دولتی که می توانند در زمینه اجرای تک درس یا تک پودمان فعالیت داشته اند را حفظ می کنیم.

امید عنوان کرد: ما هم اکنون 800 تک درس و تک پودمان مصوب داریم که با توجه به توافقاتی که با نیروی های مسلح جمهوری اسلامی صورت گرفته اولین دوره تک پومان ما در بهمن ماه برای سربازان نیروی های مسلح برگزار شد.

رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی گفت: انتظار ما از مراکز علمی کاربردی، برنامه ریزی بلند مدت برای شناسایی نیاز بازار کار و همچنین توسعه رشته های خود در این زمینه و ارائه آموزش های مهارتی با کیفیت بالا و بکارگیری مدرسان با سطح بالا است.

 امید در ادامه با اشاره به اساسنامه دار شدن اکثر مراکز آموزش علمی کاربردی کشور خاطرنشان کرد: کمتر از پنج درصد مراکز علمی کاربردی طبق ضوابط و مقررات این دانشگاه و در بازه زمانی تعیین شده اساسنامه خود را دریافت نکردند که البته باید 100 درصد مراکز علمی کاربردی دارای اساسنامه شوند.

رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی یکی از برنامه های انجام شده در این دانشگاه در سالجاری را سطح بندی مراکز آموزش علمی کاربردی عنوان کرد و افزود: با آمایش و ارزیابی ابتدایی، مراکز در چهار سطح قرار گرفتند که در سطح اول یا ممتاز مرکزی را نداشتیم و بیشتر مراکز در سطح دو و سه قرار گرفته و تعدادی کمی نیز در سطح چهار بودند.

 امید تصریح کرد: البته این در مرحله اول سطح بندی انجام گرفت و در سطح بندی دوم مراکز بیشتری در سطوح بالاتر قرار گرفتند و حدود 20 مرکز که دو سال متمادی در سطح چهار بودند باتوجه به کیفیت پایین آنها حذف شدند و تعدادی دیگر نیز متعهد شدند تا امکانات و شرایط خود را طوری فراهم کنند تا به سطح سه برسند، همچنین در این مدت 200 مرکز علمی کاربردی کشور هم تلاش کردند و سطح خود را از سطح سه به سطح دو ارتقاء دادند.

وی درخصوص مراکز نوآوری علمی کاربردی گفت: در حال حاضر 160 مرکز نوآوری در مراکز آموزش علمی کاربردی در کشور داریم که نتیجه تاکید دانشگاه جامع علمی کاربردی بر کیفی سازی و اهتمام به امر ایده ها و فعالیت های دانشجویان و مدرسان است که در استان کرمانشاه تنها یک مرکز نوآور(جهاددانشگاهی کرمانشاه) داریم که برای این استان وجود حداقل دو مرکز نوآوری علمی‌کاربردی مورد نیاز است.

 امید در ادامه با اشاره به حذف سهمیه شاغلین در پذیرش دانشگاه تصریح کرد: با توجه به معیار این دانشگاه مبنی بر کیفی سازی با حذف سهمیه شاغلین این شائبه که دانشگاه جامع علمی‌کاربردی مختص شاغلین است را برداشتیم و معیار بر اساس سوابق تحصیلی دانشجویان قرار گرفت و معدل ورودی دانشگاه های جامع ارتقاء یافت و میانگین سنی ورودی های دانشگاه نیز  کاهش یافت که بیانگر این است که خانواده ها به مهارت آموزی روی آوردند تا فرزندانشان بتوانند خودشان ایجاد شغل کنند و به واسطه مهارتی که می آموزند، کارآفرین باشند البته این به معنای حذف شاغلین نیست و آنها نیز در بخش های مختلف اداری و اجرایی در این دانشگاه آموزش های علمی کاربردی می بینند و مهارت می آموزند.

وی تعداد کل دانشجویان مراکز علمی کاربردی کشور را بیش از 250 هزار نفر عنوان کردو گفت: برای مهر امسال ظرفیت پذیرش 400 هزار دانشجوی جدید داشتیم که 150 هزار نفر از این ظرفیت پر شد و 70 درصد این ظرفیت خالی ماند.

رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی با اشاره به کاهش دانشجو در تمام دانشگاههای کشور تصریح کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی با همت واحد های استانی و مراکز آموزشی خود، امسال با تکمیل ظرفیت، 20 درصد افزایش دانشجو در پذیرش مهرماه نسبت به سال گذشته داشت.

 امید با اشاره به مهارت آموزی دانشجویان در مراکز علمی کاربردی کشور اظهار کرد: طبق آمار درحال حاضر  بیش از 70 درصد از دانش آموختگان مراکز علمی کاربردی کشور شاغل شده‌اند و 38 درصد از دانش آموختگان دانشگاه علمی کاربردی متناسب با رشته ای  که تحصیل کرده اند شاغل هستند.

وی با بیان اینکه 800 رشته مهارتی در مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور تدریس می شود گفت: توجه به اهمیت کیفی سازی دانشگاه باعث شده تا تصمیم بگیریم برای مهر سال آینده رشته هایی که در دو سال اخیر هیچ متقاضی ندارند را حذف کنیم که حدود 100 تا 200 رشته را شامل می‌شود.

رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی به ساماندهی مدرسین دانشگاه علمی کاربردی هم اشاره کرد و گفت: تا چند سال پیش حدود 92 هزار مدرس در سطح مراکز علمی کاربردی کشور تدریس می کردند که علاوه بر دکترا و کارشناسی ارشد، بسیاری از آنها با مدرک آموزشی لیسانس به صورت آموزشی تدریس می کردند که دانشگاه توانست وضعیت این مدرسان را ساماندهی کند و این رقم را به حدود 35 هزار مدرس کاهش دهیم که همه آنها از طریق فراخوان و طی مراحل تعریف شده دانشگاه کد تدریس گرفتند.

 محمدحسین امید در پایان نشست خبری در مراسم جشن دانش آموختگان دانشگاه علمی‌کاربردی کرمانشاه که در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی برگزار شد شرکت کرد .

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز