خبرگزاری کار ایران

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان:

سالیانه ۱۵ تن سماق در قزوین تولید می‌شود

asdasd
کد خبر : ۸۲۷۸۸۵

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: سالیانه ۱۵ تن سماق خشک در عرصه های منابع طبیعی استان قزوین تولید می شود.

به گزارش‌خبرنگار ایلنا از قزوین، علی اکبری با اعلام این خبر اظهار کرد: 15 تن سماق خشک تولیدی در سطح استان، از ۳۳ هکتار از عرصه های منابع طبیعی برداشت می شود .

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اضافه کرد: میانگین متوسط عملکرد این محصول  ۴۰۰ تا ۶۰۰ کیلو گرم در هکتار و پراکنش آن در سطح استان در اراضی دشت تا مناطق کوهپایه ای است .

اکبری عنوان کرد: با توجه به خواص ویژه سماق در مسائل تغذیه ای و افزایش قیمت و همچنین ویژگی های فیزیولوژیکی این گیاه به کم بودن نیاز آبی و کم بودن آفات و بیماری های خسارت زا تمایل بهره برداران را به منظور توسعه کشت این محصول بیشتر کرده است.

وی افزود: درختچه سماق دارای گلبرگ سفید تا قهوه ایی و میوه آن ارغوانی است که ارتفاع آن تا ۳ متر هم می رسد.

 این مقام مسئول بیان کرد: در راستای طرح حمایت از گیاهان دارویی و کمک به بهره برداران، از اعتبارات تبصره ای و یارانه ای بلاعوض برای توسعه این محصول استفاده می شود .

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین خاطرنشان کرد: سماق دارای املاح معدنی همچون آلومینیوم، کلسیم، مس، آهن، پتاسیم و منیزیم است.

اکبری اصلاح خاک و جلوگیری از فرسایش و کنترل سیلاب ها را از مهمترین مزایای کشت سماق ذکر کرد .

وی عنوان کرد: گیاه سماق دارای نیاز آبی بسیار کمی بوده به همین منظور در اراضی کم آب قابل توسعه است.

 این مقام مسئول با بیان این  مطلب که میوه و دانه سماق دارای اثرات بسیار خوبی در بدن انسان دارد، گفت: بهبود زخم، بند آورنده خون، کاهش کلسترول و آنتی اکسیدان، ضد مالاریا و ضد دیابت از مهمترین مصارف پزشکی این گیاه است .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز