خبرگزاری کار ایران

ایلنا خبر می‌دهد؛

انتقاد نماینده مازندران در شورای عالی استان‌ها از انتقال آب خزر به سمنان/ کلانتری حرف و عملش با هم یکی نیست/ فرض که آب را منتقل کردیم با رسوبات بجا مانده چه می‌کنیم؟

asdasd
کد خبر : ۸۲۲۸۷۲

نماینده مازندران در شورای عالی استان ها گفت: رئیس سازمان محیط زیست حرف و عملش درباره موضوع انتقال آب کاسپین (خزر) یکی نبود.

صاحب شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره انتقال آب دریاچه خزر به استان سمنان افزود: آقای کلانتری وقتی پشت تریبون می‌ایستد خودش  را حافظ محیط زیست می‌داند و دولت را در این زمینه متهم می‌کند و سیاست‌های کلان کشور را زیر سئوال می‌برد و از عدم همراهی مجلس درباره رفع مشکلات زیست محیطی سخن  می گوید اما در مقام عمل دقیقا آن کاری را که  انجام می دهد که نباید می داد و با دستور شروع به کار پروژه موجب حیرت وشگفتی همگان می‌شود که این همه دوگانگی جای بسی تعجب دارد. 

بعید می‌دانم  پروژه عملی شود

نماینده مازندران در شورای عالی استان‌ها افزود: بعید است  این پروژه به نتیجه برسد. طبیعتا استان‌های شمالی کشور به این موضوع واکنش نشان می‌دهند و نکته مهم‌تر اینکه به فرض محال این پروژه اجرایی و مشکل آب سمنان برطرف شد. آیا فقط استان سمنان مشکل کم آ‌بی دارد؟بی‌آبی استان‌های دیگر را چگونه برطرف می‌کنند و آب کدامین دریاچه را می‌خواهند انتقال دهند؟

پاسخ منطقی برای انتقال آب خزر ندارند

وی گفت: طبیعی است که مسئولان جوابی منطقی برای مردم در زمینه اجرای انتقال آب خزر به سمنان ندارند. آیا تمامی راهکارهایی که مربوط به مدیریت آب است را انجام داده‌ و جواب نگرفته‌ایم؟اگر اقدامی انجام شده به مردم اعلام کنند تا همه از آن آگاه شوند. آیا ما نیز مانند دیگر کشورهای پیشرفته دنیا که برای مشکل بی‌آبی اقداماتی از جمله مهار آب‌های سطحی ، سیلاب‌ها، باران‌ها و... و تصفیه آب فاضلاب‌ها  و به‌کاری‌گیری آن در امور آبیاری را انجام داده‌ایم و باز هم مشکل حل نشد، آیا تغییر نوع کشت کشاورزی و جایگزین محصولات کم مصرف آب بجای پرمصرف، فرهنگ سازی اصلاح الگوی مصرف آب در بین خانوارها و ... را  آنجام داده‌ایم و اتفاقی نیفتاد  یا اینکه فقط به دنبال انتقال آب خزر هستیم؛ اگر همه این اقدامات را انجام داده و باز هم استان سمنان بدون آب ماند آن‌وقت  مطمئن باشید آستین بالا می زنیم و نمی‌گذاریم سمنانی‌ها بدون آب بمانند.

دولت نتوانست مشکل آب را مدیریت کند

شریفی عنوان کرد: اما مسئله این است که مسئولان اقدامات ابتدایی در زمینه مشکل بی آبی در مناطق کویری را انجام نداده و تنها راه برطرف شدن این مشکل را انتقال آب دریای خزر دانسته‌اند. دولت تلاش می‌کند با آغاز این پروژه بزرگ و جنجالی در حقیقت افکار عمومی را از وعده‌هایی که داد و به آن عمل نکرد، منحرف کند.

وی عنوان کرد: مسئولان برای این که  عجز، بی‌تدبیری و بی‌کفایتی خودشان را پنهان کنند با ارائه طرح‌های جنجالی، نماینده‌ها و مردم استان‌ها را به جان هم می اندازند تا بتواند افکار عمومی را از اقدامی که باید انجام می دادند و ندادند ، منحرف کنند.

طرح انتقال آب صرف اقتصادی ندارد

نماینده مازندران در شورای عالی استان‌ها ادامه داد: این طرح نه صرفه اقتصادی و نه صلاح محیط زیستی دارد و همه ما باید تلاش کنیم این اتفاق نیفتد و باید مردم را نسبت به این موضوع آگاه کرد.

شریفی :  مسئولان اقدامات ابتدایی در زمینه مشکل بی آبی در مناطق کویری را انجام نداده و تنها راه برطرف شدن این مشکل را انتقال آب دریای خزر دانسته‌اند. دولت تلاش می‌کند با آغاز این پروژه بزرگ و جنجالی در حقیقت افکار عمومی را از وعده‌هایی که داد و به آن عمل نکرد، منحرف کند

وی با اشاره به اجرایی شدن این طرح و مشکلاتی که برای استان‌های شمالی به وجود خواهد آمد، گفت: بارها مشکلات اجرایی شدن این طرح برای استان‌های شمالی از سوی کارشناسان محیط زیست اعلام شده و اساسا هر گونه دست بردن به اکوسیستم و طبیعت آثار جانبی فراوانی دارد که بعضی از آنها قابل کنترل و جبران بوده و برخی نیز غیرقابل جبران است.

آسیب به محیط زیست با لوله گذاری ها

وی سپس به لوله‌گذاری انتقال آب از دریای خزر به استان سمنان اشاره کرد و گفت: طبیعتا مسیری را که برای این اقدام در نظر می‌گیرند آسیب های فراوانی به لحاظ زیست محیطی را به منطقه وارد خواهد کرد.

نماینده مازندران در شورای عالی استان‌ها ادامه داد:خزر یک  دریاچه است و  ظرفیت محدودی دارد که هر گونه برداشت از آن بدون محاسبه طبیعتا باعث پایین آمدن سطح آب آن شده و باعث مشکلات زیست محیطی فراوانی در منطقه می شود.

وی تصریح کرد: فرض کنیم که آب خزر به سمنان انتقال داه شد برای مواد جانبی و نمک به جای مانده از آن چه برنامه‌ای دار یم؟ نکند قرار است  رسوبات آن را مثل زباله‌های استان در جنگل‌های شمال دفن کنیم؟ 

فرض کنیم که آب خزر به سمنان انتقال داه شد برای مواد جانبی و نمک به جای مانده از آن چه برنامه‌ای دار یم؟ نکند قرار است  رسوبات آن را مثل زباله‌های استان در جنگل‌های شمال دفن کنیم؟ 

شریفی در آخر هم اضافه کرد : مسئولان باید بدانند مردم، سازمان‌های مردم نهاد، فعالان حوزه محیط زیست ،کارشناسان حوزه آب ومحیط زیست و همه استادان این حوزه از این موضوع بسیار نگرانند، ما نیز به عنوان نمایندهخ مردم چه در مجلس وچه در حوزه شوراها تمام  تلاش‌مان را برای عدم تحقق این پروژه به کار خواهیم گرفت تا شاید  بتوانیم از طریق قانونی این مسائل را حل و فصل کنیم.

گفت‌وگو: مریم بازوند

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز