خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت:

85 درصد مرگ و میرهای کشور ناشی از بیماری های غیرواگیر است/روند ابتلا به سرطان نگران کننده است

asdasd
کد خبر : ۸۰۶۳۵۳

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر مهمترین عامل تهدید سلامت، بیماری‌های غیرواگیر است گفت: 85 درصد مرگ و میرهای کشور ناشی از بیماری های غیرواگیر است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، افشین استوار، در سمینار یک‌روزه سرطان در یزد با تشریح برنامه‌های حوزه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر اظهار داشت: از حدود ٣٨٠ هزار مرگ در سال، تعداد ٣٠٠ هزار مرگ به علت بیماری‌های غیرواگیر رخ می دهد و بیش از ٧٠ درصد بار بیماریهای کشور ناشی از بیماریهای غیرواگیر است.

وی با بیان اینکه بیماریهای قلبی-عروقی و بیماری‌های روانی بیشترین میزان بار اقتصادی را در دنیا ایجاد کرده افزود: در ایران نیز در صورت ادامه وضعیت فعلی و شیوع سرطان، تعداد مرگ و میرها تا سال ٢٠٤٠ به میزان دو برابر افزایش می‌یابد.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه در جهان سالانه ۲۷ تریلیون دلار صرف درمان انواع سرطان‌ ها می ‌شود ادامه داد: چنانچه هر کشور به ازای هر نفر تنها سه دلار برای پیشگیری از این بیماری‌ ها هزینه کند، ضمن اینکه سرمایه گذاری ارزشمندی صورت گرفته، هزینه بسیار کمتری به کشورها تحمیل می‌شود.

وی مهمترین عامل افزایش سرطان را بالا بودن عوامل خطر وقوع این بیماری برشمرد و عنوان کرد: سرطان‌های پستان، پروستات، پوست، معده و روده بزرگ، پنج سرطان اول کشور هستند.

استوار با بیان اینکه وضعیت فعلی بیماری های غیرواگیر به خصوص سرطان‌ها در کشور نگران کننده است اظهار داشت: روند ابتلا به سرطان نیز بسیار نگران کننده است و اگر این روند را ادامه دهیم،  ۴۰۰ هزار نفر بیشتر در کشور ما بر اثر بیماری ‌های غیرواگیر فوت می‌ کنند.

وی از جمله عوامل ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر را چاقی برشمرد و تصریح کرد: متاسفانه 60 درصد مردم در کشور فعالیت کافی ندارند و این بی تحرکی موجب شده تا 25 درصد جمعیت کشور از بیماری چاقی رنج ببرند.

استوار از دیگر عوامل را استفاده از دخانیات دانست و با انتقاد از کاهش سن مصرف دخانیات در کشور افزود: متاسفانه گرایش به مصرف دخانیات در بانوان نیز در حال افزایش است و مصرف قلیان در بانوان شایع تر است.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری ‌های غیرواگیر وزارت بهداشت همچنین از تشکیل کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌ های غیرواگیر خبر داد و گفت: این کمیته اهدافی نظیر عمل به تعهدات بین المللی، مرجعیت تصمیم‌ سازی و فراهم آوردن شرایط جلب مشارکت سایر دستگاه‌ها را دنبال می ‌کند.

وی، مهمترین فعالیت انجام شده از سوی این کمیته را تدوین سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌ های غیرواگیر و تصویب آن در شورای سلامت دانست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز