خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

نارضایتی‌مردم روستای«ورسک»از انتقال آب به روستای «اوریم»/ پیگیری حل مشکل تا استانداری مازندران

asdasd
کد خبر : ۷۹۸۰۲۵

عضو هیات امنای آب و خاک عباس آباد ورسک در استان مازندران گفت: مردم ورسک از انتقال آب به شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت اوریم ناراضی هستند.

میران اولادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: روستای اوریم در همجواری روستای عباس آباد ورسک قرار دارد. سال 89 بود که توسط یک شرکت نفتی در این روستا یک ایستگاه مخابراتی خط لوله نفت و گاز احداث شد. پس از مدتی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت اوریم درخواست آب از روستای ورسک را داشتند در صورتی که اوریم خودش چشمه آب شرب دارد و ما نیز با کمبود آب مواجهیم.

وی افزود: پس از آنکه این شرکت اقدام  به انتقال آب ورسک به اوریم را گرفت ما اعضای هیئت امنای روستای ورسک، معتمدان و مسئولان شرکت نفت با همدیگر جلسه‌ای تشکیل دادیم و در آن جلسه تصمیم گرفتیم تا آب شرب شرکت خطوط لوله از ورسک تأمین و منتقل نشود، همگی نیز با مفاد آن جلسه موافقت کرده و تمامی مکتوبات صورت جلسه نیز با امضای بزرگان و مسئولان روستا موجود است. اما متاسفانه مسئولان این شرکت به تعهدات‌شان پایبند نشدند. 

عضو هیئت امنای آب و خاک عباس آباد در ادامه افزود: شرکت خطوط لوله نفت اوریم امسال نیز تقاضای برداشت آب از روستای ورسک را داشتند و ما از طریق شورای روستایی منطقه نامه‌ای به مسئولان استانی و کشوری نوشتیم و از آنان خواستیم با توجه به اینکه روستای ورسک خودش با مشکل کم آبی مواجه است و لوله‌های فرسوده و 50 ساله منطقه نیز  کشش انتقال آب حتی به  روستای ورسک را هم ندارد ، آب شرب شرکت خطوط لوله نفت اوریم از چشمه موجود در خود این روستا تامین شود.

وی گفت: این نامه با صورت جلسه اهالی و شورای روستایی ورسک به استانداری ارجاع داده شد. مسئولان استانداری نیز قول دادند از طریق فرمانداری به این موضوع رسیدگی کنند. حتی از آن استقبال کردند و نامه‌ای هم در این خصوص به فرمانداری سوادکوه برای بررسی موضوع نوشتند؛ تا آنجا هم که خبر دارم موضوع در حال رسیدگی است.

خبر ایلنا خلاف واقع نبود

وی  در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره خبر منتشر شده در ایلنا نیز گفت: خبری که  در ایلنا منتشر شد نیز  اصلا خلاف واقع نیست اما برخی بنا به دلایلی سعی در تکذیب آن دارند که حتما دلایل قابل توجهی هم  برای خودشان دارند. از طرف دیگر برخی از  اهالی نیز از این که اسم‌شان در نامه مخالفت با انتقال آب به روستای اوریم ذکر شده ابراز نارضایتی کرده‌اند، در صورتی که ما کاری خلاف قانون انجام نداده‌ایم و مسئولان استان هم در نهایت یا با پیشنهاد ما موافقت و یا با آن مخالفت خواهند کرد.  هر چند در هر صورت  مهر و امضای‌ مسئولان و معتمدان روستا  پای برگه‌های صورت جلسه وجود دارد.

نارضایتی‌مردم روستای«ورسک»از انتقال آب به روستای «اوریم»/ پیگیری حل مشکل تا استانداری مازندران

علیرضا اولازاده یکی از کشاورزان منطقه نیز به خبرنگار ایلنا گفت: روستای ورسک یک چشمه به نام گتاب دارد که در سال 1310 بزرگان منطقه یک منبع ذخیره آب آنجا احداث کرده و لوله کشی کردند. سال‌ها است در این منبع آب مازاد چشمه نگه‌داری و برای کشاورزی استفاده می‌شود و آب لوله کشی آن نیز به ورسک منتقل می‌شود. در سال 1360 نیز  با همکاری مردم خطوط لوله‌کشی گسترش یافت و همزمان تلمبه شرکت نفت شهید بابایی نیز در ورسک افتتاح شد.

این عضو هیئت مدیره‌ امنای آب و خاک عباس آباد ورسک ادامه داد: 3 سال بعد شورای وقت ورسک توانست امتیاز مصرف یک دوم آب شهید بابایی را تامین کند و مسئولان شرکت نفت در  سال 85 یک تلمبه خانه در اوریم  به نام خطوط  لوله و مخابرات نفت اوریم در روستای اوریم  احداث  کردند که سطح ارتفاع آن نیز بالاتر از ورسک است و آب جهت انتقال به این منطقه باید پمپاژ شود. بعد از این اتفاق شرکت نفت از ورسک تقاضای آب کرد که موافقت نشد زیرا  تمامی زمین‌های کشاورزی این منطقه دارای حق آبه هستند و روستای اوریم دارای 10 لیتر آب در ثانیه است که نه تنها می‌تواند آب مصرفی خودش را تامین کند که حتی می‌تواند منبع ذخیره آبی  هم  برای خودش در منطقه احداث کند، ولی در عوض این کار را نکرده و از روستای ما برای  انتقال آب استفاده می‌کنند.

این کشاورز ادامه داد: رفته رفته برداشت آب از  ورسک باعث کمبود آب در منطقه به خصوص در فصل تابستان شد و با دو شاخه شدن و تقسیم آب از یک منشا، آب روستا نیز کم شد که این موضوع باعث اعتراضات دوباره اهالی ورسک شد و مسئولان شرکت نفت وقتی با مخالفت مردم مواجه شدند صورت جلسه‌ای تشکیل دادند و در آنجا متعهد شدند که از انتقال آب منصرف شوند.

اولاد‌زاده گفت: حتی مسئول شرکت نفت گفته بود ما از آبی که مردمش ناراضی باشند استفاده نمی‌کنیم، صورت جلسه عدم انتقال آب به اوریم را نیز بیست نفر امضا کردند اما متاسفانه این موضوع اجرایی نشد، هرچند استانداری مازندران قول‌هایی برای حل مشکل مردم روستا  داده است. برای بار چندم نیز عرض می‌کنم که ما کار خلافی انجام نداده‌ایم و فقط تقاضا داریم که آب منطقه فقط برای مردم روستا استفاد‌ه شود نه جای دیگر.

به گفته این دو مقام مسئول،  اگر چه استانداری وعده کمک به حل مشکل را در مدت زمان کوتاهی داده است اما ایلنا نیز حق پاسخگویی را برای این شرکت نفتی و مسئولان روستای اوریم و استانداری محفوظ می داند.

حجم ویدیو: ۳.۶۳M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۰:۳۱ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز