خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد؛

چرخ‌های اقتصادی اردبیل به گردش درآمد /فعالیت دوباره 20 واحد صنعتی پس از سالها رکود / 158 واحد تولیدی استان در انتظار بازگشت

asdasd
کد خبر : ۷۹۴۵۰۸

بالاخره و پس از سال‌ها روند توسعه صنعت در استان اردبیل در حال به ثمر رسیدن است. اواسط سال گذشته بود که مسئولان استانی و مدیر وقت سازمان صنعت و معدن استان ، بارها در مصاحبه‌های خود، از عزم‌شان برای بازگشت به چرخه تولید واحدهای راکد استان خبر دادند. این پیگیری ها در سال جاری شتاب گرفت تا اینکه امروز مردم استان می توانند شاهد بازگشت 20 واحد تولیدی و صنعتی راکد به چرخه تولید باشند.

به گزارش ایلنا، ادامه این روند می تواند صدها واحد راکد استان اردبیل را که در پیچ و خم بوروکراسی اداری و یا فشارهای مالی ناشی از معوقات بانکی، چراغ تولیدشان خاموش شده، دوباره احیا کرده و باعث از سرگیری تولید و اشتغال آنها شود.

برای تحقق اهداف شعار امسال باید تمامی دستگاه‌های اجرایی استان به خصوص دستگاه‌های اجرایی مرتبط با صنعت و تولید، برنامه‌های منسجمی را در راستای افزایش توان تولیدات داخلی و حمایت از واحدهای تولیدی و سرمایه گذاری داشته باشند و در این راستا یکی از مهم‌ترین مباحث مورد نظر، حل مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی راکد و نیمه‌فعال است.

در شرایط جنگ اقتصادی کنونی یکی از مهم‌ترین مشکلات واحدهای تولیدی در کشور تأمین سرمایه در گردش برای ادامه فعالیت خود و همچنین تامین مواد اولیه مورد نیاز بوده،که در این راستا تا به امروز اقدامات مناسبی از سوی دستگاه‌های مربوطه در استان اردبیل انجام یافته است.

۱۵۸ واحد تولیدی راکد در استان

رامین صادقی، مدیر کل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل، در بازدید خبرنگاران رسانه ها از برخی واحدهای تولیدی راکد در شهرک صنعتی شماره ۱ اردبیل که اخیرا به چرخه تولید بازگشته‌اند، اظهار کرد: در راستای رونق تولید و توسعه اقتصادی استان اردبیل، مشکلات واحدهای تولیدی استان به طور کامل احصا شده و از یک هزار و 145 واحد تولیدی و صنعتی استان اردبیل حدود ۳۴ درصد از این واحدها راکد هستند که از این تعداد ۱۵۸ واحد تولیدی با میزان اشتغال‌زایی نزدیک به 2 هزار نفر قابلیت بازگشت به چرخه تولید دارند که اقدامات لازم جهت ورود مجدد این واحدها به چرخه تولید انجام یافته است.

وی افزود: طبق اقدامات انجام یافته تا به امروز از ۳۴ واحد تولیدی راکد استان اردبیل بازدید به عمل آمده و با تلاش های صورت گرفته در طی ۳ ماه گذشته، ۲۰ واحد تولیدی مجددا وارد چرخه تولید شده‌اند.

مدیر کل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل ادامه داد: یکی از این واحدهای تولیدی، مجموعه ای منحصر به‌فرد در حوزه دانش بنیان بوده و در زمینه تولیدات الکترونیکی و قطعات و باتری موبایل فعال است و واحدهای دیگر نیز در زمینه قطعات پکیج و شیرآلات و تولیدات محصولات پلاستیکی فعالیت می‌کند.

ارائه تسهیلات یارانه‌دار به واحدهای تولیدی

صادقی بیان کرد: در راستای حمایت از تولیدات داخلی و ایجاد اشتغال در استان اردبیل، پس از احصا مشکلات این واحدهای تولیدی اقدامات لازم در جهت رفع مشکلات این واحدها انجام شده و برای تأمین سرمایه در گردش و سرمایه ثابت این واحدها نیز تسهیلات بانکی ارزان قیمت یارانه‌دار ۱۲ درصدی در اختیار این واحدها قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: در خصوص سایر مشکلات واحدهای تولیدی استان و همچنین تسهیل در روند تولید این واحدها اقداماتی هم چون بخشودگی جرائم تأمین اجتماعی و جرایم مالیاتی مد نظر قرار دارد و در کنار آن با توجه به قرار‌گیری در شرایط جنگ اقتصادی، اقدامات لازم در جهت تأمین مواد اولیه مورد نیاز این واحدها در صورت واردات از خارج کشور نیز اقدامات لازم انجام می‌گیرد.

افزایش ۲/۵ برابری سهم استان از تسهیلات

صادقی با اشاره به سهم استان از تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ بیان کرد: تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ به صورت یارانه‌دار بوده و ۶ درصد یارانه از سوی دولت برای این تسهیلات در نظر گرفته می‌شود و با تلاش‌های انجام یافته توسط استاندار اردبیل، سهم استان از این محل ۲/۵ برابر افزایش یافته است و به‌رغم مشکلات و محدودیت‌های مالی بانک‌ها تا به امروز مشکلی در امهال و استمهال نداشته‌ایم.

وی گفت: در حال حاضر ۲۲ واحد تولیدی استان در تملک برخی از بانک‌های عامل در استان قرار گرفته است که رایزنی‌های لازم جهت بازگشت این واحدهای تولیدی از طرق مختلف به چرخه تولید با بانک‌های عامل انجام یافته است و در خصوص سایر واحدهای تولیدی راکد که امکان بازگشت به چرخه تولید ندارند نیز تمامی زیرساخت‌های موجود این واحدها احصا شده و با مذاکرات انجام یافته به سرمایه گذاران جدید جهت بهره‌برداری ارائه می‌شود.

مهدی احمدی، مدیرعامل یکی از واحدهای تولیدی راکد استان که در طی چندماه اخیر به چرخه تولید بازگشته گفت: این واحدتولیدی از ۱۷ اردیبهشت ماه سال جاری با اشتغال‌زایی ۹ نفر و ظرفیت تولید ۸ هزار قطعه موبایل و تب‌لت با حمایت مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل به چرخه تولید بازگشته است.

علی فتحی، یکی دیگر از این مدیران عامل  واحدهای تولیدی راکد استان نیز که به تازگی به چرخه تولید بازگشته، بیان کرد: این واحد تولیدی ظروف پلاستیکی در استان اردبیل پس از رکود چند ماهه با رفع مشکلات و موانع موجود مجددا به چرخه تولید بازگشته و در حال حاضر به صورت مستقیم برای ۷ نفر و به صورت غیرمستقیم برای ۲۰ نفر زمینه اشتغال فراهم شده‌است.

محمد نوری، مدیر عامل یکی از شرکت‌های دانش بنیان که به تولید باتری گوشی و قطعات الکترونیکی می‌پردازند با اشاره به شروع مجدد فعالیت این واحد تولیدی با اشتغال‌زایی برای ۸ نفر عنوان کرد: تولیدات این واحد تولیدی صد در صد ایرانی بوده و روزانه ۵۰۰ قطعه انواع باتری‌های همراه در این واحد تولید می‌شود که اکنون در فاز دوم این واحد تولیدی مشغول به‌کار هستیم و قابلیت ارتقا به ۵ فاز را دارا است.

مرتضی فهیمی، مدیر یک شرکت تولیدی نیز در جمع خبرنگاران گفت: این واحد تولیدی حدود ۳ ماه گذشته با رفع موانع و مشکلات موجود مجددا وارد چرخه تولید شده و در پی آن زمینه اشتغال ۱۴ نفر در این واحد فراهم شده است.

وی افزود: این واحد تولیدی با ۱.۵ میلیارد تومان سرمایه اولیه مجددا وارد چرخه تولید شده است و محصولات تولیدی در این واحد صنعتی به اکثر استان‌های کشور ارسال می‌شود و در صورت ارائه تسهیلات بانکی مناسب میزان اشتغال‌زایی این واحد تولیدی تا سه برابر افزایش می‌یابد.

به گزارش ایلنا، طی بازدیدهای به عمل آمده از این واحدهای تولیدی اقدامات مناسبی در راستای رفع مشکلات واحدهای تولیدی استان انجام یافته است که زمینه مناسبی را برای رونق تولید و ایجاد اشتغال و رفع معضل بیکاری در استان را فراهم کرده است به‌طوری که واحدهای تولیدی کنونی مجموعا زمینه اشتغال نزدیک به ۴۰ نفر از جوانان این استان را فراهم کرده‌اند. تداوم این روند حمایتی در استان بی‌شک زمینه‌ساز بسیاری از توفیقات اقتصادی در استان خواهد شد و صدای چرخ‌های گوش‌نواز اقتصاد اردبیل از جای جای این واحدهای تولیدی به گوش خواهد رسید.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز