خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا به بهانه هفته جهانی تغذیه با شیر مادر؛

شیر مادر بهترین و کاملترین تغذیه نوزاد/ هزار روز طلایی برای هر نوزاد

asdasd
کد خبر : ۷۹۰۱۵۳

به گواه پزشکان و کارشناسان تغذیه کودک، شیر مادر یکی از بهترین و کاملترین غذای دوران نوزادی محسوب می شود که با وجود تمام مواد مغذی و تامین کننده رشد ماه‌های ابتدایی، کودک را تا 6 ماه بعد از تولد از خوردن یک جرعه آب نیز بی نیاز می کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، متخصصان سازمان جهانی بهداشت، برای نوزاد تا 6 ماه نخست زندگی از شیر مادر به عنوان کاملترین و سالم‌ترین تغذیه یاد می کنند.

به گفته پزشکان با تغذیه شیر مادر، نوزاد از بیماری های عفونی در امان خواهد بود.

اول تا هفتم آگوست، مصادف با 10 الی 16 مرداد در تقویم سازمان بهداشت جهانی و یونیسف به عنوان هفته جهانی تغذیه با شیر مادر نامگذاری شده است. کارشناسان و فعالان تغذیه کودک در استان البرز همراه و همگام با سایر استان‌ها با اهمیت دانستن این موضوع با برپایی همایش و نشست های تخصصی در امر تغذیه شیر مادر تاکید داشته و دارند.

شیر خشک جایگزین شیر مادران شاغل

مریم محمدی که در تولیدی پوشاک کار می‌کند، می گوید که نوزاد دو ماهه دارد و برای تغذیه مجبور به خرید شیر خشک است.

این بانوی شاغل با گلایه از گرانی شیر خشک، گفت: به جز روزهای اول به دنیا آمدن دخترم که از شیر خودم تغذیه می کرد به دلیل نداشتن مرخصی زایمان مجبور شدم شیر خشک را جایگزین شیر خودم کنم.

وی با اشاره به اینکه در شرکت تولیدی خصوصی، مرخصی زایمان معنایی ندارد، اظهار داشت: تا نه ماه بارداری سرکار بودم. اتفاقا پشت چرخ خیاطی، درد زایمان به سراغم آمد. 

محمدی با گلایه از نداشتن حق و حقوق مرخصی زایمان و ساعات شیردهی، گفت: مجبور شدم 10 روز بعد از زایمان، نوزادم را به مادربزرگش سپرده و مشغول به کار شوم. 

این مادر شاغل در ارتباط با حق مرخصی زایمان گفت: این امتیاز شامل حال من نمی شود. قرارداد محکم و قابل اعتمادی ندارم. 10 روز بیشتر مرخصی زایمان نداشتم و اگر نمی آمدم، قرار بود یک نفر جایگزین من شود.

محمدی گفت که به دلیل مشکلات اقتصادی مجبور است کار کند و برای تغذیه نوزاد، ماهانه مبلغ زیادی از حقوق دریافتی را برای خرید شیر خشک کنار می گذارد.

بیشترین مصرف شیرخشک در البرز

محمد زنوزی، رئیس پزشکان کودکان البرز در نشست خبری که به مناسبت برگزاری هفته تغذیه با شیر مادر برگزار شد، گفت: همه ساله در ایران این هفته با اهداف آموزش و ترویج تغذیه با شیر مادر، دنبال می شود و در سال جاری به واسطه همزمانی با سالروز ازدواج امام علی(ع) و حضرت زهرا (س) این مناسبت با نشاط و شادی مضاعف برگزار خواهد شد.

وی در ارتباط با ظرفیت و فرصت های هزار روز طلایی افزود: از ابتدای تشکیل نطفه تا پایان دو سالگی انسان، هزار روز طلایی است که اکثر اتفاقات سرنوشت ساز بشر در این مدت شکل می گیرد.

زنوزی، اظهار داشت: زمان تشکیل سلول‌های عصبی بدون دخالت هیچ سیستم آموزشی و در دوران جنینی و دو سال ابتدای زندگی شکل می گیرد.

این پزشک کودکان تصریح کرد: امنیت و تغذیه مناسب از جمله موارد بسیار مهمی است که در سرنوشت، سلامت و آینده کودک تاثیر گذار است و در دوران طلایی زندگی هر فرد، شیر مادر کاملترین تغذیه محسوب می شود.

وی با اشاره به همایشی که در هفته تغذیه با شیر مادر برگزار می شود، گفت: این برنامه، فرصتی خواهد بود که با آموزش و اطلاع رسانی، مادران را به اهمیت تغذیه نوزاد واقف کرده و شیر خشک را حذف کنیم.

زنوزی ادامه داد: در هنگام تغذیه با شیر مادر، اولین عشق ورزی کودک با تحریک تمام ظرفیت و اعصاب نوزاد در آغوش مادر، شکل می گیرد.

وی با اشاره به خدماتی که در استان البرز در این خصوص انجام شده، گفت: معاونت دانشگاه علوم پزشکی برای ترویج و فرهنگ سازی شیر مادر، اقدامات قابل ملاحظه ای انجام داده است اما با این وجود، استان البرز جزو مشکل دارترین استانها است که تحت تاثیر مصرف شیر خشک قرار گرفته است.

زنوزی گفت که به لحاظ مشکلات اقتصادی، اغلب فرزندان خانواده های کم درآمد از شیر مادر محروم هستند و از شیر خشک تغذیه می‌کنند.

فرزند پروری وظیفه جامعه است

مریم اسماعیلی فرد، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری البرز در این نشست، گفت: در همایش امسال به دنبال همیاری رسانه ها هستیم که نگاه جدید به اهمیت شیر مادر مطرح شود.

وی افزود: درست است بر اساس پیری جمعیت باید به سمت افزایش موالید برویم اما برای این اتفاق، نیاز است که جدا از مادران، بقیه جامعه هم مسئولیت پذیر باشند.

وی اضافه کرد: فرزند آوری وظیفه مادر است اما فرزند پروری باید توسط پدر، خانواده و جامعه شکل بگیرد لذا همراهی خانواده و جامعه ضرورت دارد.

وی به مرخصی زایمان و ساعات شیردهی مادران شاغل اشاره کرد و گفت: علیرغم اینکه در بخش دولتی ساعات شیردهی رعایت می شود اما باید کارفرمایان بخش خصوصی نیز همراه مادران شاغل باشند و با داشتن مسئولیت اجتماعی به پرورش نسل سالم در جامعه آینده کمک کنند.

اسماعیلی فرد با اشاره به تشکیل سمن‌های دوستدار کودک، گفت: سمن ها و رسانه ها می توانند در مطالبات شهروندان خصوصا مادران، با قدرت ورود کنند و این امر منجربه مطالبات حقوق مادر و کودک خواهد شد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری البرز در پایان اظهار داشت: باید علاوه بر بیمارستان و نهادهای دوستدار کودک به دنبال ایجاد شهرهای دوستدار کودک باشیم و در این راستا برای رفاه مادران در تغذیه کودکانشان لازم است فضایی امن در اماکن شهری و مجتمع های تجاری، مهیا شود که مادر برای تغذیه فرزند در بیرون از منزل مجبور به استفاده از شیر خشک نشود.

9 بیمارستان دوستدار کودک در البرز

زهرا سادات، کارشناس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان البرز با اشاره به مزایای شیر مادر گفت: در بحث سلامت، اقتصاد و محیط زیست کل جهان، توجه ویژه ای به این موضوع شده است و در استان البرز نیز به عنوان متولی بهداشت در ارتباط با احداث پایگاه و مراکز ذیربط به ازای هر هزار نفر یک نفر در خصوص آموزش تغذیه شیر مادر، مشاوره می دهد.

وی افزود: کارشناسان بهداشت در بیمارستان ها و مراکز بهداشتی نسبت به رفع مشکلات شیردهی تا پایان دو ماهگی توانایی شیردهی مادران را بررسی می کنند.

سادات گفت: در استان البرز 9 بیمارستان دوستدار کودک در امر آموزش، مشاوره و اطلاع رسانی مادران شیرده فعال هستند که از بدو تولد نوزاد، تغذیه در آغوش مادر شروع شود.

وی تصریح کرد: بالغ بر 87 هزار و 500 کودک زیر دو سال در مراکز غربالگری و بهداشتی استان البرز تحت نظر و کنترل هستند و مادران این کودکان از خدمات آموزشی شیردهی استفاده می کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز