خبرگزاری کار ایران

کرمی مطرح کرد:

اعتبارات در بخش هنرهای نمایشی رشد معکوس دارد

asdasd
کد خبر : ۷۸۳۶۴۱

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد گفت: سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر در سال جاری از حال رقابتی و سنتی خارج می‌شود و با تغییر سبک در اجرای تئاترها در قالب جشنواره ای با معیارهای بین‌المللی برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، شهرام کرمی سه‌شنبه شب در همایش روسای انجمن‌های هنرهای نمایشی سراسر کشور افزود: این تغییر سبک در جشنواره تئاتر به همت انجمن های هنرهای نمایشی کشور انجام می‌گیرد تا جشنواره مزبور به رویدادی حرفه ای با معیارهای بین المللی تبدیل شود.

وی اضافه کرد: با این حال جشنواره تئاتر فجر در ردیف ۲۰ جشنواره معتبر تئاتر دنیا قرار دارد.

مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: همه بخشهای تئاتر طی چند دهه گذشته از انقلاب اسلامی رشد کرده اما بخش مالی و امکانات آن رشدی نکرده و همچنان اقتصاد تئاتر دچار مشکل است.

کرمی افزود: تا زمانی که ساختار، اصلاح نشود و شرایطی برای جذب اعتبار بیشتر در تئاتر به وجود نیاید نمی‌توان امید به رشد متوازن هنرهای نمایشی در کشور داشت.

وی بیان کرد: پارسال ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار این اداره کل بود که از سال ۹۶ که اعتبار این بخش ۳۳۰ میلیارد ریال بود کمتر است و نشان دهنده رشد معکوس اعتبارات در بخش هنرهای نمایشی است.

این مسئول در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تجهیز سالن های تئاتر در استانها خارج از وظایف اداره کل هنرهای نمایشی است با این حال در طول سالهای قبل هم که از سوی این اداره کل برای تجهیز سالن های تئاتر اعتبار لازم در اختیار انجمن های هنرهای نمایشی قرار می گرفت سالن ها تجهیز نشد.

کرمی اظهار داشت: بسیاری از خواسته هایی که از سوی انجمن های هنرهای نمایشی استانها مطرح می شود خارج از توان و مسئولیت های اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی اضافه کرد: یک پنجم اعتبارات اداره کل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد صرف کارهای تولیدی در عرصه نمایش و باقی آنکه حدود ۱۵۰ میلیارد ریال است صرف برگزاری جشنواره ها می شود.

وی اضافه کرد: انجمن های هنرهای نمایشی متولی تئاتر در کشور نیستند بلکه خود هنرمندان متولی این حوزه اند و این انجمن ها در کنار بازوی اجرایی بودن سیاست های وزارت ارشاد می توانند از جایگاه غیردولتی خود برای تغییر شرایط به نفع تئاتر و رشد آن به بهترین نحو بهره گیرند.

این مسئول در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه رشد تئاتر بستگی به همت هنرمندان هر استان دارد افزود: سال گذشته انجمن هنرهای نمایشی یک استان موفق به جذب بیش از ۵۰۰ میلیون تومان شد و چندین رویداد نمایشی مورد حمایت آن استان قرار گرفت اما استان هایی بودند که نه تنها هیچ رویدادی برگزار نکردند بلکه فقط در انتظار تزریق اعتباری از سوی وزارت ماندند.

وی با اشاره به احیای جشنواره های منطقه ای تئاتر در قالب "جشنواره تئاتر چهار سوی کشور" گفت: برگزاری این جشنواره نخستین برنامه اداره کل هنرهای نمایشی در سال جاری است که این مهم نیاز به حمایت انجمن های نمایش در استانها دارد.

کرمی راه اندازی پویش تئاتر شهرهای ایران با هدف انجام فعالیت های تولیدی – اجرایی تئاتر را از دیگر برنامه های امسال اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برشمرد و افزود: این پویش با بهره گیری از اساتید برجسته حوزه تئاتر و استفاده از ظرفیت های بومی – محلی هر منطقه شکل می گیرد.

کرمی توسعه ثبت گروه های نمایشی و تقویت جشنواره های تئاتر استانی را از دیگر برنامه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال جاری برشمرد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: انجمن هنرهای نمایشی این استان نخستین جشنواره نمایشنامه نویسی اقتباسی گام دوم را در سال جاری برگزار می کند که انتظار می رود اهالی تئاتر در استانهای دیگر در این جشنواره حضور یابند.

جعفر مروارید افزود: از آنجا که جریان آموزش در تئاتر بسیار اهمیت دارد، تفاهم نامه ای با دانشگاه به منظور ترکیب فضای فرهنگی و هنری استان با فضای آکادمیک به امضا رسیده است که اقدام مهمی در جهت توسعه هنر بویژه هنر نمایشی به شمار می رود تا تئاتر تبدیل به یک جریان آکادمیک شود.

وی واگذاری سالن های تئاتر به انجمن های هنرهای نمایشی را یک ضرورت دانست.

در این همایش روسای انجمن های هنرهای نمایشی استان های مختلف خواسته های خود را در قالب بیانیه ای اعلام کردند که مهمترین آنها ترک تشریفات و گسترش سالن های تئاتر، قرار گرفتن انجمن نمایش در شمول نهادهای غیردولتی عمومی و شکل گیری تعاونی تولید نمایش تحت نظارت مستقیم دولت بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز